رکورد دمای 40 درجه سانتی‌گراد در انگلستان در اثر گرمایش جهانی


رکورد دمای 40 درجه سانتی‌گراد در انگلستان در اثر گرمایش جهانی

رویدادهای شدید گرمایی در نتیجه گرمایش زمین رو به افزایش است و کشورهای مختلف جهان از جمله انگلستان را تحت تأثیر خود قرار داده است.

رکورد دمای 40 درجه سانتی‌گراد در انگلستان در اثر گرمایش جهانی

به گزارش گروه علم و آموزش ایران اکونومیست از پایگاه خبری یو اِن نیوز (UN News)، سازمان جهانی هواشناسی (WMO) اعلام کرد: احتمال افزایش دمای بی‌سابقه ۴۰ درجه سانتی‌گراد یا بیشتر، در شرایط آب‌وهوایی کنونی در بریتانیا تا ۱۰ برابر بیشتر از یک اقلیم طبیعی بدون تأثیر انسان‌ها است.

تأثیرات گسترده بر مردم و زیرساخت‌ها

پال گاندرسِن (Paul Gundersen) رئیس سازمان هواشناسی انگلستان اظهار کرد: گرمای هوا در شب‌ها به‌ویژه در مناطق شهری احتمالاً منجر به تأثیرات گسترده بر مردم و زیرساخت‌ها می‌شود؛ بنابراین، مهم است که افراد برای مقابله با گرما برنامه‌ریزی کنند و روال زندگی خود را تغییر دهند. احتمال دارد این میزان گرما اثرات نامطلوبی بر سلامتی داشته باشد.

لورنزو لابرادور (Lorenzo Labrador)، مسئول علمی سازمان جهانی دیده‌بان جَو توضیح داد که موج گرما به‌عنوان یک درپوش نیز عمل می‌کند و آلاینده‌های جوی از جمله ذرات معلق را در خود نگه می‌دارد؛ این منجر به کاهش کیفیت هوا و اثرات نامطلوب بر سلامتی به‌ویژه در افراد آسیب‌پذیر می‌شود.

وی ادامه داد: نور شدید آفتاب، غلظت شدید برخی از آلاینده‌های جوی و جو پایدار باعث تشکیل ازن در نزدیکی سطح زمین می‌شود که اثرات مخربی بر مردم و گیاهان دارد.

نیکوس کریستیدیس (Dr Nikos Christidis)، از دانشمندان سازمان هواشناسی انگلستان، بیان کرد: مطالعات اخیر نشان داده است که احتمال گرم‌بودن برخی از روزها در بریتانیا در حال افزایش است و طی قرن نیز ادامه خواهد داشت. وی افزود: گرمایش جهانی احتمال افزایش شدید دما در انگلستان را بالا برده است. احتمال بالاتر رفتن دما از ۴۰ درجه سانتی‌گراد در هر نقطه‌ای از انگلستان در یک سال معین نیز به‌سرعت در حال افزایش است و حتی با وجود تعهدات فعلی درباره کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، احتمال دارد چنین افزایش دمایی هر ۱۵ سال یک بار در آب‌وهوا در سال‌های ۲۱۰۰ رخ بدهد.

رویدادهای گرمایی شدید به دلیل تغییر در الگوهای جهانی آب‌وهوا رخ می‌دهد. با این حال، سازمان جهانی هواشناسی اعلام می‌کند که افزایش دفعات، مدت و شدت این رویدادها در دهه‌های اخیر به‌وضوح با گرمایش زمین در ارتباط است و می‌توان آن را به فعالیت‌های انسان‌ها مرتبط دانست.

ویرانی ناشی از آتش‌سوزی در جنوب اروپا

اخبار مبنی‌بر وقوع گرمای استثنایی در انگلستان در حالی منتشر شد که آتش‌سوزی‌های عظیم جنگل‌ها در جنوب غربی اروپا صدها کشته بر جای گذاشته و منجر به تخلیه هزاران خانه شده است.

در پرتغال، دمای هوا به حدود ۴۶ درجه سانتی‌گراد رسیده است و هشدارهای قرمز در بیشتر این کشور اعمال می‌شود؛ زیرا گرما خطر آتش‌سوزی را افزایش می‌دهد.

بیش از ۱۳ هزار هکتار زمین در بخش ژیروند فرانسه در آتش سوخت و ۱۵ بخش از ۹۶ بخش این کشور در حالت هشدار قرمز و ۵۱ بخش در وضعیت هشدار نارنجی قرار گرفتند و از ساکنان آن مناطق خواسته شد تا هوشیار باشند.

رئیس سازمان ملل متحد: نیمی از انسان‌ها در منطقه خطر هستند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، روز دوشنبه در پیام ویدئویی خود درباره یک رویداد شدید آب‌وهوایی در آلمان هشدار داد و گفت که «نیمی از انسان‌ها در منطقه خطر قرار دارند» و با سیل، خشکسالی، طوفان‌های دید و آتش‌سوزی‌های جنگلی روبه‌رو هستند.

آقای گوترش خطاب به وزرای ۴۰ کشور در شهر سن پترزبورگ گفت که هدف توافقنامه پاریس در سال ۲۰۱۵ برای محدودکردن گرمایش جهانی به ۱.۵ درجه سلسیوس، قبلاً در نوامبر گذشته از COP۲۶ خارج شده بود و «نبض آن ضعیف‌تر شده است.»

دبیرکل سازمان ملل متحد با دعوت از کشورها به بازسازی اعتماد و به‌هم پیوستن، گفت: «ملت‌ها به جای اینکه مسئولیت آینده جمعی خود را بپذیرند، به بازی سرزنش‌کردن ادامه می‌دهند.»

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه شنبه 1 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق