ضد ویروس کردن سطوح تنها با یک اسپری


ضد ویروس کردن سطوح تنها با یک اسپری

پژوهشگران استرالیایی با تولید پوششی که می‌توان آن را بر روی سطوح اسپری کرد، به مقابله با شیوع باکتری‌ها و ویروس‌ها از جمله کووید-۱۹ رفته‌اند.

ضد ویروس کردن سطوح تنها با یک اسپری

به گزارش ایران اکونومیست، به نقل از مدیکال اکسپرس، این اسپری به دو صورت عمل می‌کند؛ مورد اول، دفع ویروس‌ها و باکتری‌ها از طریق یک سد پر از هوا است و دیگری، کشتن عوامل بیماری‌زا از طریق مواد میکروسکوپی در صورت آسیب‌دیدن یا قرار گرفتن لایه پوششی زیر آب برای طولانی‌مدت است. این اسپری، سطحی پوششی ایجاد می‌کند که آب را دفع می‌کند. از آنجا که عوامل بیماری‌زا، آب‌دوست هستند، در قطرات به دام می‌افتند و سطح از آلودگی محافظت می‌شود. در صورت از بین رفتن این لایه محافظتی، یون‌هایی آزاد می‌شوند که نابودکننده عوامل‌بیماری‌زا هستند.

این اسپری از ترکیبی از پلاستیک استفاده می‌کند که به قدری قوی است که می‌توان آن را جایگزینی برای شیشه‌های ضد گلوله در نظر گرفت.

این پوشش، جایگزین قابل اعتمادی برای ضدعفونی‌کننده‌های استاندارد بوده که کارایی کمتری دارند و نیاز به تمدید منظم دارند و تنها لایه سطحی دائمی است که کارایی آن در محافظت از سطوح در برابر آلودگی ویروسی، اثبات شده است.

پژوهشگران می‌گویند که این پوشش را می‌توان بر روی سطوح محیط‌های عمومی مانند دکمه‌های آسانسور، نرده پله‌ها، سطوح بیمارستان‌ها، خانه‌های سالمندان، مدارس و رستوران‌ها اسپری کرد تا از انتشار ویروس‌ها و باکتری‌های رایج جلوگیری شود.

ضد ویروس کردن سطوح تنها با یک اسپری

این اسپری طی یک همکاری پنج ساله توسط تیم‌های تحقیقاتی چند دانشگاه ساخته شد.

پژوهشگران پایداری مکانیکی و انرژی سطحی، این پوشش را آزمایش کردند. آنها همچنین توانایی آن را در مقاومت در برابر آلودگی ناشی از باکتری‌ها و ویروس‌ها با قرار دادن آن در غلظت‌های بالایی از این دو عامل بیماری‌زا مورد آزمایش قرار دادند.

در این پژوهش، سطوح فلزی مورد آزمایش قرار گرفته است. با این حال، پژوهشگران در گذشته نشان دادند که این اسپری را می‌توان روی هر سطحی مانند پلاستیک، آجر، کاشی، شیشه و فلز اسپری کرد. این پوشش محافظتی ۹۹.۸۵٪ و ۹۹.۹۴٪ از رشد سویه‌های باکتری جلوگیری کرد. همچنین باعث کاهش ۱۱ برابری آلودگی ویروسی شد.

این اسپری مانند اسپری رنگ اعمال می‌شود، اگرچه مقادیر کمتری از آن مورد نیاز است.

پژوهشگران یک شرکت نوپا را برای توسعه این فناوری و در دسترس قرار دادن آن به صورت تجاری، تاسیس کرده‌اند و انتظار می‌رود این اسپری به طور بالقوه ظرف سه سال، وارد بازار شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صدای کوتوله برزیلی برای آموزش و سریع حرف زدن