مقایسه شیائومی 12 لایت با شیائومی 11 لایت 5G NE ؛ دو میان‌رده جذاب و خوش قیمت


مقایسه شیائومی 12 لایت با شیائومی 11 لایت 5G NE ؛ دو میان‌رده جذاب و خوش قیمت

گوشی شیائومی ۱۲ لایت با امکانات جذابی رونمایی شد، اما در مقایسه با شیائومی ۱۱ لایت 5G NE که جزو بهترین‌ها است چه برای ارائه دارد؟سرانجام عضو اقتصادی گوشی‌های خانواده شیائومی ۱۲ نیز معرفی شد. گوشی شیائومی ۱۲ لایت که همین چند روز پیش معرفی شد،...

گوشی شیائومی ۱۲ لایت با امکانات جذابی رونمایی شد، اما در مقایسه با شیائومی ۱۱ لایت 5G NE که جزو بهترین‌ها است چه برای ارائه دارد؟

سرانجام عضو اقتصادی گوشی‌های خانواده شیائومی ۱۲ نیز معرفی شد. گوشی شیائومی ۱۲ لایت که همین چند روز پیش معرفی شد، پیشرفت‌های قابل توجهی نسبت به نسل گذشته خودش داشته است، اما نسل گذشته نیز ویژگی‌های جذابی دارد که در نسل جدید خبری از آن‌ها نیست. سال گذشته کمپانی شیائومی از گوشی می ۱۱ لایت رونمایی کرد، اما به خاطر برخی از مشکلاتی که با چیپست اسنپدراگون 780G کوالکام برایش به وجود آمد، از برخی بازارها کنار گذاشته شد. سپس شیائومی چند ماه بعد از یک نسخه دیگر به نام شیائومی ۱۱ لایت 5G NE رونمایی کرد.

NE در واقع به New Editions اشاره می‌کند و این گوشی هم دقیقاً همان مدل ۱۱ لایت، ولی با چیپست جدیدتر اسنپدراگون 778G است. و برند Mi هم مثل دیگر گوشی‌های جدید شیائومی از نام این محصول برداشته شده است.

مقایسه شیائومی ۱۲ لایت با شیائومی ۱۱ لایت 5G NE

به هر ترتیب، ما در اینجا دو میان‌رده سال ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ شیائومی را کنار یکدیگر قرار داده‌ایم و با مقایسه شیائومی ۱۲ لایت با شیائومی ۱۱ لایت 5G NE تفاوت این دو مدل را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد.

فهرست محتوا

جدول مشخصات فنیطراحینمایشگرمشخصات فنی و نرم افزاردوربینباتریقیمتنقاط ضعف و قوتشیائومی ۱۲ لایتشیائومی ۱۱ لایت 5G NE

جدول مشخصات فنی

مدل گوشیشیائومی ۱۱ لایت 5G NEشیائومی ۱۲ لایت
ابعاد و وزن۱۶۰.۵ در ۷۵.۷ در ۶.۸ میلی‌متر/ ۱۵۸ گرم۱۵۹.۳ در ۷۳.۷ در ۷.۳ میلی‌متر/ ۱۷۳ گرم
نمایشگر۶.۵۵ اینچی/ رزولوشن ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ پیکسل/ پنل AMOLED۶.۵۵ اینچی/ رزولوشن ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ پیکسل/ پنل AMOLED
پردازندهکوالکام اسنپدراگون 778G/ هشت هسته‌ای/ ۲.۴ گیگاهرتزیکوالکام اسنپدراگون 778G/ هشت هسته‌ای/ ۲.۴ گیگاهرتزی
حافظه۶ گیگ رم – ۱۲۸ گیگ حافظه۸ گیگ رم- ۱۲۸ گیگ حافظه۸ گیگ رم – ۲۵۶ گیگ حافظه۶ گیگ رم – ۱۲۸ گیگ حافظه۸ گیگ رم – ۱۲۸ گیگ حافظه۸ گیگ رم – ۲۵۶ گیگ حافظه
نرم افزاراندروید ۱۱ / پوسته سفارشی MIUIاندروید ۱۲ / پوسته سفارشی MIUI
ارتباطاتوای فای ۸۰۲.۱۱a/b/c/n/ac/6 / بلوتوث ۵.۲/ GPSوای فای ۸۰۲.۱۱a/b/c/n/ac/6 / بلوتوث ۵.۲/ GPS
دوربینسه‌گانه ۶۴+۸+۲ مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.8+f/2.2+f/2.4سلفی ۲۰ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.2سه‌گانه ۱۰۸+۸+۲ مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.9+f/2.2+f/2.4سلفی ۳۲ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.5
باتری۴۲۵۰ میلی‌آمپر ساعتی/ فست شارژ ۳۳ وات۴۳۰۰ میلی‌آمپر ساعتی/ فست شارژ ۶۷ وات
سایر امکاناتاینترنت 5G/ دو سیم کارت/ گواهی ضد پاشش آب IP53اینترنت 5G/ دو سیم کارت

طراحی

همانطور که در بالاتر گفتیم، شیائومی ۱۲ لایت نسخه ارتقا یافته‌تری در مقایسه با شیائومی ۱۱ لایت 5G NE است؛ اما این ارتقا مربوط به بخش طراحی نمی‌شود. جالب است بدانید که مدل قدیمی‌تر (۱۱ لایت) از بدنه باریک‌تر و سبک‌تری استفاده می‌کند و از قضا یکی از باریک‌ترین و سبک وزن‌ترین گوشی‌های هوشمند موجود در بازار نیز هست.مقایسه شیائومی 12 لایت با شیائومی 11 لایت 5G NE ؛ دو میان‌رده جذاب و خوش قیمتمقایسه شیائومی 12 لایت با شیائومی 11 لایت 5G NE ؛ دو میان‌رده جذاب و خوش قیمت

به همین خاطر است که از نظر ظاهری گوشی بسیار جذاب‌تری نسبت به مدل جدیدتر ۱۲ لایت محسوب می‌شود، حتی اگر نسبت ابعاد نمایشگر به بدنه پایین‌تری (به معنای ضخامت بیشتر حاشیه‌های دور گوشی) را ارائه کند. علاوه بر این، مدل قدیمی‌تر گواهی IP53 را هم ارائه می‌کند که به لطف آن در برابر پاشش آب و نفوذ گرد و غبار مقاوم است.

در آن سمت، گوشی شیائومی ۱۲ لایت از نسبت ابعاد تصویر به بدنه بیشتری برخوردار بوده و در حالی که این دو گوشی از نمایشگر هم اندازه‌ای استفاده می‌کنند، اما مدل ۱۲ لایت جمع و جورتر به نظر می‌رسد. ولی این گوشی کمی ضخیم‌تر و سنگین‌تر از نسل گذشته خودش شده است.

مقایسه شیائومی 12 لایت با شیائومی 11 لایت 5G NE ؛ دو میان‌رده جذاب و خوش قیمتمقایسه شیائومی 12 لایت با شیائومی 11 لایت 5G NE ؛ دو میان‌رده جذاب و خوش قیمت Xiaomi 12 Lite مقایسه شیائومی 12 لایت با شیائومی 11 لایت 5G NE ؛ دو میان‌رده جذاب و خوش قیمتمقایسه شیائومی 12 لایت با شیائومی 11 لایت 5G NE ؛ دو میان‌رده جذاب و خوش قیمت Xiaomi 11 Lite 5G NE

در نهایت باید به جنس بدنه و فریم دور هر دو گوشی اشاره کرد که از پلی‌کربنات است و متریال خیلی جذابی نیست.

نمایشگر

در نخستین نگاه، به نظر می‌رسد شیائومی از نمایشگر مشترکی در هر دو گوشی استفاده کرده است، اما از نظر مشخصات فنی با یکدیگر متفاوت هستند. شیائومی ۱۲ لایت قادر به نمایش ۶۸ میلیارد رنگ است، در حالی که در مقایسه با آن گوشی شیائومی ۱۱ لایت 5G NE می‌تواند ۱ میلیارد رنگ را به نمایش بگذارد. علاوه بر این حسگر اثر انگشت هم در مدل جدید به درون نمایشگر رفته، در حالی که نسل گذشته یک حسگر اثر انگشت جانبی را ارائه می‌کرد. نرخ رفرش این دو نمایشگر هم با یکدیگر متفاوت است. نسل گذشته از نرخ رفرش ۹۰ هرتزی و نسل جدید از نرخ رفرش ۱۲۰ هرتزی استفاده می‌کند.

مقایسه شیائومی 12 لایت با شیائومی 11 لایت 5G NE ؛ دو میان‌رده جذاب و خوش قیمتمقایسه شیائومی 12 لایت با شیائومی 11 لایت 5G NE ؛ دو میان‌رده جذاب و خوش قیمت

Xiaomi 12 Lite

به جز این، نمایشگرهای دو گوشی شیائومی در سایر موارد شبیه به یکدیگر هستند. هر دو یک پنل AMOLED با ابعاد ۶.۵۵ اینچی، رزولوشن فول اچ‌دی پلاس (۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ پیکسلی)، پشتیبانی از دالبی ویژن و +HDR10 و همچنین محافظ گوریلا گلس ۵ را ارائه می‌کنند.

مشخصات فنی و نرم افزار

از نظر سخت افزاری، به استثنای حذف شدن یک اسلات کارت حافظه microSD از روی گوشی Xiaomi 12 Lite، این دو گوشی تفاوت زیادی با یکدیگر ندارند. این درحالیست که نسل قبلی اسلات کارت حافظه را ارائه می‌کرد.

هر دو از چیپست اسنپدراگون 778G کوالکام، یک پردازنده ۸ هسته‌ای با معماری ۶ نانومتری و پردازشگر گرافیکی Adreno 642L قدرت می‌گیرند. حافظه آن‌ها نیز تا ۸ گیگابایت رم و ۲۵۶ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی از نوع UFS 2.2 را ارائه می‌کند.

مقایسه شیائومی 12 لایت با شیائومی 11 لایت 5G NE ؛ دو میان‌رده جذاب و خوش قیمتمقایسه شیائومی 12 لایت با شیائومی 11 لایت 5G NE ؛ دو میان‌رده جذاب و خوش قیمت

Xiaomi 11 Lite 5G NE

مدل ۱۱ لایت سال گذشته به صورت پیش‌فرض با اندروید ۱۱ و رابط کاربری سفارشی MIUI 12.5 عرضه شد، در حالی که مدل جدید به اندروید ۱۲ و MIUI 13 مجهز است.

دوربین

در بخش دوربین هم پیشرفت مهمی اتفاق افتاده است. مدل جدید، یک دوربین اصلی ۱۰۸ مگاپیکسلی را دریافت کرده که یک سنسور ۸ مگاپیکسلی اولترا واید و یک دوربین ۲ مگاپیکسلی ماکرو آن را همراهی می‌کنند. دوربین اصلی این گوشی نسبت به سنسور ۶۴ مگاپیکسلی نسل قبلی بهتر است. در دوربین سلفی این گوشی هم به همین شکل، یک سنسور ۳۲ مگاپیکسلی جایگزین سنسور ۲۰ مگاپیکسلی نسل قبلی شده است.

مقایسه شیائومی 12 لایت با شیائومی 11 لایت 5G NE ؛ دو میان‌رده جذاب و خوش قیمتمقایسه شیائومی 12 لایت با شیائومی 11 لایت 5G NE ؛ دو میان‌رده جذاب و خوش قیمت

Xiaomi 12 Lite

باتری

در حالی که شیائومی ۱۲ لایت همچنان جزو سبک‌ترین و باریک‌ترین گوشی‌های بازار است، اما یک باتری بزرگ‌تر ۴۳۰۰ میلی‌آمپر ساعتی را در زیر قاب خودش جای داده است. از آنجا که دیگر قطعات این گوشی تغییری نسبت به نسل قبلی نکرده، بنابراین انتظار می‌رود به خاطر این ظرفیت بیشتر باتری، شارژدهی طولانی‌تری داشته باشد. همچنین باتری نسل جدید با سرعت به مراتب بالاتر ۶۷ وات شارژ می‌شود، در حالی که نسل قبلی حداکثر از توان ۳۳ وات پشتیبانی می‌کرد.

قیمت

گوشی Xiaomi 12 Lite با قیمت پایه ۴۰۰ دلاری وارد بازارهای جهانی شده، در حالی که قیمت نسل قبلی ۳۰۰ دلار است. در مجموع، گوشی شیائومی ۱۲ لایت در مقایسه با شیائومی ۱۱ لایت 5G NE از نمایشگر بهتر، یک باتری بزرگ‌تر و دوربین باکیفیت‌تر برخوردار است. اما ضخامت و بدنه نسل قبلی بهتر بوده و یک اسلات کارت حافظه نیز روی مدل قبلی ارائه می‌شود.

نقاط ضعف و قوت

شیائومی ۱۲ لایت

نقاط قوتنقاط ضعف
دوربین پشتی بهترقیمت بالاتر
دوربین سلفی بهترفقدان اسلات کارت microSD
باتری بزرگ‌تر
شارژ سریع‌تر

شیائومی ۱۱ لایت 5G NE

نقاط قوتنقاط ضعف
قیمت مقرون به صرفه‌تردوربین رده پایین‌تر
گواهی ضد پاشش آب IP53باتری کوچک‌تر
اسلات کارت microSD
ضخامت کمتر و وزن پایین‌تر
منبع :gizmochina

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال شمع روزانه پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403