اعتبار 2هزار میلیارد تومانی برای گسترش و تجهیز فنی و حرفه‌ای


اعتبار 2هزار میلیارد تومانی برای گسترش و تجهیز فنی و حرفه‌ای

معاون وزیرکار گفت: در قالب اعتبارات سفر‌های استانی دولت ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار برای گسترش آموزش فنی و حرفه‌ای اختصاص داد.

اعتبار 2هزار میلیارد تومانی برای گسترش و تجهیز فنی و حرفه‌ای
غلامحسین حسینی نیا، رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در آستانه هفته مهارت؛ در نشست خبری بین اصحاب رسانه با اشاره به اهمیت امر مهارت آموزی گفت: برای توسعه مهارت آموزی نیاز است که تمام دستگاه‌ها بسیج شوند.

وی با اشاره به وجود چالش‌های موجود در مسیر آموزش‌های مهارتی گفت: باید با هم فکری و بسیج امکانات موجود، مشکلات را برطرف کنیم. طبق فرمایش مقام معظم رهبری (مدظله العالی) کشور به پنجه‌های کارآمد نیازمند است و بر این اساس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور مسئولیتی خطیر بر عهده دارد.

وی با اشاره به اینکه در دنیا برنامه ریزی بر این است که تا سال ۲۰۳۰ شکاف بین تکنولوژی و عقب ماندگی مهارت آموزی پر شود گفت:در صورت وقوع این اتفاق ۶.۵ تریلیون دلار به اقتصاد کشور‌ها و اقتصاد جهانی کمک می‌شود.

معاون وزیرکار با اشاره به اختصاص ۲ هزار میلیارد تومان در سفر‌های استانی هیأت دولت به بخش تجهیز مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای گفت: ما در کنار آموزش مهارت‌های سخت، مهارت‌های نرم مانند ارتباط گیری با مشتری، مدیریت دخل و خرج، مهارت‌های ثروت اندوزی و … را به عنوان یک بسته کامل مهارتی آموزش می‌دهیم.

حسینی نیا گفت: شعار ما در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای این است که «دنبال آن هستیم تا آینده ادامه راه گذشته نباشد» بلکه آمادگی حرفه‌ای را به توسعه حرفه‌ای تبدیل می‌کنیم و تغییر رویکرد از شغل محور به شایستگی محور را پیگیری می‌کنیم لذا ۳۷۶۰ استاندارد شایستگی طراحی شده که هزار شاخص آن در ده ماهه اخیر بوده است.

*تربیت ۵۰ درصدی آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای در مهارت آرایشگری زنانه

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با بیان اینکه ۶ هزار موافقت اصولی با ایجاد آموزشگاه‌های جدید فنی و حرفه‌ای صادر شده بیان کرد: ۱۲ هزار آموزشگاه هم از قبل مجوز داشتند که ۵۰ درصد آن فقط رشته آرایشگری زنانه را آموزش می‌دهند. ۵۰ درصد دیگر در دیگر رشته‌های خاص مانند خیاطی، آشپزی و گلدوزی فعالند در حالی که ۶۵۰۰ استاندارد آموزشی در داخل داریم، ۹۵۰۰ تا ۱۷ هزار استاندارد بین المللی در دنیا تعریف شده است.

حسینی نیا در بیان برنامه‌های سازمان فنی و حرفه‌ای ایجاد ۳۱ پارک علم و مهارت را اشاره کرد و ادامه داد: در حال ارتباط گیری با سایر دستگاه‌ها برای توسعه مهارت آموزی هستیم و همه دستگاه‌های لشکری و کشوری را وارد حوزه آموزش مهارت خواهیم کرد.

وی افزود: یکی دیگر از برنامه‌های ما دیپلماسی مهارت با اولویت کشور‌های همسایه است که در مواردی مهارت آموزان آن‌ها به ایران می‌آیند و در مواردی مربیان مهارت آموزی ما به سایر کشور‌ها اعزام خواهند شد.

معاون وزیر کار گفت: قرار بود مسابقات بین المللی مهارت در شانگ‌های چین قرار بود ۲۰۲۲ برگزار شود، اما به بهانه کرونا لغو شد، در این راستا سازمان جهانی فنی و حرفه‌ای تصمیم گرفت به جای مسابقات جهانی مهارت در ۱۱ کشور به صورت غیرمتمرکز برگزار کند که تیم ملی مهارت ما در ۱۸ رشته در ۷ کشور شرکت خواهد کرد. اگر آمریکا نیز ویزا بدهد در رشته جوشکاری مهارت آموزان ما شرکت خواهند کرد دور بعد این مسابقات در لئون فرانسه خواهد بود که تیم ملی مهارت ما مشارکت کامل خواهد داشت.

*طرح نخلستان برای فارغ التحصیلان دانشگاهی

وی با بیان اینکه طرح نخلستان برای فارغ التحصیلان دانشگاهی است گفت:برای فارغ التحصیلان دانشگاهی که رشته تحصیلی آن‌ها مورد تقاضای بازار کار نباشد با همکاری پارک‌های علم و فناوری و وزارت علوم دوره‌های تخصصی مهارت آموزی برگزار خواهیم کرد.

حسینی نیا گفت: همچنین با همکاری دانشگاه تهران مرکزی در یکی از شهرستان‌های استان تهران به عنوان اردوگاه مهارت آموزی دانشجویان راه اندازی کرده ایم که در دوره‌های کوتاه مدت و به صورت یک تا چند ماهه دانشجویان در این دوره‌ها شرکت خواهند کرد.

وی درباره برنامه فنی و حرفه‌ای برای دانش آموزان گفت: طرح مدرسه تابستانی مهارت برای دانش آموزان ۱۵ سال به بالا به صورت پایلوت امسال اجرا و سال آینده در تمام استان‌ها برگزار خواهد شد.

*سربازان دارای مهارت یک ماه کسر خدمت دارند

معاون وزیر کار درباره برنامه فنی و حرفه‌ای برای سربازان گفت: همچنین لایحه مهارت آموزی سربازان به دولت رفته که در صورت تصویب در دولت و سپس مجلس، سربازانی که یک مهارت داشته باشند یک ماه کسر خدمت خواهند خورد. همچنین قرارگاه مرکزی مهارت آموزی سربازان در ستاد کل نیرو‌های مسلح با همکاری سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای راه اندازی شده است. سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای به عنوان شریک اصلی وارد کار شده به‌گونه‌ای که سال ۹۹، تعداد ۷۸ هزار سرباز آموزش مهارتی دیدند، سال گذشته این رقم به ۱۲۰ هزار نفر رسیده و امسال قرار است به ۱۴۸ هزار نفر برسد که در سه ماه اول امسال ۳۸ هزار سرباز آموزش مهارتی گذرانده‌اند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


(تصاویر) کاخ سعدآباد در تعطیلات نوروز 1403