واکسیناسیون کووید عادت ماهانه را تغییر می‌دهد؟


براساس نتایج پژوهشی که هفته گذشته در مجله علمی «Science Advances» منتشر شد، ۴۲درصد از شرکت‌کنندگان در یک نظرسنجی گفته‌اند که پس از تزریق واکسن کرونا، قاعدگی آن‌ها شدیدتر شده است. بیش از ۳۹ هزار نفر در این نظرسنجی مشارکت کردند.

واکسیناسیون کووید عادت ماهانه را تغییر می‌دهد؟شفاآنلاین>سلامت جنسی>هنگامی که آزمایش‌های بالینی آزمایش واکسن‌های مختلف کووید-۱۹ آغاز شد، یکی از سوالاتی که پیش آمد، این بود که «آیا واکسینه شدن، تغییری در چرخه‌های قاعدگی یا خونریزی ماهانه زنان ایجاد می‌کند یا نه؟»

به گزارش شفاآنلاین:مدتی پس از واکسیناسیون عمومی‌، افراد تجربیات خود را درمورد عوارضِ بعد از تزریق واکسن، با پزشکان مطرح کردند و طی این گفتگوها مشخص شد بسیاری از خانم‌ها بعد از تزریق واکسن کرونا دچار تغییرات در چرخه قاعدگی خود می‌شوند.

براساس نتایج پژوهشی که هفته گذشته در مجله علمی «Science Advances» منتشر شد، ۴۲درصد از شرکت‌کنندگان در یک نظرسنجی گفته‌اند که پس از تزریق واکسن کرونا، قاعدگی آن‌ها شدیدتر شده است. بیش از ۳۹ هزار نفر در این نظرسنجی مشارکت کردند.

این نظریه که "واکسن‌هایی با هدف تقویت سیستم ایمنی برای دفاع در برابر عفونت‌، سیکل قاعدگی را تغییر می‌دهند"، چیز تازه‌ای نیست؛ همانطور که سال‌ها پیش مطالعه‌ای نشان داد واکسن تیفوئید با بی‌نظمی‌های قاعدگی مرتبط است و به نحوی می‌تواند باعث قاعدگی‌های دیرهنگام، زودهنگام و شدید ‌شود.

همچنین واکسن‌های هپاتیت B و سرطان دهانه رحم (علیه ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV) باعث اختلال در چرخه قاعدگی در برخی افراد می‌شود.

در این مقاله ذکر شده: «پزشکان و کارشناسان بهداشت عمومی در پوششی رسانه‌ای اعلام کرده‌اند که هیچ مکانیسم بیولوژیکی برای تأیید رابطه میان تجویز واکسن و تغییرات قاعدگی ‌وجود ندارد». در موارد دیگر، کارشناسان اعلام کردند که این تغییرات به احتمال زیاد ناشی از «اضطراب و استرس» است.

واکسیناسیون کووید عادت ماهانه را تغییر می‌دهد؟

چند نفر پس از واکسیناسیون کرونا، با تغییرات در عادات ماهانه‌ی خود مواجه شدند؟

محققان برای درک بهتر این اتفاق، در آوریل ۲۰۲۱ یک نظرسنجی طراحی کردند که بیش از ۳۹هزار نفر در این نظرسنجی شرکت کردند؛ ۹۱ درصد از این تعداد، به عنوان زن معرفی شدند و ۹ درصد از آنها دارای تنوع جنسیتی بودند.

طبق این نظرسنجی، حدود ۴۱ درصد از افرادی که دوره‌های قاعدگی منظمی داشتند، پس از واکسیناسیون دچار خونریزی‌های شدیدتر از حد معمول شدند. این در حالی است که ۴۴ درصد از شرکت‌کنندگان گفتند که هیچ تغییری در جریان قاعدگی خود پس از واکسیناسیون مشاهده نکردند.


علاوه بر این، بخش قابل توجهی از افرادی که معمولاً قاعدگی ندارند (۷۱درصد به دلیل مصرف داروهای ضدبارداری، ۳۹ درصد به دلیل هورمون‌تراپی و ۶۶ درصد به دلیل یائسگی)، خونریزی اولیه را گزارش کردند!

طبق نتایج، افراد مسن‌تر و افرادی که در نظرسنجی خود را به عنوان غیر سفیدپوست یا اسپانیایی/لاتینکس معرفی کرده‌اند و گروهی که از قبل بیماری‌هایی مانند آندومتریوز داشتند، پس از دریافت واکسن کووید، خونریزی شدیدتر از حد معمول داشتند.



برای نتیجه‌گیری نهایی از این تحقیق کمی زود است و محققان هنوز نمی‌توانند به طور قطعی اعلام کنند که واکسن باعث ایجاد این تغییرات شده است؛ اما در این بین، نظریه‌ی دیگری وجود دارد که می‌گوید: نحوه واکنش سیستم ایمنی بدن به واکسن مربوط است.

این مطالعه می‌گوید: «به طور کلی، تغییرات در خونریزی قاعدگی، غیرمعمول یا خطرناک نیست، اما توجه به این تجربیات برای ایجاد اعتماد در پزشکی ضروری است».

کاترین لی، یکی از نویسندگان این مقاله و استاد مردم‌شناسی در دانشگاه تولین، گفت: «ما گمان می‌کنیم که تغییرات مرتبط با واکسیناسیون کووید-۱۹ برای اکثر مردم کوتاه‌مدت است و اگر کسی از این بابت نگران است، توصیه می‌شود به پزشک مراجعه کند».

او اضافه کرد: ما قصد داریم در یک بیانیه مطبوعاتی، مجدداً تأکید کنیم که دریافت واکسن یکی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از ابتلا به کووید است؛ ابتلا به این ویروس به خودی خود نه تنها می‌تواند منجر به تغییر در روند عادات ماهانه، بلکه بستری شدن در بیمارستان، طولانی شدن دوره بیماری و حتی مرگ شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت جنسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جلب توجه این استایل ساده نانسی عجرم+ عکس