افزایش امید برای احیای دریاچه ارومیه در سایه مدیریت جدید / وزارت نیرو اعلام کرد


افزایش امید برای احیای دریاچه ارومیه در سایه مدیریت جدید / وزارت نیرو اعلام کرد

رکنا: مطابق اعلام وزارت نیرو، انتصابات جدید در ستاد احیای دریاچه ارومیه، امیدها را برای تغییر رویکردهای ناکارآمد گذشته و حیات دوباره دریاچه زنده کرده است.

به گزارش رکنا، پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو (پاون) گزارشی را درباره تغییر مدیریت ستاد احیای دریاچه ارومیه بعد از حذف عیسی کلانتری، رئیس پیشین سازمان محیط زیست از راس این ستاد و جایگزین شدن محمد صادق معتمدیان، استاندار فعلی استان آذربایجان غربی به عنوان رئیس ستاد احیای دریاچه ارومیه منتشر کرده است.

در این گزارش آمده است: «دریاچه ارومیه که در روزگاری نه چندان دور نشانه حیات و سرزندگی شمال غرب کشورمان بود، چند دهه‌ای است که در معرض خشکسالی قرار گرفته و در سال‌های گذشته نیز علی‌رغم صرف هزینه‌های هنگفت و تشکیل ستاد احیا برای نجات این دریاچه، همچنان شرایط نگران کننده‌ای دارد.

​بررسی‌ها نشان می‌دهد که چیزی حدود 50 درصد از مساحت دریاچه ارومیه تا سال 1393 از دست رفته بود؛ اتفاقی که کارشناسان در مورد چرایی آن دلایلی مثل خشکسالی، احداث بزرگراه روی دریاچه، استفاده بی‌رویه از منابع آب حوضه آبریز دریاچه، افت بارش‌های برف و باران در سال‌های اخیر و احداث سد روی رودخانه‌های حوضه‌های آبریز را مطرح می‌کردند.

با این وجود و در سال 1393 با دستور مستقیم رئیس جمهور وقت، ستادی تحت عنوان ستاد احیای دریاچه ارومیه برای نجات این دریاچه از خشکسالی آغاز به کار کرد و با توجه به نگاه ویژه دولت به این بحران زیست محیطی، امیدها را برای احیای دریاچه افزایش داد.

کارگروه و ستادی که البته در مقاطعی از فعالیت با دستاوردهای قابل ذکری نیز رو به رو شد و برنامه داشت تا سال 1402 تراز دریاچه را که در سال ۹۳، ۱۲۷۱ متر بود به ۱۲۷۴ متر، یعنی تراز اکولوژیک برساند، اما اکنون و در کمتر از یک سال مانده به پایان برنامه نه تنها توفیق قابل توجهی حاصل نکرده، بلکه تراز دریاچه از تراز سال 1393 نیز پائین تر‌آمده است.

به دنبال عدم تحقق وعده‌ها برای احیای دریاچه ارومیه در دولت‌های یازدهم و دوازدهم آن هم علی‌رغم صرف هزینه ای نزدیک به 11 هزارمیلیارد تومان، حالا دولت سیزدهم با تغییر کادر مدیریتی ستاد احیاء بنا دارد تا با رویکردی جدید در مسیر نجات این دریاچه از خشکی گام بردارد.

رویکردی که مبتنی بر واقعیت‌ها و بهره مندی از حداکثر ظرفیت‌های محلی و ملی است و امید می رود تا با اصلاح اشتباهات و نیز بهره‌گیری از تجربیات مثبت گذشته سرنوشت شیرینی را برای دریاچه ارومیه رقم بزند.

در همین راستا و در روزهای گذشته خبر رسید بر اساس مصوبه هیأَت دولت عیسی کلانتری – مدیر اجرایی و دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه از سمت خود عزل و محمد صادق معتمدیان- استاندار فعلی استان آذربایجان غربی به جای او منصوب شده است.

همچنین به موجب این خبر اعلام شد که زین‌العابدین رضوی خرم- استاندار آذربایجان شرقی نیز به عنوان عضو کارگروه ستاد احیای دریاچه ارومیه منصوب شده است تا در کنار استاندار آذربایجان غربی و با بکارگیری حداکثر ظرفیت‌های منطقه برای نجات دریاچه ارومیه اقدام کنند.

تغییر در بدنه مدیریتی ستاد احیای دریاچه ارومیه و انتخاب مدیرانی که علاوه بر اشراف مدیریتی بر وضعیت شمالغرب کشور، از اختیارات اجرایی نیز برخوردار هستند و نیز توجه ویژه هیأت دولت و شخص ریاست محترم جمهور به وضعیت دریاچه ارومیه، امیدها را برای تغییر رویکردهای گذشته و رقم خوردن اتفاق‌های خوب برای این دریاچه افزایش داده است.

در این میان وزارت نیرو نیز آمادگی کامل دارد تا با همراهی و همکاری کامل با ستاد احیا و سایر نهادهای مسئول در این حوزه، نهایت تلاش خود را برای افزایش تراز دریاچه ارومیه و رساندن سطح آب این دریاچه به تراز اکولوژیک به کار گیرد.»

خانه اخبار اجتماعی کدخبر: 806212 ۱۴۰۱/۰۴/۳۱ ۱۲:۳۳:۲۱

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403