سرمایه گذاری و توسعه 8 میدان نفت و گاز ایران از سوی روسیه در آینده نزدیک


سرمایه گذاری و توسعه 8 میدان نفت و گاز ایران از سوی روسیه در آینده نزدیک

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، علیرضا دانشی درباره تفاهم‌نامه راهبردی که میان شرکت ملی نفت ایران و گازپروم امضا شد، گفت: این تفاهم‌نامه، نقطه عطفی در روابط دو کشور دوست ایران و روسیه است و برای همکاری‌های راهبردی و...

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، علیرضا دانشی درباره تفاهم‌نامه راهبردی که میان شرکت ملی نفت ایران و گازپروم امضا شد، گفت: این تفاهم‌نامه، نقطه عطفی در روابط دو کشور دوست ایران و روسیه است و برای همکاری‌های راهبردی و تأثیرگذار و پایدار در حوزه انرژی حائز اهمیت است، این تفاهم‌نامه راهبردی می‌تواند به ایجاد تبادل فنی، علمی و فناوری کمکی شایان کند.

وی افزود: بر اساس تفاهم‌نامه امضاشده، گازپروم قرار است برای توسعه ۶ میدان نفتی و دو میدان گازی سرمایه‌گذاری کند و این موضوع در قالب شعار نیست، بلکه به‌زودی به عمل تبدیل می‌شود، افزون بر این، روس‌ها وارد حوزه گاز و خطوط انتقال این صنعت در ایران نیز می‌شوند که با این حساب، بحث ثبات گاز نیز پیش روست.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، همکاری ایران و روسیه در این حد و اندازه، بی‌سابقه است و بی‌شک می‌تواند به رشد اقتصادی دو کشور کمک کند زیرا حجمی عظیم از سرمایه‌گذاری و فعالیت در خلال این تفاهم‌نامه گنجانده شده، ضمن اینکه از انتقال تجارب مشترک هم بهره خواهیم برد.

دانشی ادامه داد: همچنین بحث زنجیره ارزش هم به‌صورت جدی بین دو طرف بررسی خواهد شد که این اقدام می‌تواند گامی بلند برای اعتلای صنعت نفت کشور باشد.

همکاری ایران و گازپروم نقطه عطف اعتلای مناسبات اقتصادی

وی در پاسخ به این پرسش که حجم سرمایه‌گذاری مدنظر در تفاهم‌نامه همکاری میان شرکت ملی نفت ایران و گازپروم چه تأثیری در حرکت رو به جلو صنعت نفت خواهد داشت، گفت: مناسبات با کشورهای خارجی همواره تحت امر و نظارت دولت سیزدهم بوده است و ما هیچ‌گاه مخالف همکاری و ارتباط با خارجی‌ها نبوده‌ایم و خوشبختانه امضای چنین تفاهم‌نامه‌ای با کشور روسیه، می‌تواند نقطه عطفی برای پیشبرد اهداف و گسترش همکاری‌های دو طرف باشد.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب افزود: روسیه در زمره کشورهایی قرار دارد که در صنعت نفت و گاز صاحب سبک است و خوشبختانه با آغاز به‌کار دولت سیزدهم مناسبات بین ایران و روسیه هم به‌درستی شکل گرفته است.

دانشی در تشریح قراردادهای فعال ایران و روسیه اظهار کرد: قرارداد توسعه دو میدان نفتی آبان و پایدار غرب، همچنین قرارداد توسعه میدان‌های نفتی چشمه‌خوش، دالپری و پایدار شرق از جمله این قراردادها هستند؛ دو قرارداد هم به‌صورت ویژه در ناحیه جغرافیایی مناطق نفت‌خیز جنوب دارند که مربوط به میدان کوپال و شادگان است.

روس‌ها در زمینه تولید از مخازن سنگین صاحب فناوری هستند

وی با اشاره به توانمندی روس‌ها در زمینه تولید از مخازن سنگین اظهار کرد: در واقع روس‌ها در این زمینه صاحب فناوری هستند که این موضوع به تبادلی ویژه به لحاظ فناوری کمک خواهد کرد و کارشناسان دو مجموعه در این زمینه همکاری سازنده‌ای خواهند داشت.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب درباره تأثیرگذاری این تفاهم‌نامه بر اشتغال‌زایی توضیح داد: طبیعی است که هر فعالیت اقتصادی می‌تواند حجمی قابل‌ملاحظه‌ اشتغال‌زایی به همراه داشته باشد. سرمایه‌گذاری می‌تواند سبب توسعه میدان‌ها شود و این خود پایداری فعالیت‌های حوزه نفت و انرژی و به موازات آن انتقال فناوری، تکمیل زنجیره ارزش و ایجاد شغل پایدار را به همراه دارد.

دانشی اظهار کرد: روس‌ها در فعالیت‌های اخیر خود مانند سرمایه‌گذاری عملی در نقاط غربی کشور، ثابت کرده‌اند عزمی جدی برای ورود به صنعت نفت کشور دارند. ما نیز آمادگی داریم در یک مسیر برد - برد، شفاف و روشن در جهت بالندگی و شکوفایی صنعت نفت کشور در ابعاد مختلف و رونق‌بخشی اقتصادی و دانش‌بنیان بودن گام‌های مؤثری برداریم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه نفت و گاز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 10 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق