خوب، بد و زشت شبکه های اجتماعی چیست؟


خوب، بد و زشت شبکه های اجتماعی چیست؟

دنیای امروز زمین تا آسمان با دنیای حتی ده ها سال پیش تفاوت دارد و به هر سوی آن که نگاه می کنی مشغله و تکنولوژی می بینی و انسان هایی که همزمان به چندین کار مختلف مشغول هستند.فضای مجازی و شبکه های اجتماعی که ما حصل پیشرفت روز به روز فناوری هستند یکی...

دنیای امروز زمین تا آسمان با دنیای حتی ده ها سال پیش تفاوت دارد و به هر سوی آن که نگاه می کنی مشغله و تکنولوژی می بینی و انسان هایی که همزمان به چندین کار مختلف مشغول هستند.

فضای مجازی و شبکه های اجتماعی که ما حصل پیشرفت روز به روز فناوری هستند یکی از مهم ترین تغییرات عصر مدرن هستند. کافیست به یک شبکه اجتماعی قدم بگذاری و با انبوهی از اخبار و تبلیغات رنگارنگ گرفته تا انواع و اقسام پست و متن عاشقانه فارسی و غمگین و شاد روبرو شوی.

امروزه آدم ها برای امور شغلی، تحصیلی، زندگی شخصی و اجتماعی خود به تلفن های هوشمند وابسته هستند و گاهی حتی به یاد نمی آورند آخرین باری که بدون تلفن از منزل خارج شدند چه زمانی بوده است.

در این دنیای رنگارنگ، اینترنت به بخش مهمی از زندگی روزمره تبدیل شده و رسانه های اجتماعی بر بستر آن رشد کرده اند، به طوری که شاید بتوان گفت بخش عمده ای از دنیای انسان ها را به تسخیر خود در آورده اند.

در این میان شاید بیشترین تاثیر این تحولات روی جوانان و نوجوانان باشد که بخش اعظم از شبانه روز خود را در اینترنت سیر می کنند.

خوب، بد و زشت شبکه های اجتماعی چیست؟

رشد سریع رسانه های اجتماعی

برای درک میزان رشد رسانه های اجتماعی کافیست بدانید در سال ۲۰۰۵ زمانی که رسانه های اجتماعی هنوز نوپا بودند در آمریکا تنها ۵ درصد از مردم با این شبکه ها سر و کار داشتند، در حالی که در سال ۲۰۱۹ این رقم به حدود ۷۰ درصد افزایش یافته است.

در این میان رسانه های اجتماعی متعددی پا به عرصه ظهور گذاشته و افراد می توانند در میان گزینه های متنوع، آزادانه تر انتخاب کنند.

پر واضح است که استفاده از این شبکه های اجتماعی به خصوص در میان نوجوانان تقریبا جهانی شده و بسیاری از آنان به این شبکه ها گرایش پیدا کرده و ساعات طولانی از روز خود را در آن ها می گذرانند.

به عنوان مثال در نتایج یک گزارش آمده که نوجوانان ۱۳ تا ۱۸ ساله به طور متوسط حدود ۹ ساعت در رسانه های اجتماعی به سر می برند و نوجوانان ۸ تا ۱۲ ساله حدود ۶ ساعت در روز آنلاین هستند.

بی تردید استفاده از رسانه های اجتماعی نیزمانند هر پدیده مرتبط با فناوری دارای مزیت ها، معایب و حتی خطراتی می باشد که می تواند روی زندگی بسیاری از افراد تاثیر بگذارد.

مزیت ها: چرا رسانه های اجتماعی خوب هستند؟

رسانه های اجتماعی راحتی و ارتباطات بیشتر را برای همه جهان به ارمغان آورده اند و از جمله مزایای آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان ارتباط با خانواده و دوستان در آن سوی دنیا از طریق ایمیل، پیامک و چت های صوتی و تصویری
  • دسترسی سریع به اطلاعات و تحقیقات
  • پرداخت اینترنتی و سریع قبوض
  • یادگیری آنلاین مهارت های شغلی، در دسترس بودن محتوا و غیره
  • جمع آوری کمک های خیریه، اطلاع رسانی های اجتماعی و غیره
  • ابزارهای بازاریابی قوی
  • فرصت های شغلی از راه دور

رسانه های اجتماعی به هزار و یک دلیل می توانند در جهت هر چه بهتر کردن زندگی مفید باشند اما اگر نوجوانان در مورد موضوعی که در شبکه های اجتماعی می بینند یا می خوانند احساس بدی داشته باشند لازم است به احساس خود اعتماد کرده و با والدین، معلم یا بزرگسال مورد اعتماد دیگری صحبت کنند.

سوء استفاده، آزار و اذیت و تهدید کردن به شیوه های مختلف در رسانه های اجتماعی نشانه این است که کسی که این کارها را انجام می دهد به کمک نیاز دارد.

معایب: چرا رسانه های اجتماعی بد هستند؟

شبکه های اجتماعی در کنار همه مزیت ها بی شک معایبی نیز به همراه دارند که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. شبکه های اجتماعی به خودی خود مشکلی ایجاد نمی کنند اما زمانی که افراد آن ها را به طور کامل جایگزین ارتباط واقعی و معاشرت های حضوری می کنند ممکن است مشکل زا شوند.

به علاوه دوستی های مجازی در بسیاری از موارد قابل اعتماد نیستند و می توانند به سوء استفاده منجر شوند.

۲. افزایش مدت زمان حضوردر رسانه های اجتماعی می تواند مواردی همچون آزار و اذیت سایبری، اضطراب اجتماعی، افسردگی و قرار گرفتن در معرض محتوای نا مناسب سن را به همراه داشته باشد.

۳. رسانه های اجتماعی اعتیاد آور هستند. زمانی که در حال بازی کردن یا انجام یک پروژه هستید سعی می کنید به بهترین شکل ممکن آن را انجام دهید زیرا زمانی که موفق می شوید، مغز مقدار زیادی دوپامین و دیگر هورمون های شادی به شما جایزه می دهد که باعث ایجاد حس خوب در شما می شود.

هنگامی که عکسی را در اینستاگرام یا سایر شبکه های اجتماعی پست می کنید فرایند مشابه رخ می دهد، به این صورت که ناخودآگاه لایک ها و نظرات مثبت را جایزه خود در نظر می گیرید. به طور کلی رسانه های اجتماعی سرشار از تجربیاتی هستند که می تواند به تغییر خلق و خوی شما منجر شود.

۴. ترس از دست دادن یکی دیگر از موارد شایع است که باعث می شود افراد مدام رسانه های اجتماعی را چک کنند. این فکر که اگر آنلاین نباشید ممکن است چیزی را از دست بدهید می تواند روی سلامت روان اثر منفی بگذارد.

۵. رسانه های اجتماعی بستری را برای افراد فراهم می کنند که بتوانند تایید دیگران را در مورد ظاهر خود جلب کرده و مدام خود را با دیگران مقایسه کنند. این مسئله می تواند با نگرانی هایی درباره تصویر بدن مرتبط باشد.

افرادی که مدام از خود سلفی می گیرند و کسانی که بیشتر اوقات خود را صرف پست کردن و موارد مشابه در فضای مجازی می کنند آسیب پذیرترین افراد در برابر این مسئله هستند.

والدین چه کنند؟

به عنوان والدین یک نوجوان، طبیعی است که از یک سو تمایل دارید فرزندتان با تکنولوژی روز آشنا شده و از مزیت های آن بهره ببرد و از سوی دیگر به دلیل خطراتی که در این فضا او را تهدید می کند دچار نگرانی می شوید.

خوشبختانه می توانید با اقدامات مناسب فضای امن تری را برای فرزندان خود در دنیای مجازی فراهم کنید، از جمله:

  • زمانی که اولین بار به فرزندتان گوشی می دهید مرزها و محدودیت هایش را به درستی مشخص کنید. به عنوان مثال به رمزهای عبور او دسترسی داشته باشید. همچنین تاکید کنید که شب ها گوشی باید در جایی غیر از اتاقش شارژ و حتما یک یا دو ساعت قبل از خواب خاموش شود
  • با فرزندان خود در مورد این که چرا برخی مسائل باید خصوصی نگه داشته شود صحبت کنید
  • زمانی را به تعامل رو در رو با فرزندان خود اختصاص دهید. این تعامل به آن ها مواردی همچون علائم اجتماعی، کلامی و غیر کلامی را می آموزد
  • بدون نگاه کردن به گوشی با فرزندان خود صحبت کنید
  • فرصت هایی را برای گفتگوهای واقعی که سخنرانی به نظر نمی رسند فراهم کنید
  • از نگرانی های مربوط به حریم خصوصی و مسائل امنیت سایبری آگاه باشید

برگرفته از: lifespan

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ عواقب مخالفت با اسرائیل برای یهودیان