چه بیماری‌هایی با تند غذا خوردن به سراغ‌مان می‌آید؟


چه بیماری‌هایی با تند غذا خوردن به سراغ‌مان می‌آید؟

فوق تخصص گوارش، کبد و آندوسکوپی گفت: تندخواری غذا باعث ابتلا به چاقی، مشکلات قلبی و عروقی، دیابت و مشکلات گوارشی می‌شود.

مسعود صدرالدینی در رابطه با بیماری‌هایی که با تند غذا خوردن به سراغ‌تان می‌آید، اظهار کرد: افرادی که سریع غذا می‌خوردند در بالاترین رده ابتلا به سندروم متابولیک قرار داشتند که آن‌ها را در معرض خطر جدی بیماری قلبی و سکته قرار می‌داد. سندروم متابولیک می‌تواند شامل فاکتورهای پرخطری نظیر فشار خون بالا، کمبود کلسترول خوب یا HDL و اضافه وزن باشد. در آینده سندروم متابولیک بر سیگار کشیدن پیشی گرفته و تبدیل به فاکتور پرخطر اصلی بیماری قلبی خواهد شد.

وی در رابطه با ارتباط چاقی با تند غذا خوردن، افزود: تندخورها دو برابر شانس چاقی مفرط در سنین بالاتر را خواهند داشت. اگر این عادت تندخوری را در کنار غذا خوردن تا احساس سیری کامل قرار دهیم، شانس چاقی مفرط به سه برابر نسبت به افرادی که با سرعت عادی غذا می‌خورند، افزایش پیدا می‌کند.

این پزشک در رابطه با رابطه دیابت و تند غذا خوردن، تصریح کرد: دیابت می‌تواند نتیجه احتمالی تند غذا خوردن باشد. دیابت نوع ۲ می‌تواند ناشی از مقاومت انسولین باشد، شرایطی که در آن سلول‌های بدن نمی‌توانند به درستی به هورمون انسولین واکنش نشان دهند. زمانی‌ که افراد به سرعت غذا می‌خوردند، زود احساس سیری نمی‌کنند و در نتیجه بیش از اندازه غذا می‌خورند. تند غذا خوردن باعث نوساناتی در گلوکز شده که می‌تواند منجر به مقاومت انسولین شود.

فوق تخصص گوارش، کبد و آندوسکوپی در رابطه با ارتباط تنگاتنگ مشکلات گوارشی با تندخواری غذا، خاطرنشان کرد: فردی که به سرعت لقمه‌های غذا را برمی‌دارد و در دهان می‌گذارد، با هر لقمه مقداری هوا نیز می‌بلعد (Aerophagia) که این هوای اضافی در معده تولید گاز کرده و نهایتاً یکی از ناراحتی‌های گوارشی یعنی نفخ را که می‌تواند مزمن هم باشد، به وجود آورد. تند غذا خوردن موجب تحریک بیشتر اسید معده می‌شود، زیرا اولاً قطعات غذای خورده شده درشت بوده و سبب انقباضات قوی و بعضاً دردناک مری می‌شود و به همین دلیل مدت زمانی که غذا به منظور عمل هضم توسط آنزیم‌های معده و شیره‌های گوارشی در معده می‌ماند نیز افزایش پیدا می‌کند و ثانیاً در اثر ترشح بیشتر اسید و آنزیم‌های گوارشی در طولانی مدت، مخاط داخلی معده دچار آسیب می‌شود، گفتنی است درشتی قطعات غذای بلعیده شده حتی می‌تواند موجب دیسفاژی (dysphagia) شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استقبال هیات آفریقای جنوبی از رای جدید لاهه درباره غزه