غدیر روز اکمال دین است/ احیای فرهنگ غدیر بیش از پیش در جامعه اسلامی لازم است


غدیر روز اکمال دین است/ احیای فرهنگ غدیر بیش از پیش  در جامعه اسلامی لازم است

ایلکا گفت: تبلیغ ولایت امیرالمومنین امری واجب از جانب پروردگار بر پیامبر اسلام تلقی گردید چنانچه بر مسلمین و علی الخصوص شیعیان واجب است که تبلیغ غدیر و ولایت امام علی علیه السلام را انجام دهند .

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، در سال دهم هجرت، به دستور الهى، آخرین سفر پیامبر اکرم (صلى الله علیه و آله) به مکه براى تعلیم حج و اعلام ولایت ائمه (علیهم السلام) آغاز شد. در این سفر بیش از یکصد و بیست هزار نفر آن حضرت را همراهى کردند که در شرایط آن زمان سابقه نداشت. بلافاصله پس از پایان مراسم حج، اعلام شد همه حجاج از مکه خارج شوند و براى برنامه اى مهم در غدیر خم - که کمى قبل از محل جدا شدن کاروان‌ها بود ـ حضور یابند. سه روز پس از پایان مراسم حج، سیل جمعیت به سوى غدیر حرکت کردند.


با رسیدن به محل موعود، فرمان توقف از سوى پیامبر (صلى الله علیه و آله) صادر شد و مرکب‌ها از حرکت ایستادند و مردم پیاده شدند و هر کس جایى براى توقف سه روزه آماده کرد. به دستور پیامبر (صلى الله علیه و آله)، سلمان و ابوذر و مقداد و عمار زیر چند درخت کهنسال را آماده کردند و روى درختان، پارچه اى به عنوان سایبان قرار دادند. در زیر سایبان، منبرى از سنگ‌ها و روانداز شتران ساختند به طورى که حضرت هنگام خطبه بر همه مردم مشرف باشند.

هنگام ظهر، پس از اداى نماز جماعت، پیامبر (صلى الله علیه و آله) بر فراز منبر ایستادند و امیرالمؤمنین (علیه السلام) را فرا خواندند تا بر فراز منبر در سمت راست حضرت بایستند. قبل از شروع خطابه، امیرالمؤمنین (علیه السلام) بر فراز منبر در طرف راست آن حضرت ایستاده بودند.

پس از سه روز مراسم پر شور غدیر پایان یافت و آن روزها به عنوان «ایام الولایة» در صفحات تاریخ نقش بست. مردم پس از وداع با پیامبرشان و معرفت کامل به جانشینان آن حضرت تا روز قیامت، راهى شهر و دیار خود شدند. خبر واقعه غدیر در شهرها منتشر شد و به سرعت شایع گردید و خداوند بدینگونه حجتش را بر همه مردم تمام کرد.

به مناسبت دهه امامت و ولایت خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان گفت و گویی با «محمدحسن ایلکا» استاد حوزه و دانشگاه و طلبه درس خارج فقه انجام داده است که در ادامه می خوانید.

درباره اهمیت و شان غدیر و ولایت امیرالمومنین علی (ع) توضیح بفرمایید.

خداوند در قرآن می فرماید: ولقد ارسلنا رسلنا بالبینات و انزلنا معهم الکتاب و المیزان لیقوم الناس بالقسط (سوره حدید ایه 25) یعنی 124 هزار پیامبر آمدند بینات را بیان کنند که از جمیع پیامبران ، صد و بیست و سه هزار و نهصد و نود ونه پیامبر بستر سازی کردند تا پیغبراسلام به رسالت مبعوث شود و پیامبر اسلام بستر را برای امیرالمومنین فراهم کرد تا ولایت امام علی علیه السلام که یک امر تئوکراسی و الهی است را به عموم مردم ابلاغ کند و این نصب از جانب پروردگار رخ داده است .بنابر آیه قران که میفرماید : یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک و ان لم تفعل فما بلغت رسالته و الله یعصمک من الناس ان الله لا یهدی القوم الکافرین (سوره مائده ایه 67 ) تبلیغ ولایت امیرالمومنین امری واجب از جانب پروردگار بر پیامبر اسلام تلقی گردید چنانچه بر مسلمین و علی الخصوص شیعیان واجب است که تبلیغ غدیر و ولایت امام علی علیه السلام را انجام دهند .

خداوند در قرآن کریم به جایگاه ولایت در هدایت مسلمانان اشاره کرده است، درباره این آیات توضیح دهید؟ ولایت از منظر قرآن کریم و احادیث چه جایگاهی دارد؟

اگر غدیری در کار نبود خداوند این آیات الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دینا (سوره مائده آیه 3 ) و یا ایه الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک و ان لم تفعل فما بلغت رسالته (سوره مائده ایه 67 ) را نازل نمی کرد . مسئله ولایت و امامت امیرالمومنین اهم موضوعات در اسلام و تشیع است که در قران و روایات کرارا به این موضوع اشاره شده است . چنانچه هانری کربن در کتاب تاریخ فلسفه اسلامی ، مفهوم ولایت را همان راهنمایی امامان برای اشنایی با رموز شریعت است و کربن می گوید بهتر است به جای جانشینی از تقارن حقیقت و شریعت سخن گفته شود حقیقتی که وجود مبارک امامان معصوم میباشد یعنی حقیقتی ( باطن ) که به دنبال شریعت (ظاهر ) می آید.

در حدیث قدسی آمده است که خداوند می فرماید: به یقام دینی و تنفذ احکامی و به یمیز حزب الشیطان من حزبی .(جواهر السنیه ) یعنی بواسطه امام علی علیه السلام دین و دستورات پروردگار اقامه و برپا می شود و به وسیله او احکام جاری و امضا می شود . چناچه در حدیث قدسی داریم که خداوند خطاب به حضرت محمد صلی الله علیه و آله می فرماید : یا محمد اقرأ علی بن ابی طالب امیرالمومنین فما سمیت بهذا احدا قبله و لا اسمی باحدا بعده .(جواهر السنیه ) ای محمد ، علی بن ابی طالب را امیر المومنین بخوان ، قبل از او کسی را به این نام نگذارده و بعد ازاو به کسی نامگذاری نخواهم کرد .

چه راهکارهایی می توان ارائه کرد تا فرهنگ غدیر در میان امت مسلمانان تسری یابد؟

احیای فرهنگ غدیر یش از پیش در جامعه اسلامی لازم می باشد و همانطور نشر و اشاعه آن در بلاد دیگر، آشنایی بیش از پیش جوانان مسلمان اعم از پسر و دختر با مسئله ولایت امیر المونین و روز غدیر، روز غدیراز اهم ایام سال است و نباید منحصر به 18 ذو الحجه بدانیم بلکه مسئله غدیر فراتر است و تمام ایام را شامل می شود . خطبه غدیریه باید در جامعه اسلامی تبیین شود . در مساجد و هیئات و اماکن مذهبی موضوع غدیر باید رونق بیشتری پیدا کند. آشنایی جوانان با کتب و میراث گرانبهایی که از علما و فرهیختگانی که در مورد غدیر و ولایت امیر المومنین نوشته اند . مسئله غدیر با کرامات و فضایل و محسنات اخلاقی گره خورده است اگر در 18 ذو الحجه سال 10 هجری قمری در حجه الوداع پیامبر در غدیر خم مسلمانان با عهدشان با پیامبر همانطور که خود حضرت فرمود من کنت مولاه فهذا علی مولاه میماندند حادثه 10 محرم الحرام کربلا رخ نمیداد و تمامی انحرافات در تاریخ بعد از غدیر عدم وفای به عهد مسلمانان به غدیر خم می باشد.

پایان پیام/47

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم وقاحت تمام بهاره رهنما / شوهرندارم این آقا دوست پسرم است!