‎در مدیریت فرهنگی باید با نگاه فرا‌تهرانی پیش برویم/ ‎تکثر فرهنگی و توجه برخرده فرهنگ ها یک فرصت به شمار می‌آید


‎در مدیریت فرهنگی باید با نگاه فرا‌تهرانی پیش برویم/ ‎تکثر فرهنگی و توجه برخرده فرهنگ ها یک فرصت به شمار می‌آید

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی در دومین همایش سراسری مدیران کل ارشاد استان‌ها، گفت: مدیریت فرهنگی باید با نگاه فرا تهرانی پیش برود و طرح فرا تهران در حوزه هنری با این هدف مورد توجه است تا بر اساس آن به کشف استعدادهای مختلف فرهنگی و هنری کشور بپردازیم.

به گزارش خبرگزاری شبستان و به نقل از روابط عمومی معاونت حقوقی، امور مجلس و استان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی دادمان تاکید کرد: امروز طرح فرا تهران در مدیریت فرهنگی یک ضرورت به شمار می آید و تحقق آن ضروری است و اولویت جدی برای مدیریت فرهنگی کشور محسوب می شود.
‎رئیس حوزه هنری‌ انقلاب اسلامی ادامه داد: در حکمرانی فرهنگی باید با نگاه فرای تهران پیش برویم و طرح‌های خود را بر اساس آن پیش‌بینی کنیم و امکان شکل گیری حکمرانی محلی را در حوزه‌های فرهنگی ایجاد کنیم.
‎اگر نتوانیم ضرورت مهاجرت برای رشد را از بین ببریم با مشکل مواجه می شویم.
‎وی در عین حال تصریح کرد: استعداد های فرهنگی بسیاری در گوشه گوشه کشور وجود دارد و می توان جوانان مومن انقلابی مستعد در عرصه فرهنگی و هنری را به عنوان کنشگران آینده فرهنگی کشور معرفی کرد. بسیاری از نویسندگان، کارگردان ها، اهالی موسیقی، تئاتر، هنرهای تجسمی از استان ها و شهرستان های غیر از مرکز سیاسی کشور برآمده و رشد کرده اند ولی برای اینکه رشد کنند وادار به مهاجرت شده اند. بنابراین اگر نتوانیم ضرورت مهاجرت برای رشد را از بین ببریم با مشکل مواجه می شویم.
‎دادمان ادامه داد: مدیریت فرهنگی باید امکان رشد بومی برای استعدادهای فرهنگی در استان ها را ایجاد کند و امکان اثرگذاری بومی داشته باشد. ظرفیت متمرکز ما در تهران محدود است و نظام رشد را مختل می‌کند؛ بنابراین رشد در زیست بومی را باید افزایش بدهیم تا استعدادهای فراوان بومی تجربه ملی را نیز داشته باشند.
‎مهمترین کار فرهنگی، تقویت هویت دینی و ملی جامعه است
دادمان تاکید کرد: امروز مهمترین کار فرهنگی، تقویت هویت دینی و ملی جامعه است و تقویت این حوزه با روایت تاریخی مستمر شکل می گیرد.
‎در روایت نباید مرکزگرا باشیم
‎رییس حوزه هنری انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه ایران دارای قهرمان ها، روایت ها، پیروزی ها و ... است، گفت: مردم به روایت قصه های قهرمانی نیاز دارند که باید محل به محل آن را دنبال و کشف کرد. وقتی با الگوی فرا تهران پیش برویم استعداد هایی را می توانیم کشف کنیم که گستره وسیع مضمونی را در اختیار ما می‌گذارد. اگر می‌خواهیم مسائل کشور حل شود ناگزیر هستیم یک روایت غیر تهرانی از مسائل داشته باشیم و اهل رسانه، ادب و هنر باید در این زمینه وارد میدان شود.
‎وی با بیان اینکه تکثر فرهنگی یک فرصت به شمار می‌آید، تصریح کرد: تکثر فرهنگی در کشور یک سنگر به شمار می‌آید و جریان و گزاره های بومی ما را پرورش و تقویت می‌کند؛ بنابراین توجه بر خرده فرهنگ ها مهم است.
‎دادمان با اشاره به تبعیض رسانه‌ای، ادامه داد: موضوعات و مسائل تهران تبدیل به تیتر یک رسانه ها می شوند ولی مسائل بومی تبدیل به خلق ادبیات رسانه‌ای نمی‌شود و در این زمینه باید توجه لازم را داشته باشیم.
‎رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی گفت: مسائل فرهنگی و اجتماعی هر خطه تابع تحلیل ما از مسائل زیست بوم آن منطقه است و ناگزیر هستیم مسائل را به صورت بومی شناسایی کرده برای آن راه حل های بومی ارائه دهیم.
‎وی ادامه داد: ما در حوزه هنری برای هر استان نقشه تحول مبتنی بر مطالعه زیست بوم در مراکز استان تعریف کرده ایم؛ در هر استان کارگروه استانی شکل گرفته تا ظرفیت ها، چالش ها، تهدیدها و فرصت های استانی نظام موضوعات در یک الگوی مطالعاتی گردهم آورده شود تا سند زیست بوم فرهنگی و اجتماعی هر استان بر اساس آن شکل بگیرد.
‎رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی با اشاره به برخی از مأموریت‌های حوزه‌هنری ادامه داد: وظیفه حوزه هنری کار تولیدی و تربیتی است و ما در این عرصه به کمک مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها نیاز داریم و آماده همکاری در عرصه‌های های فرهنگی و هنری با استان ها نیز هستیم.
‎گفتنی است، دومین همایش سراسری مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها، صبح روز گذشته در مجتمع فرهنگی باغ زیبا آغاز به کار کرد و تا فردا پنجم مرداد ادامه دارد.

پایان پیام/14

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید