٣ماه بیمه رایگان برای ٣میلیون نفر


 ٣ماه بیمه رایگان برای ٣میلیون نفر

با هدف اجرای هر چه بهتر طرح دارویار، تمام افراد فاقد بیمه درصورت ثبت‌نام در سامانه بیمه سلامت تا زمان ارزیابی توانایی مالی‌شان، از 3ماه بیمه رایگان برخوردار خواهند بود.

به گزارش بنکر (Bankerطرح دارویار از پنجشنبه هفته گذشته با افزایش قیمت 9600کد ژنریک دارو آغاز شد، اما این افزایش با پوشش گسترده بیمه، منجر به پرداخت هزینه اضافه برای بیماران نشد. البته یکی از مهم‌ترین مباحث در اجرای این طرح افرادی هستند که هنوز هیچ پوشش بیمه‌ای ندارند و حالا باید داروهای مورد نیازشان را با قیمت‌های چندین برابر بخرند.

مهدی رضایی، معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران در گفت‌وگو با همشهری جمعیت افراد فاقد بیمه را بیش از 3میلیون نفر عنوان کرد که ممکن است برخی از آنها خودخواسته، بیمه نشده باشند. به‌گفته رضایی، تمام این افراد می‌توانند در سامانه شهروندی بیمه سلامت یا با مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت مراحل ثبت‌نام خود را انجام دهند و تا زمان ارزیابی وسع مالی از پوشش بیمه رایگان برخوردار شوند.

در طرح دارویار کسی بدون بیمه نمی‌ماند


به‌گفته معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران، ابتدای امسال 3دهک اول جامعه که به‌طور دقیق جمعیتی معادل 5میلیون و 399هزار نفر بودند، تحت پوشش رایگان، بیمه سلامت گرفتند و دهک‌های چهارم به بعد هم با پرداخت بخشی از حق بیمه تحت پوشش هستند: «دهک 4با تخفیف 90درصدی، دهک 5 و 6با تخفیف 75درصدی، دهک‌های 7 و 8با تخفیف 50درصدی و دهک‌های 9 و 10هم به‌صورت کامل حق بیمه تعیین شده را پرداخت می‌کنند. درباره افرادی که تاکنون هیچ اقدامی برای پوشش بیمه‌ای نداشته‌اند پس از ثبت‌نام، آزمون وسع‌ مالی انجام می‌شود تا دهک آنها استعلام شود.»

به‌گفته رضایی، انجام ارزیابی وسع مالی برای اعلام وضعیت دهک‌بندی زمان‌بر است و با توجه به اینکه طرح دارویار آغاز شده و قرار است مردم هیچ آسیبی از اجرای آن نبینند به‌صورت اضطراری 3ماه بیمه رایگان برای تمام افراد فاقد بیمه درنظر گرفته شده تا کسی بدون پوشش بیمه باقی نماند.

او درباره جمعیت بدون پوشش بیمه‌ای در کل کشور هم گفت: «پیش‌بینی‌ها این بود که حدود 9میلیون نفر افراد فاقد بیمه در کشور وجود داشته باشد که از این تعداد ابتدای سال‌جاری حدود 6میلیون نفر در 3دهک اول، تحت پوشش بیمه رایگان قرار گرفتند. به‌نظر می‌رسد اکنون حدود 3میلیون نفر باقی مانده باشند که هیچ بیمه‌ای ندارند. تمام این افراد پس از ثبت‌نام در سامانه بیمه سلامت می‌توانند از خدمات مراکز درمانی دولتی و داروهای نسخه‌ای در طرح دارویار استفاده کنند.»

رضایی درباره اینکه افراد 3دهک اول که به‌صورت رایگان بیمه شده‌اند، چطور می‌توانند از پوشش بیمه‌ای خود مطلع شوند، هم توضیح ‌داد:‌ «این افراد براساس کد ملی‌شان که از سوی وزارت تعاون به ما اعلام شده، در فهرست بیمه قرار گرفته‌اند. شماره‌های همراه متصل به این کدهای ملی را از طریق وزارت ارتباطات در اختیار داشتیم و برای تمام آنها پیامک ارسال شده است. اما اگر در این میان کسانی باشند که از پوشش بیمه‌ای خود خبر ندارند، از 2طریق می‌توانند پیگیری لازم را انجام دهند؛ یکی از طریق شماره دستوری # ‌1666 * یا مراجعه به سامانه شهروندی بیمه سلامت به نشانی www.bimehsalamatiranian.ir. آنها همچنین می‌توانند از تمام مراکز خدمات‌دهنده متصل به سامانه بیمه سلامت ازجمله پزشک، داروخانه‌ها یا مراکز درمانی دولتی هم با دادن کد ملی از وضعیت پوشش بیمه‌ای خود مطلع شوند.»

این مسئول درباره اقداماتی که این افراد درصورت بیمه نبودن می‌توانند انجام دهند هم اعلام کرد: «آنها می‌توانند از طریق سامانه شهروندی سازمان یا دفاتر پیشخوان دولت نسبت به ثبت‌نام خود اقدام کنند و شامل همان 3ماه بیمه رایگان تا زمانی ارزیابی وسع خواهند شد.»

رضایی با بیان اینکه مهم‌ترین هدف از اجرای طرح دارویار، ثابت‌ماندن پرداخت از جیب بیماران و در برخی موارد کاهش هزینه برخی داروهاست، تأکید کرد: «این طرح برای اصلاح سیاست‌های ارزی در حال انجام است و این اطمینان وجود دارد که تاکنون به این سیاست عمل شده است.

امیدواریم که اجرای آن در آینده به خوبی شرایط فعلی پیش برود. مردم اگر نواقصی در این‌باره مشاهده کردند یا مشکلاتی در دریافت خدمات بیمه‌ای داشتند می‌توانند از طریق سامانه 190وزارت بهداشت یا سامانه 1666سازمان بیمه سلامت مشکلاتشان را مطرح کنند.»

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت هم با اشاره به عزم دولت برای بیمه همگانی گفت: «دارویار، طرحی ملی است که منافع آن به مردم می‌رسد. برای اجرای آن به شکلی که باعث رضایتمندی تمام مردم شود، طبق مصوبه‌ای که در آخرین جلسه بیمه‌ها داشتیم، مقرر شد خدمات بیمه‌ای در طرح دارویار برای افراد فاقد بیمه به‌مدت 3ماه رایگان شود. بر این اساس افرادی که تحت پوشش بیمه نیستند و آزمون وسع نداده‌اند، در این مدت فرصت دارند تا با مراجعه به سامانه بیمه سلامت نسبت به بیمه خود اقدام کنند و آزمون وسع بدهند.»

به‌گفته وزیر بهداشت در طرح دارویار افرادی که نسخه دارند و تحت پوش بیمه هستند می‌توانند از خدمات دارویی با نرخ کم‌برخوردار شوند: «در این طرح افزایش قیمت دارو نخواهیم داشت و حتی در برخی موارد شاهد کاهش قیمت داروها هم خواهیم بود.»

مریم سرخوش - روزنامه‌نگار

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طرفداری عجیب شیلا خداداد از تتلو / او را خیلی دوست دارم ! + عکس