تشخیص سریع و زودهنگام پارکینسون


یافته های جدید پژوهشگران نشان می دهد که به زودی امکان تشخیص پارکینسون در مراحل اولیه و پیش از شروع نشانه های فیزیکی، امکان پذیر خواهد شد. این تشخیص با کمک اسکن های بسیار حساس مغزی ممکن می...

تشخیص سریع و زودهنگام پارکینسون

یافته های جدید پژوهشگران نشان می دهد که به زودی امکان تشخیص پارکینسون در مراحل اولیه و پیش از شروع نشانه های فیزیکی، امکان پذیر خواهد شد. این تشخیص با کمک اسکن های بسیار حساس مغزی ممکن می شود.

به گزارش سیناپرس، محققان معتقدند که با کمک اسکن های حساس مغزی می توان بیماری پارکینسون را در مراحل اولیه تشخیص داد. پارکینسون یک بیماری مغزی است که با لرزش اندام مختلف بدن و به ویژه دست مشخص شده و وضعیتی محسوب می شود که با گذشت زمان بدتر شده و توانایی فرد برای راه رفتن، نگه داشتن وسایل یا حتی صحبت کردن را به خطر می اندازد.

متأسفانه تشخیص این بیماری دشوار بوده و ممکن است یک سال یا بیشتر طول بکشد تا ابتلا به پارکینسون تشخیص داده شود و ارزیابی آن ممکن است نیاز به زمان بیشتری داشته باشد.

روش معمولی برای تشخیص پارکینسون با اسکن مغزی ام آر آی است. اما محققان استدلال می کنند که این اسکن به اندازه کافی حساس نبوده و نمی تواند برخی از تغییرات بیولوژیکی را که در مغز این بیماران رخ می دهد را آشکار کند.

به تازگی تیمی از پژوهشگران روی روشی متفاوت برای تشخیص این بیماری کار کرده اند که ام آر آی کمی (qMRI) نام دارد. اسکن ‌های qMRI بخشی از عمق مغز به نام جسم مخطط را بررسی می کنند که به حرکت ارادی بدن کمک کرده و شرایط آن با پیشرفت بیماری به سرعت بدتر می ‌شود.

به گزارش سیناپرس، بررسی های انجام شده در این تحقیقات نشان داد که آنالیز ام آر آی کمی با دقت زیادی می تواند این بیماری را تشخیص دهد. محققان طی این مطالعه، تکنیک های گرفتن عکس مشابه را با نورهای مختلف مقایسه کردند. این مقایسه قادر به نشان دادن تغییرات در ساختار بافت در بخش‌ های مجزای جسم مخطط مغز بود. پیش از این، روش فوق تنها پس از مرگ بیمار در مطالعات آزمایشگاهی قابل مشاهده بود.

آویو مزر، پژوهشگر ارشد این تیم مطالعاتی در مورد موضوع فوق توضیح داد: وقتی اندازه‌ گیری ندارید، نمی ‌دانید چه چیزی طبیعی بوده و چه ساختاری در مغز غیرطبیعی است. از سوی دیگر پزشک باید دقیقا بداند چه چیزی در طول پیشرفت بیماری تغییر می ‌کند. در واقع آنچه ما کشف کردیم نوک کوه یخ است.

این تیم پژوهشی امیدوار است در مرحله بعد با استفاده از این تکنیک، تغییرات کوچکی را در سایر مناطق مغز بررسی کند. پیش بینی می شود که این اسکن ها در سه تا پنج سال آینده در محیط های بالینی مورد استفاده قرار گیرد. به گزارش سیناپرس، شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Science Advances منتشر شده است.

مترجم: فاطمه کردی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


175 سوال جرات و حقیقت برای دختران و پسران + ایده عاشقانه