‌آموزش مهارت به 38 هزار سرباز در بهار امسال


‌آموزش مهارت به 38 هزار سرباز در بهار امسال

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای از ارائه آموزش مهارت به 38 هزار سرباز در 3 ماه ابتدایی سال جاری خبر داد.

‌آموزش مهارت به 38 هزار سرباز در بهار امسال

به گزارش ایران اکونومیست، غلامحسین حسینی‌نیا امروز در جمع خبرنگاران اعلام کرد:‌ بعد از تشکیل قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی سربازان، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای به عنوان شریک اصلی وارد کار شده به‌گونه‌ای که سال 99، تعداد 78 هزار سرباز آموزش مهارتی دیدند، سال گذشته این رقم به 120 هزار نفر رسیده و امسال قرار است به 148 هزار نفر برسد که در سه ماه اول امسال 38 هزار سرباز آموزش مهارتی گذرانده‌اند.

وی همچنین در مورد اینکه چه تعداد از این سربازان مشغول کار می‌شوند، گفت: طبق روال کلی 60 درصد از کسانی که دوره‌های مهارت می‌بینند مشغول کار می‌شوند.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای همچنین گفت:‌ 15 گروه هدف برای آموزش‌های فنی و حرفه‌ای مدنظر هستند که یکی از گروه‌های آنها سربازان، دانشجویان و فارغ‌التحصیلان هستند.

به گفته حسینی‌نیا، برای دانش‌آموزان 15 سال و بالاتر در مدرسه تابستانه مهارت آموزش‌های مهارتی ارائه می‌شود همچنین قرار است در 31 استان کشور مراکز آموزش مهارتی دانش‌بنیان ایجاد شود.

وی همچنین گفت:‌ سامانه سام برای شناسایی آموزش مربیان طراحی شده است که کسانی که دارای مهارت هستند می‌توانند در این سامانه مدارک و تخصص خود را بارگذاری کرده و به عنوان استادمربی مدعو از خدمات آنها در قالب خرید خدمت استفاده می‌کنیم.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای همچنین گفت:‌ سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای 5 هزار مربی آموزشی دارد و 20 هزار مربی آموزشی هم در مراکز آموزشی فنی و حرفه‌ای خصوصی حضور دارند اما برای ارائه مهارت‌های گوناگون در قالب 17 هزار استاندارد آموزشی نیاز به 100 هزار مربی است که می‌توان از طریق خرید خدمت آنها در سامانه سام استفاده کرد.

حسینی‌نیا همچنین گفت: در قالب اعتبارات سفرهای استانی دولت 2 هزار میلیارد تومان اعتبار برای گسترش آموزش فنی و حرفه‌ای اختصاص می‌یابد.

وی همچنین در مورد اعزام مهارت‌آموزان به مسابقه جهانی مهارت‌آموزی گفت: قرار بود این مسابقات در شانگهای چین برگزار شود اما به دلیل کرونا از پذیرش امتناع کردند لذا بر اساس تصمیم فدراسیون مهارت در هشت کشور برگزار می‌شود که مهارت‌آموزان ایرانی با آمادگی کامل در قالب 18 رشته به ارائه مسابقه مهارت می‌پردازند در رشته جوشکاری مسابقات قرار است در آمریکا برگزار شود که اگر به ایرانی‌ها ویزا بدهند مهارت‌آموزان ما در آن شرکت خواهند کرد.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای همچنین گفت:‌ در طرح تحول آموزش مهارتی در محیط واقعی کار بسته‌‌ای از مهارت‌ها به مهارت‌آموزان آموزش داده می‌شود به عنوان مثال کسی که می‌خواهد آموزش تعمیر تلفن همراه یاد بگیرد علاوه بر موارد فنی نیاز به آموزش مهارت ارتباط‌گیری و تبدیل این مهارت به یک کار تجاری و آموزش دخل و خرج دارد که باید برای این مسأله آموزش کامل دریافت کند.

حسینی‌نیا همچنین گفت:‌در قالب تسهیل‌سازی مجوزهای کسب و کار 6 هزار موافقت‌نامه جدید برای احداث آموزشگاه فنی و حرفه‌ای آزاد در کشور صادر شده است، 12 هزار آموزش فنی و حرفه‌ای از قبل داشتیم که 50 درصد از این آموزشگاه‌ها در رشته‌ مراقبت زیبایی و آرایش زنانه فعالیت دارند؛ 50 درصد بقیه در رشته‌هایی مانند خیاطی، صنایع دستی و آشپزی به ارائه مهارت اقدام می‌کنند در حالی که 6500 استاندارد آموزشی در کشور داریم که سرجمع همه آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای به 300 استاندارد آموزشی هم نمی‌رسد و در سطح جهانی 17 هزار استاندارد آموزش مهارتی معرفی شده است.

وی همچنین گفت: 1300 استاندارد آموزشی در بخش دانش‌بنیان طراحی کردیم که به عنوان یک دارایی ملی برای کشور شناخته می‌شوند.

وی همچنین گفت: در طرح کهاد مهارت‌آموزی و نخلستان مهارت‌آموزی برای فارغ‌التحصیلان در مرز دانش حرکت می‌کنیم و به زودی 31 مرکز نوآوری دانش‌بنیان با همکاری دانشگاه‌ها راه‌اندازی می‌شوند.

حسینی‌نیا گفت: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای متولی اصلی مهارت‌آموزی در کشور است و مدارک ارائه شده آن تحت نظر سازمان جهانی کار ارائه می‌شود و امکان سوء استفاده از این مدرک و یا جعل آن با توجه به بارکدهایی که در روی مدرک درج شده است وجود ندارد.

وی‌ گفت:‌ باید به این فرهنگ برسیم گرچه طرف چندین مدرک داشته باشد اما در نهایت مهارت باید در وجود فرد نمایان باشد که بتواند برای خود شغلی دست و پا کند.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تهران رکورددار چند قلوزایی