دانشمندان اسپانیایی با آب، خورشید و هوا، سوخت جت تولید کردند


دانشمندان اسپانیایی با آب، خورشید و هوا، سوخت جت تولید کردند

محققان اسپانیایی موفق شده‌اند با ترکیبی از آب، خورشید و هوا، یک نوع سوخت مصنوعی برای صنعت هوانوردی تولید کنند که می‌تواند به برطرف کردن تغییرات اقلیمی کمک کند.دود حاصل از سفرهای هوایی یکی از اصلی‌ترین عواملی است که باعث افزایش تغییرات آب و هوایی...

محققان اسپانیایی موفق شده‌اند با ترکیبی از آب، خورشید و هوا، یک نوع سوخت مصنوعی برای صنعت هوانوردی تولید کنند که می‌تواند به برطرف کردن تغییرات اقلیمی کمک کند.

دود حاصل از سفرهای هوایی یکی از اصلی‌ترین عواملی است که باعث افزایش تغییرات آب و هوایی می‌شود. پروژه‌ای در اروپا به نمایش درآمده که نشان می‌دهد سوخت‌های کربن خنثی را می‌توان با عناصری که گیاهان و طبیعت بیشتر به آن متکی است هم تولید کرد. محققان سیستمی را طراحی، تولید و آزمایش کرده‌اند که سوخت نفت سفید را با کمی آب، کربن دی‌اکسید و نور خورشید تولید می‌کند!

بیشتر بخوانید:

استخراج کربن دی اکسید از هوا چندان هم پرهزینه نیست!

چند سالی است که صحبت‌هایی از فناوری تولید سوخت جت مطرح است؛ اما اکنون پیشرفتی که در اینجا حاصل شده بسیار چشمگیر بوده و این فناوری را از محیط آزمایشگاهی به یک مفهوم برای استفاده صنعتی رسانده است. آلدو استاینفلد، پروفسور مؤسسه فناوری فدرال سوئیس در زوریخ در بیانیه‌ای می‌گوید:

ما اولین کسانی هستیم که کل زنجیره فرآیند ترمومکانیکال را از آز و CO2 تا نفت سفید داخل یک سیستم برج خورشیدی کاملاً یکپارچه نشان می‌دهیم.

چیزی در حدود ۵ درصد عوامل انسانی تغییرات اقلیمی را می‌توان در صنعت هوانوردی مشاهده کرد که عموماً حاصل از سوخت تصفیه شده از نفت خام است. اما در عین حال پیدا کردن سوخت جایگزین برای پروازهای تجاری طولانی مدت، خیلی دشوار است. پروفسور استاینفلد در ادامه می‌گوید:

ما می‌توانیم به جای استنتاج سوخت هوایی از نفت خام، نفت سفید مصنوعی را از آب و CO2 تولید کنیم. مقدار دی‌اکسید‌کربن منتشر شده طی احتراق نفت سفید در یک موتور جت برابر با مقدار دی‌اکسیدکربن تولید شده در یک نیروگاه خورشیدی است. آن یک سوخت کربنی خنثی را تولید خواهد کرد؛ به خصوص اگر ما از دی‌اکسیدکربنی که مستقیماً از هوا گرفته می‌شود به عنوان یک عنصر سوخت استفاده کنیم. امیدواریم در آینده‌ای نه چندان دور این شدنی باشد.

پروژه‌های مشابهی مثل “Climeworks” که آن‌ها نیز ریشه در مؤسسه فناوری فدرال سوئیس دارند، سیستم‌هایی را توسعه بخشیده‌اند که می‌تواند مقدار قابل توجهی از CO2 خارج شده از اتمسفر را برای تولید سوخت و سایر محصولات مفیدی که ممکن است مشتق‌شده از سوخت‌های فسیلی هستند مورد استفاده قرار دهد. در نتیجه، برخلاف سوخت‌هایی است که باعث افزایش مشکلات تغییر اقلیمی می‌شوند، این سوخت با از بین بردن آلودگی هوا و بازگرداندن آن به اتمسفر جلوی از بین رفتن زمین را خواهد گرفت.

پروژه پروفسور استاینفلد مورد حمایت کامل اتحادیه اروپا است. پروژه‌ای که سوخت مورد نیاز برای موتورهای صنعت هوانوردی فعلی یا مخلوط با نفت سفید را تأمین خواهد کرد.

فرآیند تولید سوخت در این پروژه به چه شکل است؟

کارخانجات به کار رفته در این پروژه برای تولید سوخت واقعی، در مؤسسه IMDEA Energy مادرید اسپانیا واقع شده و از ۱۶۹ پنل که نور خورشید را منعکس می‌کنند و تشعشعات خورشیدی را به یک راکتور نصب شده در بالای یک برج انتقال می‌دهند. در داخل این راکتور گرما و تشعشع متمرکز چرخه‌های واکنش‌های شیمیایی با اکسید سریم قابل استفاده مجدد ترکیب می‌شوند.

دانشمندان اسپانیایی با آب، خورشید و هوا، سوخت جت تولید کردنددانشمندان اسپانیایی با آب، خورشید و هوا، سوخت جت تولید کردند

این فرآیند آب و دی‌اکسیدکربن را به گاز سنتزی (یا گاز مصنوعی) تبدیل خواهد کرد که حاصل از هیدروژن و مونوکسید کربن است. سپس آن از یک گاز تبدیل به سوخت‌های مایع مثل نفت سفید یا گازوئیل خواهد شد. گزارش این هفته محققان نشان می‌دهد که سطح بازدهی راکتور خورشیدی (بخشی که انرژی خورشیدی را وارد سیستم می‌کند و سپس آن را به انرژی‌های مصنوعی تبدیل می‌کند) حدود ۴ درصد بوده است. استاینفلد امیدوار است که این میزان به ۱۵ درصد افزایش پیدا کند که می‌تواند در نهایت باعث کاهش پنل‌های بازتابی شده و سوخت خروجی سیستم را افزایش دهد.

امیدواریم به زودی اخبار خوبی از این پروژه و پروفسور استاینفلد بشنویم.

منبع :cnet

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چهره فوق جذاب الهه جعفری بازیگر سریال نوروز رنگی بیرون سریال + بیوگرافی و عکس های زیبا