روستاهای نظرآباد ( معرفی 55 روستای نظرآباد )


روستاهای نظرآباد را در این مطلب به شما معرفی خواهیم کرد. در ابتدا با شهرستان نظرآباد آشنا و سپس به معرفی ۵۵ روستای نظرآباد می پردازیم. نظرآباد شهرستانی است در استان البرز که در نزدیکی شهرستان ساوجبلاغ واقع است....

روستاهای نظرآباد را در این مطلب به شما معرفی خواهیم کرد. در ابتدا با شهرستان نظرآباد آشنا و سپس به معرفی ۵۵ روستای نظرآباد می پردازیم. نظرآباد شهرستانی است در استان البرز که در نزدیکی شهرستان ساوجبلاغ واقع است. مرکز این شهرستان شهر نظرآباد است. این شهرستان تا سال ۱۳۸۱ یکی از بخش‌های شهرستان ساوجبلاغ بود و در حال حاضر هم در حوزهٔ انتخابیهٔ ساوجبلاغ واقع است. استقرار این شهرستان در کنار جادهٔ ترانزیت و آزادراه تهران – تبریز و راه‌آهن تهران – تبریز موجب توسعهٔ آن در پنجاه سال اخیر شده‌است. نقطهٔ عطف آبادانی نظرآباد، راه‌اندازی کارخانهٔ نساجی مقدم در سال ۱۳۳۷ ه‍.ش به کوشش میرزا عبدالله مقدم (درگذشت ۱۳۶۱ ه‍.ش) است. جمعیت آن براساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۰، ۱۴۱٬۱۶۰ نفر یعنی ۹٫۵ درصد کل جمعیت استان البرز است.
روستاهای نظرآباد ( معرفی 55 روستای نظرآباد )
«ترکی ساوجبلاغی» یکی از شاخه‌های ترکی آذربایجانی، زبان غالب اهالی شهرستان نظرآباد است. حضور لهجه‌های دیگری از زبان ترکی و نیز انواع لهجه‌های زبان فارسی در این شهرستان از نتایج مهاجرپذیری آن است. خاک سبک و آب فراوان دشت نظرآباد، بسیار برای کشاورزی مناسب است و دامپروری در کنار زراعت، از عمده منابع درآمد روستاییان نظرآبادی است. غیر از اقلیت ارامنه، غالب اهالی شهرستان، مسلمان و شیعهٔ دوازده امامی هستند.

تقسیمات کشوری

بخش مرکزی شهرستان نظرآباد
دهستان احمدآباد (نظرآباد)
شهرک سید جمال (نظرآباد)
دهستان نجم‌آباد
شهر: نظرآباد شهر صنعتی سپهردر جنوب آن و شهر صنعتی نظرآباد در شرق شهرصنعتی سپهر واقع شده‌است.

بخش تنکمان
دهستان تنکمان جنوبی
دهستان تنکمان شمالی (مرکز: بختیار)
شهر: تنکمان
تغییرات
تغییرات در تقسیمات این شهرستان در سال ۱۳۸۶:
ایجاد دهستان تنکمان شمالی به مرکزیت روستای بختیار در تابعیت بخش تنکمان شهرستان نظرآباد
تغییر نام دهستان تنکمان از توابع بخش تنکمان شهرستان نظرآباد به تنکمان جنوبی
انتزاع دهستان نجم‌آباد از بخش تنکمان شهرستان نظرآباد و الحاق به بخش مرکزی همین شهرستان

روستاهای نظرآباد ( معرفی 55 روستای نظرآباد )

جاهای دیدنی نظرآباد

محوطه باستانی ازبکی

منطقهٔ باستان‌شناسی ازبکی در آن واقع شده و نمونه نخستین خشت دست ساز بشر که در سازمان ملل نگهداری می‌شود توسط سیدمحمد خاتمی به نشانهٔ گفتگوی تمدن‌ها از این منطقه به سازمان ملل هدیه شده‌است، ازبکی یکی از روستاهای دهستان احمدآباد مصدق از بخش مرکزی شهرستان نظرآباد است که در ۸۰ کیلومتری غرب شهر تهران واقع شده‌است. بخش‌هایی از این محوطهٔ باستانی نُه هزار ساله را کارشناسان مرکز باستان‌شناسی ایران در سال ۱۳۴۸ خورشیدی مورد شناسایی قرار داده و در سال ۱۳۵۲ به شمارهٔ ۹۵۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. براساس کاوش‌های صورت گرفته، محوطهٔ باستانی ازبکی در برگیرندهٔ شش هزار سال بقایای فرهنگی پیش از تاریخ و اوایل دوران تاریخی ایران از نیمهٔ اول هزاره هفتم تا نیمهٔ نخست هزارهٔ اول پیش از میلاد مسیح یعنی دوران مادها است. ازبکی محوطهٔ باستانی گسترده‌ای برابر با صد هکتار و ۱۰ تپهٔ ارزشمند است که شش تپهٔ از آن را گروهی از باستان شناسان ایرانی به سرپرستی دکتر یوسف مجیدزاده (از سال ۱۳۷۷ تا ۱۳۸۴) حفاری کرده‌اند. کشف کهن‌ترین خشت‌های دست ساز بشر با قدمت نُه هزار ساله، دستیابی ساکنان پیش از تاریخ این محوطه به سیمان، کشف سند همکاری تجاری اهالی ازبکی و شوش باستان در اواسط هزارهٔ چهارم پیش از میلاد، بناهای آریایی‌های اولیه، شهر و دژ بزرگ مادی و کشف نخستین پیکره سنگی مادی از جمله ویژگی‌های شگفت‌انگیز این محوطهٔ باستانی به‌شمار می‌روند.

روستاهای نظرآباد ( معرفی 55 روستای نظرآباد )

مهد روستا زادگان دانشمند

روستای تاریخی نجم‌آباد (خاستگاه خاندان علمی نجم‌آبادی) از دیگر جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی شهرستان نظرآباد است. نیای این روستا زادگان دانشمند، استاد باقر آهنگر است که در سال‌های آغازین حکومت قاجار، در روستای نجم‌آباد به آهنگری مشغول بود. ملا ابراهیم نجم‌آبادی (درگذشت ۱۲۴۵ ه‍.ق) از مدرسان حکمت صدرایی و آیت‌الله حاج ملامهدی نجم‌آبادی (درگذشت ۱۲۷۱ ه‍.ق) از مجتهدان دورهٔ قاجار، فرزندان او هستند. میرزا عبدالکریم نجم‌آبادی ساوجبلاغی، که در حکومت فتحعلی شاه قاجار (درگذشت ۱۲۵۰ ه‍.ق) به رتبهٔ وزارت رسید، به دستور ویژهٔ شاه قاجار، مسجد و مدرسه‌ای برای ملا ابراهیم نجم‌آبادی در روستای نجم‌آباد ساخت. پس از مهاجرت ملا ابراهیم به تهران نیز در محلهٔ سنگلج، مدرسه‌ای ویژهٔ او همراه با موقوفاتی مانند گرمابه و خانه فراهم ساخت. از همان روزگار بود که خاندان نجم‌آباد در تهران سکونت گزید.

روستاهای نظرآباد ( معرفی 55 روستای نظرآباد )

مشاهیر و چهره‌های ماندگار

دکتر محمد مصدق:سیاست‌مدار، دولت‌مرد، نمایندهٔ چند دورهٔ مجلس شورای ملی، و نخست‌وزیر ایران در سال‌های ۱۳۳۰ تا ۱۳۳۲ بود.[۹] از چهره‌های فعال در عرصهٔ جهاد سازندگی و توسعهٔ شهرنشینی در بخش فعالیت‌های شورای اسلامی شهر و روستاهای اطراف شهرستان نظرآباد می‌توان آقایان صمد بوئینی در سال ۱۳۶۴، محسن حشمت زارع، محمد محب دوست‌زاده نام برد؛ که فعالیت‌ها و گام‌های مهمی در راستای آبادانی برداشته شده‌است.

روستاهای نظرآباد ( معرفی 55 روستای نظرآباد )

روستاهای نظرآباد

روستای ابراهیم جیل

ابراهیم جِیل روستایی از توابع بخش مرکزی دهستان جمال‌الدین شهرستان نظرآباد که در استان البرز واقع شده است. واژه جِیل به معنای فرزند می‌باشد که اسم روستا از نام فردی به نام ابراهیم که این محل را آباد کرده اقتباس شده‌است.جمعیت روستای ابراهیم جیل بر اساس آخرین سرشماری ۱۶۵ نفر (۵۳ خانوار) بوده‌است.وسعت بافت روستایی برار چهل و پنج هزار متر مربع می‌باشد.
موقعیت جغرافیایی
این روستا در منطقه‌ای واقع شده‌است که از غرب به شهر نظرآباد و از جنوب با گذشتن از روستاهای حسن‌آباد و حسین‌آباد و بختیار به شهر تنکمان و از شرق به روستاهای دنگیزک منتهی می‌شود. این روستا از راه‌های ارتباطی خوبی بهره‌مند نیست، به صورتی که در فصل زمستان شاهد تصادفات بسیاری در مسیرهای دسترسی منتهی به این روستا هستیم، همچنین برخلاف بسیاری از روستاهای منطقه از نبود حمل و نقل عمومی به شدت رنج می‌برد.

روستای ابراهیم‌بیگی

ابراهیم‌بیگی روستایی در استان البرز، از توابع شهرستان نظرآباد و بخش تنکمان، است. وجه تسمیه روستا مربوط می‌شود به قلعه و امارت شازده ابراهیم خان قجر از نوادگان قاجار که در دوره قاجاریه حاکم محلی منطقه بوده‌است. قسمتی از دیواره‌های قلعه ابراهیم خان در بعضی از نواحی روستا باقی است.روستای ابراهیم بیگی از توابع شهرستان نظرآباد واقع در استان البرز (تهران) می‌باشد.
رزم آرا نوشته است:
ده جزء دهستان افشاریه ساوجبلاغ بخش کرج شهرستان تهران. ۳۲ کیلومتری باختر کرج، ۴ کیلومتری جنوب شوسه کرج به قزوین. در جلگه- معتدل- مالاریائی- سکنه ۱۲۷- شیعه- ترکی و فارسی. قنات و رودخانه کردان، غلات، صیفی، بن‌شن، چغندرقند، انگور، لبنیات- شغل زراعت و گله‌داری. راه مالرو و از هشجرد(هشتگرد کنونی) می‌توان ماشین برد.از نظر آب و هوایی این روستا جزو مناطق نیمه معتدل دشتی دسته بندی می‌شود. شامل چهار فصل منظم.
روستای ابراهیم بیگی جمعیتی در حدود ۶۵۲ نفر را شامل می‌شود. اکثریت جمعیت روستا ترک زبان و از طایفه‌های ایل شاهسون بغدادی و اینانلو هستند. ما بقی اهل همدان و اهل اشتهارد می‌باشند.از قومهای اصیل مستقر در این روستای تاریخی ملیتهای ایرانی سرعتی، نامدارلو ، کریمی وطاهری را میتوان نام برد.
اکثریت مردم روستا مشغول به تولید در زمینه کشاورزی و دامداری و باغداری و مشاغل وابسته هستند.
جاذبه‌های گردشگردی
از جمله جاذبه‌های گردشگردی روستا می‌توان از مراتع و باغات زیبا و ییلاقی همجوار روستا نام برد.از اماکن باستانی روستا، آق تپه واقع در شمال روستا و گورستان گبری شامل دو تپه واقع در جنوب روستا مربوط به دوران قبل تاریخ را می‌توان نام برد که متأسفانه هیچگونه کاوش باستانشناختی روی این محوطه‌ها به صورت جد انجام نپذیرفته‌است.

روستای احمدآباد مصدق

احمدآباد مصدق، مرکز دهستان احمدآباد، روستایی در بخش مرکزی شهرستان نظر اباد، غربی‌ترین شهرستان استان البرز است. (درجنوب شهر آبیک)اراضی این روستا پیش از این جزء املاک ابوالفضل میرزاعضدالسلطان پسر مظفرالدین شاه قاجار و شوهر خواهر دکتر مصدق بوده‌ است که مصدق آن را با زمین‌هایی که در اراک داشت معاوضه کرد. نام این روستا توسط دکتر محمد مصدق -که مالک آن بود- به نام پسرش احمد، «احمدآباد» نام گذاشته شد.از مکان های تاریخی این روستا باید به قلعه احمدآباد مصدق و محوطه تاریخی حمام تپه اشاره کرد که در دو کیلومتری روستا قرار گرفته است.
قلعه احمدآباد نام قلعه‌ای خشتی است که در روستای احمدآباد در بخش مرکزی شهرستان نظرآباد (هفت و نیم کیلومتری جنوب شهر آبیک)، در استان البرز جای گرفته‌است. بنای قلعه احمدآباد (مصدق) در فهرست آثار ملی ایران به شماره ثبت ۲۹۴۳ قرار داشته و در فهرست موقوفات سازمان اوقاف و امور خیریه کشور به ثبت رسیده‌است.
دکتر مصدق مدتی از دوران انزوای سیاسی پس از به سلطنت رسیدن رضاشاه پهلوی و تبعید بعد از آزادی از زندان بیرجند را در اوائل دهه بیست خورشیدی در این روستا گذراند. پس از کودتای ۲۸ مرداد نیز در پی ۳ سال حبس انفرادی در زندان لشکر ۲ زرهی ارتش، در سال هزار و سیصد و سی و پنج به احمدآباد فرستاده شد و تا پایان عمر تحت مراقبت ماموران ساواک در آنجا بود.

روستای ازبکی

ازبکی (نظرآباد)، روستایی است از روستاهای نظرآباد از توابع بخش مرکزی که در استان البرز واقع شده است. این روستا در دهستان احمدآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۳ نفر بوده‌است.

روستای اقبالیه

اقبالیه (نظرآباد)، روستایی از توابع بخش تنکمان شهرستان نظرآباد که در استان البرز واقع شده است. اقبالیه انتهای جاده سهیلیه بعد از شهرک زعفراینه قرار دارد و فاصله کمی تا تهران دارد. این منطقه دارای زمین های کشاورزی و ویلایی می باشد.این روستا در دهستان تنکمان جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۷۵ نفر بوده‌است.

روستای انبارتپه

انبارتپه (نظرآباد)، روستایی از توابع بخش تنکمان شهرستان نظرآباد که در استان البرز واقع شده است. این روستا در دهستان تنکمان شمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۴۱ نفر بوده‌است.

روستای باقرآباد فاضل

باقرآباد فاضل،روستایی است از روستاهای نظرآباد از توابع بخش مرکزی که در استان البرز واقع شده است. این روستا در دهستان احمدآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای بختیار

بختیار (جیحون) (نظرآباد)، شهرکی از توابع بخش تنکمان شهرستان نظرآباد که در استان البرز واقع شده است. مرکز دهستان تنکمان شمالی است.شهرک بختیار در شرق شهر نظرآباد واقع شده‌است و از شمال به روستاهای دنگیزک، ابراهیم بیگی و انبارتپه، از جنوب به شهر تنکمان، از شرق به روستاهای حاجی بیک، نوکند و فیروزآباد و از غرب به شهر نظرآباد و روستای حسین‌آباد محدود است. فاصله شهرک از شهر نظرآباد پنج کیلومتر، از شهر هشتگرد شش کیلومتر و از شهر تنکمان کمتر از یک کیلومتر می‌باشد.
شهرک بختیار درموقعیتی استثنایی با ۵ جاده ورودی وخروجی قرار دارد که پل ارتباطی تعداد کثیری از روستاهای بخش تنکمان و شهرستان با مراکز شهرستان‌های نظرآباد و ساوجبلاغ و مرکزبخش تنکمان می‌باشد و دارای دو محل (جیحون) و (بختیار) می باشد و دارای امکانات رفاهی کامل است و در حال حاضر دچار کمبود امکانات رفاهی نبوده است و همین امر موجب مهاجرت های کثیری از شهر های اطراف در این شهرک شده است و علاوه بر آن شهرک صنعتی شهر نظرآباد ک واقع در خیابان جیحون شهرک بختیار است ک موجب ایجاد اشتغال در بین جوانان این شهرک شده است.
شهرک بختیار در دهستان تنکمان شمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۸، جمعیت آن ۵۰۲۰ نفر بوده‌است. وجه تسمیه این مکان به ایل بختیاری و بر می‌گردد که اصالت مردمان این مکان را می‌رساند.

روستای حاجی بیک

حاجی بیک، روستایی از توابع بخش تنکمان شهرستان نظرآباد که در استان البرز واقع شده است. این روستا در دهستان تنکمان شمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۹۸ نفر بوده‌است.

روستای حاجی‌آباد

حاجی‌آباد (نظرآباد)، روستایی از توابع بخش تنکمان شهرستان نظرآباد که در استان البرز واقع شده است. این روستا در دهستان تنکمان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۰۷ نفر بوده‌است.

روستای حسن بکول

حسن بکول، روستایی است از روستاهای نظرآباد از توابع بخش مرکزی که در استان البرز واقع شده است. این روستا در دهستان احمدآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۴ نفر بوده‌است.

روستای حسن‌آباد مجدالدوله

حسن‌آباد مجدالدوله،روستایی است از روستاهای نظرآباد از توابع بخش مرکزی که در استان البرز واقع شده است. این روستا در دهستان احمدآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۷۷ نفر بوده‌است.

روستای حسین‌آباد

حسین‌آباد (نظرآباد)، روستایی از توابع بخش تنکمان شهرستان نظرآباد که در استان البرز واقع شده است. این روستا در دهستان تنکمان شمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۶۱ نفر بوده‌است.حسین آباد در گذشته از املاک خالصه (دولتی) بود و از سال ۱۳۱۰ به مدت پانزده سال برای کشت چغندر به «مؤسسه قند سازى کرج» واگذار شد.همچنان با سیری در ایران همراه باشید تا با دیگر روستاهای نظرآباد آشنا شوید.

روستای حسین‌آباد خره سر

حسین‌آباد خره سر، روستایی است از روستاهای نظرآباد از توابع بخش مرکزی که در استان البرز واقع شده است. این روستا در دهستان احمدآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای خانی‌بیک

خانی‌بیک (نظرآباد)،روستایی است از روستاهای نظرآباد از توابع بخش مرکزی که در استان البرز واقع شده است. این روستا در دهستان احمدآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۰ نفر بوده‌است.

روستای خرم‌آباد

خرم‌آباد روستایی از توابع بخش تنکمان شهرستان نظرآباد که در استان البرز واقع شده است. این روستا در دهستان نجم‌آباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۵۹ نفر بوده‌است.

روستای خسروآباد

خسروآباد (نظرآباد)، روستایی از توابع بخش تنکمان شهرستان نظرآباد که در استان البرز واقع شده است. این روستا در دهستان نجم‌آباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۳۸ نفر بوده‌است.

روستای دنگیزک

دنگیزک، روستایی از توابع بخش تنکمان شهرستان نظرآباد که در استان البرز واقع شده است. واژه دنگیزک در اصل یک اصلاح ترکی است. طبق برخی روایات محلی و شفاهی از اهالی کوچ‌نشین و رمه دار شمال منطقه ساوجبلاغ یعنی الکایی‌ها و برخی اهالی کوچ‌نشین طالقان که طی سده‌های متوالی در این محل و منطقه رفت‌وآمد داشته‌اند، در موقعیت شرقی کنونی روستای دنگیزک (روستای ابراهیم بیگی) چشمه‌ای گوارا و شیرین وجود داشته که به سبب لطافت، شفافیت و گوارایی تحت نام نازان چشمه (ابراهیم بیگی فعلی) شناخته می‌شده‌است.
بر طبق همین روایات محلی از دیگر اهالی منطقه، در این محل (نازان چشمه) شخصی پارسا و زاهد تحت نام پیر نوید میزیسته است. محل سکونت این پیر سرشناس همان مکان آرامگاه امامزاده محمد دنگیزک است که اهالی منطقه جهت امور طبابت نزد وی می‌رفته‌اند.
فرهنگ و رسوم
فرهنگ و رسوم رایج در روستای دنگیزگ به تبع و رابطه در خور با دیگر اهالی منطقه و روستاهای همجوار بوده‌است. از جمله شاخصه‌های آن می‌توان به اجرای مراسم تعزیه دهه محرم اشاره کرد.اکثریت اهالی روستا به زبان ترکی صحبت می‌کنند و با این تفاوت که گویش و لهجه خاصی در زبانشان وجود دارد که دیگر اهالی منطقه این لهجه را ندارند. که احتمالاً به دلیل پیوند بین قومیت‌های لر و اهالی سرزمین بیجار، چند عنصر متفاوت فرهنگی و زبانی در نزد قومیت‌های اکثراً ترک زبان این روستا به وجود آمده‌است.این روستا در دهستان تنکمان شمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱٬۵۷۲ نفر (۴۰۱خانوار) بوده‌است. در سر شمارش جدیدی به به عمل آمده جمعیت آن به ۱۸۰۰ نفر و ۸۰۰ خانوار افزایش یافته‌است.
وضعیت جغرافیائی
این روستا در منطقه‌ای واقع شده‌است که از غرب به شهر نظرآباد و از جنوب با گذشتن از روستاهای حسن آباد و حسین آباد و بختیار به شهر تنکمان و از شرق به روستاهای ابراهیم بیگی و انبار تپه و قاسم آباد بزرگ و کوچک و در نهایت به شرق هشتگرد و از شمال به هشتگرد و از شمال غرب به روستای قلعه آذری و هشتگرد منتهی می‌شود.

روستای دولت‌آباد

دولت‌آباد (نظرآباد)، روستایی از توابع بخش تنکمان شهرستان نظرآباد که در استان البرز واقع شده است. این روستا در دهستان تنکمان جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۵۵ نفر بوده‌است.

روستای رضاآباد

رضاآباد (نظرآباد)، روستایی است از روستاهای نظرآباد از توابع بخش مرکزی که در استان البرز واقع شده است. نام این روستا برگرفته از نام تیمسار رضا خواجه نوری از وابستگان خاندان خواجه‌نوری است مشتق شده است این روستا در ابتدا ار اراضی خاندان خواجه نوری بود رضا اباد داری قنات هایی است ک یادگار دوران قبل از اسلام است همچنین این روستا دارای درختانی با عمر تقریبی ۳۰۰ ساله است .این روستا در دهستان احمدآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۸ نفر بوده‌است.

روستای شاه بداغ

شاه بداغ، روستایی از توابع بخش تنکمان شهرستان نظرآباد که در استان البرز واقع شده است. این روستا در دهستان نجم‌آباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای شیخ حسن

شیخ حسن (نظرآباد)، روستایی از توابع بخش تنکمان شهرستان نظرآباد که در استان البرز واقع شده است. این روستا در دهستان نجم‌آباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۸۹ نفر بوده‌است.

روستای صفرخواجه

صفرخواجه،روستایی است از روستاهای نظرآباد از توابع بخش مرکزی که در استان البرز واقع شده است. این روستا در حاشیه دهستان احمدآباد و در مجاورت روستاهای احمدآباد و صالحیه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۰، جمعیت آن ۷۶۱ نفر بوده است.

روستای عبدل‌آباد

عبدل‌آباد (نظرآباد)، روستایی از توابع بخش تنکمان شهرستان نظرآباد که در استان البرز واقع شده است. این روستا در دهستان نجم‌آباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۲۶ نفر بوده‌است.

روستای علی سید

علی سعید، روستایی از توابع بخش تنکمان شهرستان نظرآباد که در استان البرز واقع شده است. این روستا در دهستان تنکمان جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۵۵ نفر بوده‌است.

روستای فتح‌آباد

فتح‌آباد (نظرآباد)، روستایی از توابع بخش تنکمان شهرستان نظرآباد که در استان البرز واقع شده است. این روستا در دهستان نجم‌آباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۲ نفر بوده‌است.

روستای فیروزآباد

فیروزآباد (نظرآباد)، روستایی از توابع بخش تنکمان شهرستان نظرآباد که در استان البرز واقع شده است. این روستا در دهستان تنکمان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۹۰ نفر بوده‌است.

روستای صالحیه

صالحیه یا قارپوزآباد،روستایی است از روستاهای نظرآباد از توابع بخش مرکزی که در استان البرز واقع شده است. بنابر مصوبه وزارت کشور در تاریخ ۵ آبان ۱۳۸۷، نام روستای «قارپوزآباد» از توابع دهستان احمدآباد بخش مرکزی شهرستان نظرآباد در استان البرز به روستای «صالحیه» تغییر یافت.فرودگاه آزادی ، تالاب صالحیه و تپه ازبکی در نزدیکی روستای صالحیه قرار دارد.این روستا در دهستان احمدآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۰، جمعیت آن ۱۶۷۴ نفر بوده‌است.

روستای قاسم‌آباد کوچک

قاسم‌آباد کوچک، روستایی از توابع بخش تنکمان شهرستان نظرآباد که در استان البرز واقع شده است. این روستا در جنوب روستای قاسم آباد بزرگ و غرب روستای ایقربلاغ و شمال روستای فیروز آباد واقع است. افراد این روستا بیشتر به دامداری و کشاورزی مشغولند. عمده محصولات کشاورزی این روستا آلبالو، سیب، انواع شلیل ، انواع آلو ، هلو و قارچ می باشد.این روستا در دهستان تنکمان شمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۲۷۵ نفر (۳۱۳ خانوار) بوده‌است.

روستای قبچاق

قبچاق (نظرآباد)، روستایی از توابع بخش تنکمان شهرستان نظرآباد که در استان البرز واقع شده است. این روستا در دهستان نجم‌آباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۳۰ نفر بوده‌است.

روستای قره قباد

قره قباد (نظرآباد)، روستایی از توابع بخش تنکمان شهرستان نظرآباد که در استان البرز واقع شده است. این روستا در دهستان تنکمان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۴۵ نفر بوده‌است.

روستای قزل‌حصار

قزل حصار (نظرآباد)، روستایی از توابع بخش تنکمان شهرستان نظرآباد که در استان البرز واقع شده است. این روستا در دهستان نجم‌آباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۲ نفر بوده‌است.

روستای قشلاق محمدلو

قشلاق محمدلو، روستایی از توابع بخش تنکمان شهرستان نظرآباد که در استان البرز واقع شده است. این روستا در دهستان تنکمان جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۹ نفر بوده‌است.

روستای قلعه احمدآباد (مصدق)

قلعه احمدآباد نام قلعه‌ای خشتی است که در دهستان احمدآباد در مجاورت روستاهای حسین‌آباد خره سر و حسن بکول و قارپوزآباد (صالحیه) در بخش مرکزی شهرستان نظرآباد استان البرز و هفت و نیم کیلومتری شهر آبیک، جای گرفته است. بنای قلعه در فهرست آثار ملی ایران به شماره ثبت ۲۹۴۳ قرار داشته و در فهرست موقوفات سازمان اوقاف و امور خیریه کشور به ثبت رسیده است.
زمین‌های احمدآباد پیش از این جزء املاک ابوالفضل میرزاعضدالسلطان پسر مظفرالدین شاه قاجار و شوهر خواهر محمد مصدق بوده است که مصدق آن را در اواخر عهد قاجار با زمین‌هایی که در اراک داشت معاوضه کرد. نام این روستا توسط مصدق -که مالک آن بود- به نام پسرش احمد، «احمدآباد» نام گذاشته شد. مصدق پس از رهایی از زندان بیرجند در زمان سلطنت رضاشاه پهلوی چهار سال را در این قلعه گذراند.پس از کودتای ۲۸ مرداد نیز در پی ۳ سال حبس انفرادی در زندان لشکر ۲ زرهی ارتش، به احمدآباد تبعید شد و تا آخر عمر در آنجا تحت نظر ماموران ساواک به سر می برد.

روستاهای نظرآباد ( معرفی 55 روستای نظرآباد )
مصدق در این باره می‌گوید:
دادگاه نظامی مرا به سه سال حبس مجرد محکوم کرد که در زندان لشکر ۲ زرهی آن را تحمل کردم. روز ۱۲ مرداد ۱۳۳۵ که مدت آن خاتمه یافت به جای این‌که آزاد شوم به احمدآباد تبعید شدم و عده‌ای سرباز و گروهبان مأمور حفاظت من شدند. اکنون که سال ۱۳۳۹ خورشیدی هنوز تمام نشده مواظب من هستند و من محبوسم و چون اجازه نمی‌دهند بدون اسکورت به خارج [قلعه] بروم در این قلعه مانده‌ام و با این وضعیت می‌سازم تا عمرم به سر آید و از این زندگی خلاصی یابم.مصدق در این زمان به جز خانواده اش با کسی حق ملاقات نداشت .علیرغم درخواست و وصیت مصدق برای دفن شدن در «قبرستان ابن‌بابویه»، در کنار شهدای قیام ملی سی تیر، وی در احمدآباد به طور امانت به خاک سپرده شد.در سال‌های حکومت محمدرضا پهلوی برگزاری مراسم بزرگداشت مصدق ممنوع بود.

روستاهای نظرآباد ( معرفی 55 روستای نظرآباد )

مصدق در قلعه احمدآباد

پس از پیروزی انقلاب ۱۳۵۷ و در تاریخ ۱۵ اسفند ۵۷ یکی از بزرگترین گردهمایی‌های سیاسی در سالروز درگذشت رهبر نهضت ملی نفت بر مزار وی در احمدآباد برگزار شد. در این مراسم که آیت‌الله طالقانی سخنران آن بود،[۶] به نوشته روزنامه اطلاعات یک میلیون نفر به احمدآباد رفتند. اطلاعات در شماره همان روز در توصیف این مراسم نوشت: «امروز ایران پس از دوازده سال خون دل خوردن و خاموشی بخاطر عجز از برپایی مراسم تجلیل از شادروان دکتر محمد مصدق رهبر ملی خود باشکوهی خیره کننده یاد آن بزرگ‌مرد تاریخ مبارزات ضد استعماری ملل شرق را گرامی داشت. مراسم تجلیل از این ابرمرد چندان باشکوه بود که بی‌شک پرتو پرجلالش قرون متمادی بر صفحات تاریخ جدید ایران پرتو خیره کننده‌ای داشت.»

پس از انقلاب نیز از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۵ نیز هر گونه حضور رسمی بر سر مزار مصدق ممنوع بود و پس از آن فشار برای عدم برگزاری این مراسم کمتر گردید. یکی از نوادگان مصدق جهت حفظ آرامگاه و محوطه اطراف، سهم خود از آن جا را در سال ۱۳۷۳ وقف کرد. اعضای هیئت امنای آن :دکتر محمود مصدق، دکتر یدالله سحابی،دکتر نورعلی تابنده، داریوش فروهر، علی اردلان، حسین شاه‌حسینی و جواد سادات مادرشاهی بودند که با مرگ تنی چند از جمله دکتر یدالله سحابی، دکتر نورعلی تابنده، داریوش فروهر، علی اردلان، حسین شاه‌حسینی و جواد سادات مادرشاهی، مرحوم عزت‌الله سحابی و مرحوم تقی خزاعی، آقایان دکتر فروزان، خسرو سیف و دکتر فریدون سحابی (فرزند دکتر یدالله سحابی) به هیئت امنا پیوستند.

تا سال ۱۳۸۸ خورشیدی هر سال مراسم سالگرد درگذشت محمد مصدق در قلعه احمدآباد برگزار می‌شد.بنای آرامگاه مصدق با شدت گرفتن تدابیر امنیتی و منع آمد و شد سالیان اخیر در خطر ویرانی است .در سال ۱۳۹۵ هیئت امنای قلعه احمدآباد خبر از مسدود شدن حسابی دادند که هیئت امنای قلعه احمدآباد جهت نگهداری قلعه اعلام کرده بودند.

روستای قلعه آذری

قلعهٔ آذری، روستایی از توابع بخش تنکمان شهرستان نظرآباد که در استان البرز واقع شده است. این روستا در دهستان تنکمان شمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۸۹ نفر بوده‌است.

روستای قلعه شیخ

قلعه شیخ (نظرآباد)، روستایی است از روستاهای نظرآباد از توابع بخش مرکزی که در استان البرز واقع شده است. این روستا در دهستان احمدآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۴ نفر بوده‌است.

روستای قنبرآباد

قنبرآباد (هشتگرد)، روستایی است از روستاهای نظرآباد از توابع بخش مرکزی که در استان البرز واقع شده است. این روستا در دهستان تنکمان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۵۱ نفر بوده‌است.

روستای کاظم‌آباد

کاظم‌آباد (نظرآباد)،روستایی است از روستاهای نظرآباد از توابع بخش مرکزی که در استان البرز واقع شده است. این روستا در دهستان احمدآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۸۰۶ نفر بوده‌است.

روستای کریم‌آباد

کریم‌آباد (نظرآباد)، روستایی از توابع بخش تنکمان شهرستان نظرآباد که در استان تهران واقع شده است. این روستا دارای یک رودخانه فصلی ست که سالیان سال در فصل بهار دارای اب میباشد.این روستا در دهستان نجم‌آباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۶۲ نفر بوده‌است.

روستای کله بهرام

کله بهرام، روستایی است از روستاهای نظرآباد از توابع بخش مرکزی که در استان البرز واقع شده است. این روستا در دهستان احمدآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۰ نفر بوده‌است.

روستای گازرسنگ

گازرسنگ،روستایی است از روستاهای نظرآباد از توابع بخش مرکزی که در استان البرز واقع شده است. در مجاورت استان قزوین است.زبان مردم این روستا ترکی است.این روستا در دهستان احمدآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۳۵ نفر بوده‌است.

روستای گل دره

گل دره (نظرآباد)، روستایی از توابع بخش تنکمان شهرستان نظرآباد که در استان البرز واقع شده است. این روستا در دهستان نجم‌آباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۶ نفر بوده‌است.

روستای محمدآباد

محمدآباد (نظرآباد)، روستایی از توابع بخش تنکمان شهرستان نظرآباد که در استان البرز واقع شده است. این روستا در دهستان تنکمان جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۸۱ نفر بوده‌است.

روستای محمدآباد افخم‌الدوله

محمدآباد افخم‌الدوله، روستایی از توابع بخش تنکمان شهرستان نظرآباد که در استان البرز واقع شده است. این روستا در دهستان نجم‌آباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۸۵۶ نفر بوده‌است.

روستای مزرعه الوند

مزرعه الوند یک روستا در ایران است که در دهستان تنکمان واقع شده‌است.

روستای مزرعه علی‌آباد

مزرعه علی‌آباد روستایی در دهستان تنکمان جنوبی بخش تنکمان شهرستان نظرآبادکه در استان البرز واقع شده است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این مکان ۱۵ نفر (۵ خانوار) بوده‌است.

روستای مغرورآباد

مغرورآباد ، روستایی است از روستاهای نظرآباد از توابع بخش مرکزی که در استان البرز واقع شده است. این روستا در دهستان احمدآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن کمتر از سه خانوار بوده‌است.

روستای مهدی‌آباد

مهدی‌آباد روستایی در دهستان احمدآباد بخش مرکزی شهرستان نظرآباد که در استان البرز واقع شده است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۴۵۱ نفر بوده‌است.

روستای میلک سرکار

میلک سرکار، روستایی از توابع بخش تنکمان شهرستان نظرآباد که در استان البرز واقع شده است. این روستا در دهستان نجم‌آباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۰ نفر بوده‌است.

روستای نجم‌آباد

نجم‌آباد روستایی است از روستاهای نظرآباد از توابع بخش مرکزی که در استان البرز واقع شده است. روستای نجم‌آباد به عنوان مرکز دهستان نجم‌آباد واقع در جنوب غربی شهرستان نظرآباد که از شمال به نظرآباد، از جنوب به شهرستان اشتهارد، از غرب به دشت قزوین و از شرق به بخش تنکمان محدود است. روستای نجم‌آباد با قدمت ۱۵۰۰ ساله در فاصله ۱۰۸ کیلومتری تهران و ۵۶ کیلومتری کرج واقع می‌باشد.براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۰، جمعیت آن۳۷۵۷ نفر بوده‌است.

روستاهای نظرآباد ( معرفی 55 روستای نظرآباد )
جاذبه‌های گردشگری
امامزاده چهل دختر: این زیارتگاه در چهار کیلومتری شرق روستای نجم‌آباد درمنطقه‌ای مسطح و در دشت واقع است. این بقعه به صورت بنای منفرد، فاقد گلدسته و دارای گورستانی عمومی است. تاریخ ساخت این بنای قدیمی به قرن هشتم هجری قمری می‌رسد، اگرچه طی زمان، بسیاری از نقاط آن مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته و این تعمیرات تا قرن ۱۲ هجری قمری نیز ادامه یافته‌است. این امامزاده یکی از بناهای آرامگاهی ارزشمند تاریخی فرهنگی شهرستان نظرآباد به‌شمار می‌رود و روزانه تعداد زیادی زائر را به سوی خود جلب می‌کند.

روستاهای نظرآباد ( معرفی 55 روستای نظرآباد )
رودخانه فصلی: این رودخانه در جنوب روستا جاری ست که از کوه‌های کردان سر چشمه می‌گیرد و پس از طی مسافتی در نزدیکی شهر اشتهارد با رودخانه شور ادغام و در نهایت به دریاچه نمک ریخته می‌شود.

کویر نجم‌آباد: منطقه بکر و زیبا در جنوب غربی شهرستان نظرآباد و شمال شرقی بویین زهرا واقع است. بیابانی است که حدود ۳۰ کیلومتر عرض و ۳۰ کیلومتر طول دارد و در فصل بهار به تالاب پرآبی تبدیل می‌شود و در تابستان منطقه‌ای نیمه کویری به حساب می‌آید و همچنین رودخانه‌های فصلی زیادی در این بیابان جاری است. این منطقه کویری به دلیل وجود حیواناتی نظیر آهو، غزال، مار از طرف محیط زیست، منطقه محفاظت شده اعلام شده‌است.

غار نمکی: غار نمکی چند میلیون ساله محصور در جنوب نجم‌آباد، در محیطی کاملاً فرسایشی و کویری قرار دارد. طول غار در حدود ۳۵۰ متر است و دارای ۳ دهانه ورودی می‌باشد. در داخل تالارهای غار قندیلهای نمکی بسیار زیبایی پدید آمده‌است که مناظر بدیع و بی نظیری را رقم زده‌اند. در ابتدای ورودی غار جویی از نمک جریان دارد که از یک سمت وارد و از دهانه دیگر آن خارج می‌شود.

تالاب: وجود دریاچه بسیار بزرگی که به صورت فصلی در کنار دهانه ورودی غارنمکی و در میان ارتفاعات حلقه دره تشکیل می‌شود و زیستگاه گونه‌های جانوری و گیاهی مختلف می‌باشد، بر جذابیت‌های گردشگری منطقه می‌افزاید.
تپه‌های رنگی، تپه باستانی، یخچال طبیعی، بافت قدیمی حوزه علمیه، خانه سنگی، مزارع زیبای هندوانه، گله‌های فراوان شتر (یک و دو کوهان) از دیگر جاذبه‌های گردشگری روستای نجم‌آباد می‌باشد.
آب وهوای روستا نسبتاً معتدل و در عین حال کویری گرم و خشک است و علت آن وجود کوه‌های حلقه دره در جنوب و قرار گرفتن در ناحیه نیمه بیابانی است.اکثر اهالی نجم‌آباد به خاطر زمین‌های قابل کشت و آب فراوان در بخش کشاورزی و دامداری مشغول به کار می‌باشند. روستای نجم‌آباد با ۱۸ مزرعه و۴۲۰۰ هکتار دارای خاک مناسبی برای کشاورزی می‌باشد. انگور و هندوانه این منطقه بسیار معروف می‌باشد؛ و از نظر تولید گندم در شهرستان نظرآباد و ساوجبلاغ در ردیف اول قرار دارد و یکی از برترین‌های استان البرز به حساب می‌آید.

روستاهای نظرآباد ( معرفی 55 روستای نظرآباد )

روستای نصرت‌آباد

نصرت‌آباد (نظرآباد)، روستایی از توابع بخش تنکمان شهرستان نظرآباد که در استان البرز واقع شده است. اسم قدیم نصرت آباد شهرک کوروش بوده و دارای قطعات تفکیک شده شهرکی می باشد. تمام قطعات دارای سند تک برگ است.این روستا در دهستان تنکمان جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۸ نفر بوده‌است.

روستای نوکند

نوکند (نظرآباد)، روستایی از توابع بخش تنکمان شهرستان نظرآباد که در استان البرز واقع شده است. این روستا در دهستان تنکمان شمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۳۵ نفر بوده‌است.

روستای وایه بک

وایه بک، روستایی از توابع بخش تنکمان شهرستان نظرآباد که در استان البرز واقع شده است. این روستا در دهستان نجم‌آباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۴۶ نفر بوده‌است.

روستای همت‌آباد

همت‌آباد (نظرآباد)، روستایی است از روستاهای نظرآباد از توابع بخش مرکزی که در استان البرز واقع شده است. این روستا در دهستان احمدآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۵ نفر بوده‌است.

روستای یمان جلوق

یمان جلوق، روستایی است از روستاهای نظرآباد از توابع بخش مرکزی که در استان البرز واقع شده است. این روستا در دهستان احمدآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۱۰ نفر (۴۱خانوار) بوده‌است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا