این سلول های مبارز تا 20 ماه پس از کووید 19 در بدن باقی می مانند


یک مطالعه انجام شده توسط دانشگاه گوتنبرگ سوئد نشان می دهد که سلول های T بسیار تخصصی، حداقل تا 20 ماه پس از عفونت SARS-CoV-2 در خون به صورت قابل تشخیص باقی می مانند. به گزارش سیناپرس،...

این سلول های مبارز تا 20 ماه پس از کووید 19 در بدن باقی می مانند

یک مطالعه انجام شده توسط دانشگاه گوتنبرگ سوئد نشان می دهد که سلول های T بسیار تخصصی، حداقل تا 20 ماه پس از عفونت SARS-CoV-2 در خون به صورت قابل تشخیص باقی می مانند.

به گزارش سیناپرس، بیماران مبتلا به SARS-CoV-2، مدت کوتاهی پس از عفونت، پاسخ‌های ایمنی محافظتی را با واسطه سلول‌های T و آنتی‌بادی‌های خاص ویروس ایجاد می‌کنند. با این حال، این نگرانی همواره وجود داشته است که ایمنی در طول زمان باقی نمی‌ماند، امری که ممکن است در صورت ابتلای مجدد فرد به بیماری نوع شدید تبدیل شود.

اما در تحقیق جدید، محققان سوئدی دو یافته اصلی را در این خصوص گزارش کرده اند. طبق اولین یافته، چندین نوع از سلول‌های T ویژه ویروس، مدت کوتاهی پس از کووید-19 در خون قابل شناسایی شدند، اما پس از 10 تا 12 هفته به طرز چشمگیری ناپدید شدند.

به گزارش سیناپرس، با این حال، گروهی از سلول‌های T بسیار تخصصی که برای تسهیل از بین بردن سلول‌های آلوده به وجود می آیند، در خون تمام بیمارانی که قبلاً آلوده به SARS-CoV-2 بودند، فعال باقی ماندند. این سلول‌های T حتی در پیگیری طولانی نیز ناپدید نشده و از بین نرفتند.

این یافته ها ممکن است کاهش خطر بیماری شدید و مرگ و میر را در بین بیمارانی که مجدداً به SARS-CoV-2 آلوده شده اند توضیح دهد.

دانشمندان دانشگاه گوتنبرگ در این پژوهش، نمونه های خون را از کارکنان بیمارستانی که در سال اول شیوع بیماری همه گیر و کنترل های غیر عفونی به کووید-19 خفیف مبتلا شده بودند، جمع آوری کردند. آن ها واکنش‌پذیری سلول‌های T را به بخش داخلی ویروس SARS-CoV-2 یا نوکلئوکپسید، مطالعه کرده و پاسخ‌های سلول‌های T را که فقط پس از یک عفونت طبیعی رخ می‌دهند، ثبت کردند.

نمونه های خون در معرض بیش از 100 پپتید از بخش نوکلئوکپسید ویروس SARS-CoV-2 قرار گرفتند. محققان سپس آنالیز کردند که کدام واسطه‌های سلول T یا اصطلاحا سیتوکین‌ها، توسط سلول‌های خونی تولید شده‌اند تا طول عمر واکنش سلول‌های T پس از عفونت را تعیین کنند.

آن ها مشاهده کردند:زیرگروهی از سلول‌های T تخصصی به نام سلول‌های Th1 که تخریب سلول‌های آلوده به ویروس را انجام می دهند، حداقل به مدت 20 ماه پس از کووید 19 فعال بودند. به گزارش سیناپرس، بیماران آلوده همچنین دارای چندین نوع سلول T دیگر بودند که با SARS-CoV-2 واکنش نشان دادند. این سلول های T اخیر تقریباً 2 ماه پس از بهبودی از عفونت از خون ناپدید شدند.

به گزارش سیناپرس، این یافته ها که افق های جدیدی را در مقابله با بیماری کووید 19 نشان می دهند، در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم یا PNAS منتشر شده اند.

ترجمه: محمدرضا دلفیه

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


این 11 مرد شیطان صفت دست به قتل و آزار زنان و مردان می زدند / مخوف ترین باند بی رحم را ...