معرفی پیکاپ زامیاد کارون؛ مشخصات فنی، امکانات و تصاویر وانت جدید سایپا


معرفی پیکاپ زامیاد کارون؛ مشخصات فنی، امکانات و تصاویر وانت جدید سایپا

در این مطلب به معرفی پیکاپ زامیاد کارون به عنوان خودرویی جدید در بازار داخلی کشورمان می‌پردازیم و مشخصات فنی و امکانات آن را بررسی می‌کنیم.مدتی پیش درباره خودروی وانت پادرا پلاس صحبت کردیم. شرکت زامیاد در سال جاری این وانت جدید را جایگزین وانت‌های...

در این مطلب به معرفی پیکاپ زامیاد کارون به عنوان خودرویی جدید در بازار داخلی کشورمان می‌پردازیم و مشخصات فنی و امکانات آن را بررسی می‌کنیم.

مدتی پیش درباره خودروی وانت پادرا پلاس صحبت کردیم. شرکت زامیاد در سال جاری این وانت جدید را جایگزین وانت‌های قبلی کرد و آن را از نظر مشخصات فنی و امکانات رفاهی و ایمنی ارتقا داد. حالا شرکت خودروسازی زامیاد قصد دارد در سال جاری نسخه دو کابین وانت زامیاد کارون را راهی بازار داخلی کند.

معرفی پیکاپ زامیاد کارون

تولیدکننده پادرا پلاس محصول جدیدش را با یک نامگذاری ملی و جدید از سر گرفته و کارون نام انتخابی آن است. لازم به ذکر است که سال گذشته این خودرو به صورت آزمایشی تولید شده بود و نام کارخانه‌ای آن نیز P2i است ولی تا به امروز خبری از عرضه آن در جاده‌های کشور نبوده است. بنابراین خودروی جدید زامیاد با نام کارون در حال گذراندن آزمایشات فنی و اخذ مجوزهای مربوطه است.

سال گذشته وعده داده شده بود که قرار است به زودی خودروی وانت کارون رونمایی شود اما این گفته محقق نشد. مدیرعامل مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا، آقای رادمنش در پاییز سال گذشته اعلام کرد که در صورت دریافت تأییدیه‌های تولید و شماره گذاری، سایپا وانت کارون را روانه بازار داخلی خواهد کرد.

معرفی پیکاپ زامیاد کارون؛ مشخصات فنی، امکانات و تصاویر وانت جدید سایپامعرفی پیکاپ زامیاد کارون؛ مشخصات فنی، امکانات و تصاویر وانت جدید سایپا

هم اکنون پس از گذشت ماه‌ها از این وعده، سایپا اعلام کرده به زودی تولید تجاری آن آغاز خواهد شد و به زودی در بازار داخلی ما سر و کله‌اش پیدا می‌شود. در شهریور دو سال پیش، یعنی شهریور 1399 بود که آقای رادمهر به عنوان مدیر پروژه پادرا پلاس خاطرنشان کرده بود که زامیاد در سال 99 می‌خواهد هزار دستگاه از این خودرو را وارد بازار کند.

بنابر آنچه پیش تر نیز گفته شده بود، قرار بود تیراژ پادرا پلاس به صورت سالانه افزایش یابد تا اینکه آرام آرام یکی از پرتیراژترین محصولات وانت کشور شود. ناگفته نماند که وانت پادرا پلاس در حال حاضر دارای یک نسخه تک کابین است اما از اواخر سال جاری جدید زامیاد نسخه دو کابین این خودروی وانت را شروع خواهد کرد.

وانت کارون چه مشخصاتی دارد؟

شاید پیش خودتان فکر کنید که وانت کارون یک خودروی ایرانی تولید داخل است اما این اشتباه را نکنید چرا که نام کارون بر سر این خودرو عاریه است و وانت کارون خودرویی چینی محسوب می‌شود. در واقع شرکتی که این خودرو را می‌سازد یا حداقل در ساخت آن با گروه خودروسازی سایپا همکاری می‌کند، مدت‌ها است که حضور فعال دارد ولی نام آن تا همین چند وقت پیش مخفیانه بود.

بد نیست بدانید که نام شرکت خودروسازی که وانت کارون را تولید کرده، فودای است و این خودرو را در بازار چین با نام LionF16 می‌شناسند. تنها تفاوتی که می‌توان برای وانت کارون در مقایسه با وانت پادرا پلاس در نظر گرفت، اضافه شدن ردیف دوم صندلی‌ها است.

معرفی پیکاپ زامیاد کارون؛ مشخصات فنی، امکانات و تصاویر وانت جدید سایپامعرفی پیکاپ زامیاد کارون؛ مشخصات فنی، امکانات و تصاویر وانت جدید سایپا

این خودرو دارای ترمزهای هیدرولیکی بوستردار با ABS و EBD است و ترمزهای آن در جلو دیسکی و ترمزهای عقب کاسه‌ای خواهد بود. همچنین سیستم تعلیق وانت کارون در جلو از نوع کمک فنر هیدرولیکی یا میل موجگیر و در عقب از نوع کمک فنر هیدرولیکی یا فنرتخت است. طول، عرض و ارتفاع کارون به ترتیب 5185، 1740 و 1780 میلی متر است و فاصله محوری 3030 میلی متری دارد. وزن خالص این وانت 1891 کیلیوگرم خواهد بود و می‌تواند تا 1319 کیلوگرم را با خود حمل کند.

البته بد نیست بدانید که شباهت‌ها و ویژگی‌های مشترک پادر پلاس با زامیاد کارون صرفاً در ابعاد و اندازه‌های آن نیست و مشخصات فنی این دو خودرو نیز یکسان است. بنابراین زامیاد برای کارون از همان پیشرانه‌ای استفاده کرده که پیش تر روی پادرا پلاس دیده بودیم. نکته جالب توجه این خودرو این است که وانت پادرا پلاس از مدل 1400 به بعد هم دچار تغییرات مثبت شده و هم استاندارد آلایندگی‌اش به یورو 5 تغییر یافته است.

با این اوصاف وانت کارون مجهز به یک پیشرانه 2.4 لیتری M24 است که می‌تواند حداکثر 94 اسب بخار قدرت و 187 نیوتن متر گشتاور تولید کند. نیروی محرکه این خودرو از طریق یک گیربکس 5 سرعته به محورهای آن منتقل می‌شود. این خودرو به طور ترکیبی حدود 11.89 لیتر سوخت مصرف می‌کند و این میزان نسبت به پادرا پلاس حدود یک لیتر افزایش یافته است.

سخن پایانی

گفتنی است که در بازار کنونی ما خودروهای زیادی از کشور چین وارد می‌شوند که کیفیت‌های قابل قبولی دارند و طرفداران خاص خود را نیز پیدا می‌کنند. وانت زامیاد کارون هم از جمله خودروهای چینی است که در این شرایط رقبایی نظیر آمیکو آسنا دنده‌ای دارد. البته که اتفاقی است ولی پیشرانه این دو خودرو نیز یکسان است و تفاوتی با یکدیگر ندارند.

معرفی پیکاپ زامیاد کارون؛ مشخصات فنی، امکانات و تصاویر وانت جدید سایپامعرفی پیکاپ زامیاد کارون؛ مشخصات فنی، امکانات و تصاویر وانت جدید سایپا

از دیگر رقبای وانت کارون می‌توان به خودروی وانت کرمان موتور با نام کی ام سی تی 8 اشاره کرد. این خودروی جدید از کرمان موتور هم قیمت بالاتری دارد و هم مجهز به پیشرانه توربوشارژ است. علاوه بر این خودرو باید کاپرا 2 بهمن موتور، فوتون تونلند نیوفیس، پیکاپ ریچ 6 و دایون وی 5 را هم به عنوان رقیب یا گزینه خرید داخلی به حساب آورد.

همان‌طور که قبلا گفتیم این خودرو در چین فودای یا اف 16 نامگذاری شده و مجهز به یک موتور 2.4 لیتری و در دو نسخه دو دیفرانسیل است که نزدیک به 13 هزار دلار قیمت دارد. با این حساب احتمال زیاد در بازار داخلی ما تا 700 الی 900 میلیون تومان فروخته شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پرستار سنگدل پس از قتل فجیع پیرزن پسر معلولش را در اتاق زندانی کرد / کشف جسد در کمد دیو...