چرا دامداران متعرضند؟


چرا دامداران متعرضند؟

قنبری با اشاره به انتقادات فراوانی که به ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی می‌شود، عنوان کرد: طی یک سال اخیر در حوزه انتصابات وزارت جهاد کشاورزی شاهد ایجاد حواشی بودیم و مشکلی که در این رابطه وجود داشت این بود که برای مناصب...

فرارو- این روز‌ها صنعت دامداری در کشور اوضاع آرامی را از سر نمی‌گذارد، بعد از حواشی که بر سر واردات نهاده‌های دامی رخ داد و سر و صدا‌های زیادی به پا کرد، دامداران نیز روز سه شنبه با توجه به وضعیتی که گرفتار آن شده اند، در مقابل وزارت جهاد کشاورزی تجمع کرده و خواستار رسیدگی به مشکلاتشان از سوی مسئولان وزارت جهاد کشاورزی شدند.
به گزارش فرارو، درخواست دامداران از دولت پیگیری خرید حمایتی و تضمینی دام، خرید دام براساس بهای تمام شده آن، آزادسازی صادرات دام و تمکین به قوانین نظام جامع دامپروری است. آن‌ها همچنین به ورشکستگی دامداران به دلیل افزایش هزینه‌ها، افزایش قیمت‌نهاده‌های دامی و علوفه و همچنین مشکلاتشان در تامین نهاده‌های مورد نیاز نیز اشاره کردند.

چرا دامداران متعرضند؟وضعیت صنعت دامداری بسیار نگران کننده است
علی قنبری معاون اسبق وزرات جهاد کشاورزی در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه در حال حاضر وضعیت این وزارتخانه بسیار نا به سامان است، اظهار داشت: متاسفانه مسئولین وزارت جهاد کشاورزی به وظایف خود عمل نمی‌کنند، که این موضوع به خوبی هم در مدیریت بازار محصولات کشاورزی و مواد پروتئینی از جمله گوشت، مرغ و تخم مرغ و همچنین در وضعیت آشفته واردات نهاده‌های دامی، توزیع این نهاد‌ها و رانت‌هایی که در این باره رخ داده مشهود است.

وی افزود: از طرف دیگر اعتراضات دامداران به وضعیت صنعت دام و انفعال دولت و وزارت جهاد در این باره بسیار نگران کننده است، در حال حاضر نیز با توجه به آزادسازی قیمت نهاده‌ها، تولید و افزایش چند برابری قیمت آن شاهد هستیم در واردات نهاده‌های دامی تخلفاتی صورت گرفته که ضربه بسیار سنگینی به صنعت دام و طیور کشور زده، اما در حال حاضر کسی پاسخگوی این وضعیت نیست.

قنبری با اشاره به اینکه وزارت جهاد کشاورزی با این توجیه که با ممنوعیت صادرات دام زنده قیمت گوشت در کشور ارزان خواهد شد، گفت: حال باید مسئولان وازارت کشاورزی بگویند، آیا با این کار قیمت گوشت در سطح بازار کاهش پیدا کرده، قطعا پاسخ منفی است، در چنین صورتی علاوه بر اینکه ارزانی رخ نداده، با ممنوعیت صادرات دام زنده که بر اساس قوانین کشور نباید این کار صورت می‌گرفت، شاهد قاچاق دام زنده به کشور‌های همسایه و منطقه هستیم که ضربه این کار بسیار شدیدتر است.

مدیر عامل اسبق شرکت بازرگانی دولتی اضافه کرد: این درحالی است که با توجه به وعده ابراهیم رئیسی در سفر به خراسان شمالی مبنی بر خرید تضمینی دام از سوی دولت از دامداران، اما متاسفانه شاهد هستیم این موضوع از سوی مسئولان وزارت جهاد کشاورزی اجرایی نشده، مشخص نیست چرا علیرغم دستور عالی‌ترین مقام اجرایی کشور، زیر مجموعه‌های دولت به فرمان مافوق خود توجهی ندارند و هر کاری که خود صلاح می‌دانند، انجام می‌دهند، در حالی که این اقدامات بدون پشتوانه وزیر جهاد کشاورزی و بدنه اجرایی این دستگاه عملا صنعت دامداری در کشور را به ورطه نابودی کشانده است.

وی ادامه داد: نکته ماجرا این است که با توجه به اعتراضات دامداران در مقابل وزارت جهاد و بیان خواسته‌های آن ها، مسئولان وزارت جهاد کشاورزی پاسخ مناسبی به خواسته‌های دامداران نداده اند، به طور قطع اگر این وضعیت ادامه پیدا کند، علاوه بر افزایش قاچاق دام زنده، شاهد گران‌تر شدن قیمت گوشت و مرغ در کشور خواهیم بود که این موضوع تبعات کوتاه مدت این وضعیت است.

قنبری گفت: در ادامه نیز این وضعیت اگر ادامه پیدا کند، عملا چیزی از صنعت دامداری داخلی در بلندمدت با توجه به این مدیریت باقی نخواهد ماند که این موضوع تبعات جبران ناپذیری برای صنعت کشاورزی و تامین مواد غذایی کشور به دنبال دارد، در حال حاضر دامداران چند خواسته مشخص دارند که در این زمینه باید به این مطالبات پاسخ داده شود.

این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: دامداران خواستار آن هستند که صادرات دام آزاد شود و دولت خرید تضمینی گوشت و دام را از آن‌ها به شیوه عادلانه‌ای انجام دهد، در حال حاضر در برخی از مناطق از کشور که خرید تضمینی دام و گوشت به صورت محدود اجرا شده، دام زنده با قیمت پایین‌تر از هزینه تمام شده خریداری می‌کنند، پرداخت هزینه آن را به دوماه بعد عقب می‌اندازند، از سویی مشکلات دیگری هم در این زمینه وجود دارد که باعث شده دامدار ضرر کند و نمی‌تواند به فعالیت خود ادامه دهد.

معاون اسبق وزرت جهاد کشاورزی بیان داشت: از سویی باید وضعیت توزیع و واردات نهاده‌های دامی نیز مشخص شود، با توجه به آزادسازی قیمت‌ها و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی باید این شیوه توزیع در وزارت جهاد کشاورزی اصلاح شود، زیرا میلیارد‌ها تومان سالیان صرف واردات نهاده‌های دامی می‌شود، اما متاسفانه شاهد هستیم که همواره دامداران در این زمینه ناراضی هستند و به درستی نهاده‌ها به دست آن‌ها نمی‌رسد.

قنبری با اشاره به انتقادات فراوانی که به ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی می‌شود، عنوان کرد: طی یک سال اخیر در حوزه انتصابات وزارت جهاد کشاورزی شاهد ایجاد حواشی بودیم و مشکلی که در این رابطه وجود داشت این بود که برای مناصب حساس این دستگاه اجرایی، افراد نزدیک به وزیر به کار گمارده شدند، بدون آنکه از تخصص لازم در این زمینه برخوردار باشند، تغییرات متوالی در برخی از پست‌ها نیز خود موید این موضوع است که افراد به درستی برای این مناصب انتخاب نشده اند، حال باید دید که در ادامه آیا همین وضعیت فعلی بر عملکرد وزارت جهاد کشاورزی حاکم خواهد بود یا اینکه، واقعا و در عمل تغییراتی رخ خواهد داد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر تیپ و چهره دومین بازیگر نقش «نجلا» / محیا دهقانی جنجال کرد!