هشدار بارش‌های سیل آسا در برخی استان‌ها


هشدار بارش‌های سیل آسا در برخی استان‌ها

بنابر پیش بینی سازمان هواشناسی، بخش وسیعی از کشور و از جمله استان های یزد، سیستان‌ و بلوچستان، شرق و شمال هرمزگان، نیمه جنوبی فارس،کرمان، خراسان رضوی و اصفهان تا پایان هفته جاری تحت تاثیر سامانه بارشی جدیدی قرار می گیرد که پیامد آن بارش های سنگین و...

با توجه پیش بینی سازمان هواشناسی سه روز آخر این هفته میزبان بارشها و به تبع آن جاری شدن سیل نیز دور از انتظار نیست؛ هر چند این بار مردم و مسوولان از آمادگی بیشتری برای اقدامات پیشگیرانه برخوردار هستند اما وضعیت برخی از شهری کشور به گونه ای است که واهمه بروز خسارت بر اماکن و زیرساختها همچنان وجود دارد.

سازمان هواشناسی نسبت به تشدید رگبارهای موسمی در سیستان‌ و بلوچستان، شرق و شمال هرمزگان، نیمه جنوبی فارس و کرمان از بعد از ظهر فردا (دوشنبه) تا بعدظهر روز پنجشنبه هشدار سطح قرمز صادر کرد.

در هشدار سطح قرمز به آماده باش همه دستگاه‌های اجرایی از جمله فرمانداری، شهرداری، راهداری، وزارت نیرو و وزارت جهادکشاورزی برای مقابله با خسارت احتمالی، تخلیه هموطنان از نواحی حادثه‌خیز مانند بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پاکسازی کانال‌ها و آبراهه‌ها و بازگشایی دهانه پل‌ها توصیه شده است.

بر اساس اطلاعیه سازمان هواشناسی تمرکز بارش‌های رگباری فردا در جنوب کرمان، هرمزگان و سیستان‌ و بلوچستان است. این روند تا روز پنجشنبه در همین استان‌ها ادامه دارد و روزهای چهارشنبه و پنجشنبه نیز بارش‌ها به نیمه جنوبی استان فارس خواهد رسید.

اثر مخاطره همچون، سیلاب، طغیان رودخانه ها، آبگرفتی گسترده، آبگرفتگی منازل در مناطق مستعد، اختلال در ناوگان حمل و نقل، کاهش شعاع دید، احتمال تخریب پل ها و مسدود شدن جاده ها ، خسارات به صنعت کشاورزی، شکستن درختان و تیرهای چراغ برق وجود دارد.

تداوم بارش‌های سیل‌آسا در چند روز آینده و گسترش آن به سایر استان‌ها

کارشناس سازمان هواشناسی با اشاره بارش‌های امروز و فردا - سوم و چهارم مرداد - از صدور هشدار قرمز برای سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان و هرمزگان خبر داد و اعلام کرد: بارش‌های سیل‌آسا در کشور طی چند روز آینده تداوم خواهد داشت و شاهد گسترش دامنه آن به سایر استان‌ها خواهیم بود.

فریبا گودرزی، درباره آخرین وضعیت آب و هوایی کشور اظهار کرد: امروز برای شمال آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، سواحل دریای خزر و خراسان شمالی بارش پراکنده و در خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، نیمه جنوبی کرمان و جنوب شرق فارس، رگبار باران، رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی پیش‌بینی شده است.

وی افزود: از امروز تا روز چهارشنبه هفته جاری شدت بارش‌ها در جنوب شرق و جنوب کشور خواهد بود و احتمال سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌ها در استان‌هایی مثل سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان و فارس وجود دارد.

کارشناس سازمان هواشناسی گفت:برای روزهای پنجشنبه و جمعه این هفته علاوه بر مناطق فوق در بخش‌هایی از شرق، مرکز و جنوب غرب هم بارش‌ها را خواهیم داشت.

گودرزی اضافه کرد: برای امروز و فردا بارش‌ها در سیستان و بلوچستان و نیز جنوب کرمان و هرمزگان در حد هشدار قرمز است که روزهای چهارشنبه و پنجشنبه استان فارس هم به این استان‌ها اضافه می‌شود که بارش‌ها در حد هشدار قرمز خواهد بود و هموطنانمان باید تمهیدات لازم را در نظر داشته باشند.

یزد/ آمادگی مسوولان برای مقابله با سیل

اطلاعیه‌های چند روز گذشته مدیریت بحران استانداری و اداره کل هواشناسی یزد و نیز شرکت آب منطقه‌ای استان حاکی از وقوع بارش‌های سنگین باران و احتمال جاری شدن سیلاب در سطح این استان دارد اما میزان آمادگی دستگاههای مسئول برای مقابله با این حادثه سوال اساسی این روزهای شهروندان یزدی است.

اکنون و پس از هشدارهای هواشناسی نسبت به وقوع باران و سیل در روزهای چهارشنبه تا جمعه هفته جاری در سطح این استان، مسوولان به تکاپو افتادند تا قصه تلخ اردیبهشت ماه امسال تکرار نشود.

اطلاعیه ها و هشدارهای دستگاهای متخلف یزد طی چند روز گذشته در استان یزد داغ بود؛ البته این هشدارها روی کاغذ است، باید دید در میدان عمل و زمان وقوع بارش ها و سیل تا چه میزان اقدام مسوولان ذیربط کارساز و در پیشگیری از خسارت سیل سهیم خواهد بود.

اداره کل مدیریت بحران استانداری یزد در اطلاعیه هشدار آمیزی به مسوولان و شهروندان آورده است: با توجه به ورود سامانه بارشی مانسون و احتمال وضعیت سیلابی در سطح کشور و استان، مورد انتظار است تدابیر لازم جهت مدیریت شرایط اضطراری اتخاذ گردد.

در هشدار اداره کل هواشناسی استان یزد با اعلام هشدار نارنجی آمده است: شهرهای یزد، ابرکوه، اردکان، اشکذر، بافق، تفت، مروست، مهریز، میبد و هرات تحت تاثیر این سامانه قرار می گیرد و مخاطرات آن جاری شدن روان آب و آبگرفتگی معابر خواهد بود و احتمال برخورد صاعقه نیز وجود دارد.

با توجه به آنکه بارش ها در استان های فارس و کرمان از شدت بیشتری برخوردار است احتمال انتقال روان اب و سیلابی شدن مسیل ها و بروز خسارت در شهرستان های هم مرز با این استان ها (ابرکوه ، خاتم و مروست) وجود دارد.

هواشناسی یزد، پاکسازی مسیل ها و کانال های انتقال آب، عدم اتراق در حاشیه رودخانه ها ، عدم چرای دام در ارتفاعات و اجتناب از صعود به قله‌ها را خواستار شده است.

سیستان و بلوچستان/ احتمال بارش باران و رگبار سنگین و آماده باش کامل دستگاه‌های اجرایی

ستاد مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان در پی صدور هشدار هواشناسی سطح قرمز هواشناسی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با توجه به تقویت سامانه بارشی از امروز دوشنبه تا پنجم مرداد احتمال ریزش باران، رگبار سنگین و فوق سنگین، رعد و برق و وزش باد شدید تا خیلی شدید موقتی همراه با تگرگ وجود دارد.

طبق پیش بینی های هواشناسی احتمال آبگرفتگی گسترده معابر، سیلابی شدن مسیل ها و طغیان رودخانه‌ها، تخریب جاده‌ها و پل‌ها، برخورد صاعقه و خسارت در اثر باد شدید و پر آب شدن سدها دور از انتظار نیست.

همچنین طی این مدت فعالیت سامانه بارشی در شهرستان های ایرانشهر، بمپور، چابهار، دشتیاری، دلگان، راسک، زرآباد، سراوان، سرباز، سیب و سوران، فنوج ، قصرقند، کنارک، گلشن، لاشار، مهرستان، نیکشهر، ارتفاعات تفتان و خاش محسوس تر است.

در همین حال مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به فعالیت سامانه بارشی مونسون تمامی دستگاه های مسوول در مدیریت بحران در محل مستقر بوده تا در صورت برور بحران در کمترین زمان ممکن امداد رسانی انجام شود.

علیرضا شهرکی اظهارداشت: از ابتدای تیرماه تاکنون بیشترین مقدار بارندگی مربوط به چاه کمال ۸۹ میلی‌متر، آپگاه نیکشهر ۱۱۸ میلی‌متر، ایرانشهر ۴۴ میلی‌متر و دهیرک ۱۲۳ میلی‌متر گزارش شده همچنین فعالیت سامانه بارشی نیز در این هفته شدیدتر خواهد شد.

وی با اشاره به تشکیل نشست ستاد بحران با حضور استاندار سیستان و بلوچستان افزود: مقرر گردید فرمانداران از تمامی ظرفیت ماشین آلات بخش دولتی و خصوصی برای کاهش خسارات و مدیریت بهینه سیلاب استفاده کنند.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان خاطر نشان کرد: در زمان فعالیت سامانه بارشی تمامی مسیرهای منتهی به سواحل دریا توسط نیروی انتظامی و پلیس مسدود و از ورود افراد جلوگیری خواهد شد.

شهرکی افزود: با توجه به هشدارهای دریایی و مواج شدن دریا از فعالیت تمامی صیادان بنادر جنوبی سیستان و بلوچستان تا پایان هفته جلوگیری به عمل می‌آید و ادارات کل شیلات و بنادر و دریانوردی استان در این زمینه اطلاع رسانی و فرمانداری ها نیز موضوع را پیگیری و رصد می کنند. تیم‌های امدادی و خدمات رسان همچون برق، آب و ارتباطات در مناطق آسیب‌پذیر حضور یافته تا در صورت بحران و بروز خسارت در کوتاه ترین زمان ممکن به رفع مشکل اقدام کنند.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان ادامه داد: به دستور استاندار تا پایان فعالیت سامانه بارشی مرخصی و ماموریت تمامی فرمانداران، بخشداران، دهیاران، شهرداران و اعضای ستاد پیشگیری هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان لغو شد.

شهرکی گفت: با توجه به پیش بینی فعالیت این سامانه بارشی در کشور افغانستان و احتمال جاری شدن روان آب در رودخانه هیرمند مقرر شد تا شرکت آب منطقه‌ای استان نسبت به پاکسازی و لایروبی مسیر جریان و هدایت حداکثری آب به چاه نیمه ها نیز اقدام کنند.

مونسون با بیشترین اثرگذاری در کرمان / سیلاب ۳ جاده روستایی جیرفت را مسدود کرد

سامانه پربارش مونسون که از هند به سمت ایران در حرکت است سبب تشکیل نشست ستاد مدیریت بحران در کرمان شد.بخشی از نشست این هفته ستاد مدیریت بحران استان کرمان به ورود سامانه جدید پربارش به این استان و احتمال بارندگی‌های بی سابقه و همچنین جاری شدن سیلاب و خسارت به برخی مناطق اختصاص یافته بود که از احتمال جاری شدن سیلاب در این استان خبر می‌دهد.

سامانه پر بارش موسوم به مونسون از هند به سمت کشورمان در حال حرکت است و تقریبا طی یک هفته آینده تمامی این استان را در برمی‌گیرد و مسئولان و متولیان می‌گویند که از این حیث کرمان بین استان‌ها بیشترین اثرپذیری را این سامانه دارد.

در نتیجه فعالیت این سامانه احتمال جاری شدن سیلاب و حتی خسارت به بخش های مختلف استان بسیار وجود دارد لذا عصر امروز (یکشنبه) نشستی با حضور استاندار کرمان، معاون امور عمرانی استاندار و سایر دستگاه های عضو برگزار شد تا اقدامات پیشگیرانه در برابر سیلاب و همچنین هشدارها داده شود.

بنا بر اعلام هواشناسی هسته مرکزی وقوع سیلاب شهرستان های بافت و کهنوج و دیگر مناطق اطراف هستند لذا ضرورت آماده باش دستگاه های امدادرسان و همچنین انجام اقدامات پیشگیرانه در این شهرستان ها، بیش از دیگر مناطق احساس می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان در این خصوص از ورود سامانه قوی بارشی به کشور خبر داد و گفت: فعالیت این سامانه از جنوب و غرب استان آغاز می‌شود و طی روزهای آینده بارشی کل استان را فرا می‌گیرد.

مجید سعیدی با تاکید بر ضرورت اقدامات پیشگیرانه مقابله با سیلاب در استان کرمان افزود: دستور کار دوم ستاد مدیریت بحران استان کرمان بررسی وضعیت تولید برق و بخشنامه وزیر کشور در شناسایی و ارزیابی ساختمان های مخاطره آمیز است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جنوب کرمان از مسدود شدن سه محور ارتباطی روستایی در بخش های ساردوئیه، جبالبارز و اسفندقه جیرفت در پی بارش هایی که از روز گذشته در این منطقه آغاز شده است، خبر داد.

مجتبی محمودی افزود: بارش باران از روز گذشته در برخی مناطق جنوب کرمان سبب جاری شدن سیلاب شده است. بارش باران طی شامگاه گذشته (یکشنبه) و بامداد امروز در جنوب کرمان موجب مسدودی محور روستایی جشار در بخش جبالبارز ، رمون در بخش ساردوئیه و سرگز در بخش اسفندقه شده است. وی ادامه داد: در حال حاضر این محورهای روستایی به دلیل طغیان رودخانه ها و سیلابی شدن مسیل ها مسدود است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای جنوب کرمان گفت: طبق اعلام سازمان هواشناسی، افزایش روند بارندگی ها در جنوب کرمان همچنان ادامه دارد و با توجه به وجود رودخانه های متعدد در مناطق کوهستانی این منطقه افزایش میزان راههای مسدود شده در جنوب کرمان دور از انتظار نیست. ساکنان روستاها با توجه به اعلام شرایط قرمز بارندگی و ناپایداری های جوی حتی المقدور از تردد غیرضروری در جاده ها خودداری کنند.

رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای جیرفت نیز به گستردگی این شهرستان و تعدد جاده های خاکی روستایی اشاره کرد و گفت: با وجود ادامه بارندگی های پیش رو خودروهای مورد نیاز برای باز کردن راه ها از جمله لودر و گریدر در بخش های جبالبارز، اسماعیلی و اسفندقه مستقر شده است.

فارس/ وقوع بارش های موسمی و احتمال سیلاب در لارستان

همچنین اداره کل هواشناسی فارس با صدور اطلاعیه ای و اعلام سطح قرمز نسبت به بارش های موسمی همراه با رگبار، رعد و برق شدید وزش باد شدید و راه افتادن سیلاب در نیمه جنوبی این استان از روز چهارشنبه پنجم لغایت پنجشنبه ششم مرداد ماه هشدار داد.

بارش های موسمی و سیل آسا از حدود دو هفته قبل در بخش های وسیعی از استان فارس آغاز شده و خسارات سنگین جانی و مالی بر مردم در مناطق مختلف وارد کرده است.

نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی در کشور و استان فارس، وضعیت نارنجی و قرمز و وقوع بارش های موسمی سیل آسا همره با تندباد شدید را برای مناطق جنوبی استان به ویژه لارستان پیش‌بینی کرده است.

در جلسه ستاد مدیریت بحران شهرستان لارستان بر ضرورت آمادگی کامل و اتخاذ تدابیر لازم از سوی همه دستگاه ها در این راستا تاکید شد؛ فرماندار ویژه لارستان در این نشست تاکید کرد: تمامی دستگاه های خدمات رسان، نیروهای امدادی و نهادهای عضو ستاد مدیریت بحران شهرستان برای مقابله، پیشگیری و کاهش خسارات احتمالی ناشی از بارندگی های سیل آسای پیش رو آماده باشند.

دهقان ادامه داد: بر اساس پیش بینی‌ها بارش های شدید به ویژه طی روزهای اول هفته آینده خطرناک و همراه با وقوع سیل گزارش شده و پیشگیری از خسارات احتمالی در گرو مشارکت و همکاری مردم و توجه به هشدارهای احتمالی است.

وی از مردم و شهروندان به ویژه روستاییان و عشایر شهرستان خواست چنانچه در مناطق در معرض سیلاب قرار دارند از حضور در مسیل و رودخانه ها اجتناب کنند.

گزارش های پیش یابی هواشناسی فارس و کشور هم حاکی است که بارش های موسمی همراه با تندبادهای موقتی و سیلاب در بسیاری از مناطق به ویژه شهرهای جنوبی این استان از روز سه شنبه تا اوایل هفته آینده ادامه دارد.

همچنین رگبار و رعد و برق در مناطق مستعد همراه با بارش تگرگ، وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک در نقشه های پیش یابی هواشناسی فارس دیده می شود.

اوج بارش‌های سیل آسا برای منطقه لارستان و شهرهای جنوبی فارس در روزهای ششم و هفتم مردادماه جاری پیش بینی شده است.

همچنین شهرداران لار و فسا در استان فارس با توجه به پیش بینی های هواشناسی مبنی بر احتمال بارش های سیل آسا طی روزهای آینده به ویژه در هفته جاری نسبت به وقوع سیلاب و آبگرفتگی معابر در این شهرها هشدار دادند.

هرمزگان در حالت آماده باش کامل قرار گرفت

مهرداد حسن‌زاده مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان گفت: این استان با توجه به شرایط جوی و دریایی پیش‌بینی شده برای روزهای آینده، به حالت آماده باش کامل درآمد. ابلاغیه در این خصوص به فرمانداران سراسر استان ارسال شده و مرخصی‌های مدیران هم لغو شد. این به دلیل پیش‌بینی تشدید ناپایداری‌های جوی در جنوب شرق کشور و هرمزگان تا پایان روز جمعه است.

به گفته مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان وزش باد شدید جنوب شرقی موجب مواج شدن دریا می‌شود و احتمال رگبار شدید باران همراه با رعد وبرق و تگرگ، تند باد لحظه ای همراه با گردوخاک هم وجود دارد.

حسن‌زاده گفت: از تردد شناورهای سبک اجتناب، فعالیت‌های تفریحی و شنا در جاسک، سیریک، هرمز، قشم، لارک و هنگام و کیش اجتناب شود و از دوشنبه تا جمعه با توجه به تقویت سامانه فصلی و وقوع بارش‌های رگباری در مناطق دریایی تمهیدهای لازم در بندرها و جزایر هرمزگان به‌کار گرفته شود.

احتمال وقوع سیل در جزیره قشم /اعلام هشدار سطح قرمز

احمدنور سرودی رییس جمعیت هلال احمر شهرستان قشم از آماده باش امدادگران و نجاتگران این جمعیت پس از اعلام هشدار هواشناسی سطح قرمز و تشدید ناپایداری های جوی، بارش سنگین سامانه مونسونی و احتمال وقوع سیل و آبگرفتگی در این شهرستان از امروز (دوشنبه سوم تا جمعه هفتم مرداد ۱۴۰۱) خبر داد.

وی اظهار داشت: با توجه به محتمل بودن بارش های موقتی شدید همراه با رعد و برق و تندبادهای لحظه ای و احتمال وقوع سیل و آب گرفتگی در سطح این شهرستان، امدادگران هلال احمر قشم با آماده سازی و بروزرسانی تجهیزات انفرادی نجات در سیلاب، دستگاه های موتور پمپ و لجن کش و پمپ های تخلیه آب در حالت آماده باش امدادی قرار دارند.

بارانی شدن آسمان استان چهارمحال و بختیاری

معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی چهارمحال و بختیاری با اشاره به فعال شدن سامانه مانسون و انتقال رطوبت در منطقه زاگرس، گفت: این وضعیت منجر به شکل گیری باران در استان می شود.

معصومه نوروزی افزود: با بارانی شدن آسمان استان در پایان هفته احتمال سیلابی شدن مسیل‌ها وجود دارد که شدت بارش‌ها برای روزهای پنجشنبه و جمعه است و احتمال وقوع تگرگ هم وجود دارد.

وی همچنین از وزش باد به نسبت شدید نیز خبر داد و خاطرنشان کرد: جاری شدن رواناب، احتمال سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی و دائمی، احتمال خسارت در اثر وزش باد و وقوع صاعقه و تگرگ مخاطرات پیش رو در استان است.

هشدار نارنجی برای شرایط جوی اصفهان

اداره کل هواشناسی استان اصفهان در باره تشدید فعالیت سامانه "مونسونی"، رگبار شدید باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقتی و بارش تگرگ در مناطق مُستعد از اوایل روز پنجشنبه تا اواخر روز جمعه هفته جاری در استان "هشدار نارنجی" صادر کرد.

بر اساس هشدارهای مرکز پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور، رنگ زرد برای آگاهی بخشی، رنگ نارنجی برای حفظ آمادگی و رنگ قرمز برای اقدام است.

هواشناسی اصفهان، روز دوشنبه با صدور اطلاعیه‌ای از رگبار شدید باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقت، بارش تگرگ در مناطق مُستعد و تشدید فعالیت سامانه مونسونی از اوایل روز پنجشنبه تا اواخر روز جمعه در مناطق جنوب، جنوب غرب و مرکز استان بویژه مناطق جنوبی‌تر و مناطق همجوار با استان‌های فارس و چهارمحال بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد خبر داد.

احتمال ایجاد روان آب، سیلابی شدن مَسیل‌ها، بالا آمدن ناگهانی آب رودخانه‌های فصلی، اختلال تردد در محورهای مواصلاتی استان اصفهان منتهی به استان‌های فارس، چهارمحال بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.

آماده باش دستگاه‌های امدادی و عملیاتی استان بوشهر

کوروش دهقان مدیرکل مدیریت بحران استانداری بوشهر گفت: باتوجه به اعلام شرایط سطح نارنجی هواشناسی برای استان و احتمال ورود سامانه بارشی از روز چهارشنبه پنجم تا نُهم مرداد ماه تمام دستگاه‌های امدادی و عملیاتی این استان به حالت آماده باش درآمده اند.براساس گزارش اداره کل هواشناسی استان بوشهر تمرکز این سامانه بر نواحی جنوبی و مرکزی استان است اما باتوجه به اینکه این سامانه همرفتی است خیلی قابل پیش بینی نیست و احتمال رگبار و رعد و برق در بیشتر مناطق استان وجود دارد.

وی اظهار کرد: در همین ارتباط براساس تصمیم ستاد بحران استان بوشهر هرگونه تردد دریایی از روز چهارشنبه پنجم تا یکشنبه ۹ مرداد ماه ممنوع اعلام شده است و انتظار می رود صاحبان شناورهای صیادی و سفاری نسبت به هشدارها توجه لازم داشته باشند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حوادث

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بارش باران و برف در برخی استان های کشور