رمزارز ملی نیامده تحریم شد؟


 رمزارز ملی نیامده تحریم شد؟

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها گفت: ایراد جدی مجلس شورای اسلامی به رمز ریال پیرامون شبکه‌ها و مجموعه‌هایی است که رمز ریال را پشتیبانی می‌کند. تمامی این مجموعه‌ها در خارج از کشور است. در نتیجه تهدید تحریم رمز ریال وجود دارد.

به گزارش بنکر (Bankerبعد از چندین سال صحبت و وعده در خصوص رمز ارز ملی قرار بر این شد که در شهریورماه رمز ریال به صورت آزمایشی جایگزین اسکناس شود. علی صالح‌آبادی رئیس‌کل بانک مرکزی مدعی شده است که رمز ریال به‌جای همین اسکناسی که مردم در دست دارند، خواهد بود و فرد به‌جای اینکه اسکناس داشته باشد رمز ریال دارد؛ به آن مفهوم جهانی (رمز ارز) نخواهد بود و ریال‌های اسکناس جای خود را به رمز ریال می‌دهند. صحبت‌های صالح‌آبادی انتقادهای زیادی را به همراه داشت. یکی از این انتقادها از سوی محمدحسن آصفری؛ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب بود. آصفری توییتی به شرح زیر منتشر کرد.

 رمزارز ملی نیامده تحریم شد؟

پیرامون توییت بالا گفتگویی با آصفری داشتیم که در ادامه مشروح این گفتگو را مشاهده می‌کنید.

محمدحسن آصفری؛ عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با گسترش نیوز گفت: در خصوص رمز ریال باید مصوبه از مجلس شورای اسلامی داشته باشیم. بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار این اجازه را ندارند که تغییر در وضعیت پولی کشور را اجرایی کند. باید مجلس را در جریان این موضوع قرار دهند.

ضرورت شفافیت در خصوص پلتفرم رمز ارز ملی

آصفری اظهار کرد: رئیس بانک مرکزی گفته است که از شهریورماه رمز ریال عملیاتی می‌شود. برای این کار باید پلتفرم‌ها مشخص شود. آیا این پلتفرم در داخل کشور است یا از پلتفرم‌های خارجی استفاده می‌شود؟ اگر از پلتفرم‌های خارجی استفاده می‌شود، چه تضمینی وجود دارد که این پلتفرم‌ها تحریم نشود؟ قرار بر این نیست که تمامی سیاست‌های بانک جهانی را در کشور پیاده کنند. اگر قرار بر اجرای این سیاست‌ها است، چرا بانک جهانی اجازه تحریم پول و بانک‌های کشور ما را می‌دهد؟ نباید ما سیاست‌های بانک جهانی را اجرایی کنیم اما بانک جهانی قدمی برای اقتصاد کشور ما بر ندارد.


سایه تحریم بر سر رمز ارز ملی

وی افزود: به نظر من رمز ریال‌ها خودشان نوعی وابستگی است. تا به این لحظه رئیس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد توضیحاتی در خصوص رمز ریال ارائه نکرده‌اند. ابعاد رمز ارز ملی باید به صورت کامل مشخص شود. ایراد جدی مجلس شورای اسلامی به رمز ریال پیرامون شبکه‌ها و مجموعه‌هایی است که رمز ریال را پشتیبانی می‌کند. تمامی این مجموعه‌ها در خارج از کشور است. در نتیجه تهدید تحریم رمز ریال وجود دارد.

این نماینده مجلس ضمن اشاره به مغایرت رمز ارز ملی با قانون اساسی تأکید کرد: اصل ۵۷ و ۵۸ قانون اساسی پیرامون مسائل مالی کشور است. در بودجه کلان کشور نیز این اصول رعایت می‌شود. رمز ریال مغایرت با این اصول دارد.

آصفری در پایان گفت: عده‌ای معتقدند که رمز ریال اعتبار اجتماعی برای کشور دارد اما اعتبار اجتماعی رمز ارز ملی در راستای سند ۲۰۲۰ است. رمز ریال هم همانند سند ۲۰۲۰ به دنبال مدیریت ما توسط خارج است. باید بانک جهانی در خصوص رمز ریال تعهدی روشن و واضح داشته باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ارز دیجیتال

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پنتاگون: اقدامی که ایران انجام داد یک حمله بی‌سابقه بود