مسئولیت اجتماعی باید به فرهنگ تبدیل شود


مسئولیت اجتماعی باید به فرهنگ تبدیل شود

دکتر مقیمی با بیان اینکه مسئولیت اجتماعی یک موضوع صرفا نمایشی نیست،گفت:این امر به ‌عنوان تعهد اخلاقی همه سازمان‌ها تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، دکتر سید مهدی مقیمی در پنجمین همایش ملی ترویج اخلاق حرفه‌ای و مسئولیت‌پذیری اجتماعی که به همت معاونت اجتماعی و فرهنگی دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: امروزه مسئولیت ‌پذیری اجتماعی به ‌عنوان تعهد اخلاقی همه سازمان‌ها تبدیل شده است. توسعه پایدار مبتنی بر تعامل سه جنبه مهم ملی اقتصادی، اجتماعی و مباحث محیطی است. این سه جنبه باید در کنار هم قرار بگیرند تا این اتفاق بیفتد.

رییس دانشگاه تهران با بیان اینکه شعار محوری برنامه راهبردی دانشگاه تهران مبتنی بر جهاد علمی برای تحقق دانشگاه کارآفرین با رویکرد مسئولیت‌پذیری اجتماعی عنوان کرد معتقدیم برای داشتن نقش موثر در توسعه همه جانبه کشور باید به مسئولیت‌پذیری اجتماعی توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

وی با اشاره به سطوح مسئولیت اجتماعی بیان کرد: نخستین سطح، مسئولیت‌ اجتماعی اقتصادی است که سازمان ها تلاش می‌کنند در ازای منابعی که از جامعه دریافت می‌کنند برای جامعه سودآور باشند .در سطح دوم، مسئولیت اجتماعی قانونی است. در سطح سوم، مسئولیت‌پذیری اجتماعی اخلاقی است که سازمان‌ها و نهادها مسئولیت‌ اجتماعی ایفا می‌کنند به دلیل اینکه آن را امری پسندیده می‌دانند . بالاترین سطح مسئولیت‌ اجتماعی، مسئولیت‌پذیری اجتماعی ارادی یا داوطلبانه است در این سطح سازمان‌ها تلاش می‌کنند به اهداف جامعه کمک کنند و کیفیت زندگی را در جامعه بالا ببرند.

مقیمی ادامه داد: دانشگاه تهران می‌توانست دو استراژی را در این حوزه دنبال کند. یک استراژی در فضای مسئولیت‌پذیری اجتماعی، استراژی ابزاری است یعنی سازمان‌ها برای این که در محیط رقابتی تنبیه نشوند، اقدام به ایفای نقش مسئولیت‌پذیری اجتماعی می کنند. استراژی دوم هنجاری است. در این جا سازمان‌ها تامین منافع ذی‌نفعان را به‌ عنوان هدف مشروع خود دانشگاه تهران در تلاش است این نقش را دنبال کند.

رییس دانشگاه تهران با بیان اینکه مسئولیت باید برای هر یک از افراد جامعه تبدیل به یک رویه معمول شود، افزود: مسئولیت‌ اجتماعی فراتر از اخلاق حرفه‌ای عمل می کند. تلاش ما در دانشگاه تهران این است که خود را در برابر مسائل جامعه پاسخگو بدانیم.

وی از اعزام 200 نفر از حوزه‌های تخصصی مختلف به مناطق غرب کشور در قالب اردوی جهادی خبر داد و گفت: هدف این گروه پاسخگویی به چالش های سازمانها و بهره مندی افرادی است که از حداقل‌های کیفیت زندگی بی‌بهره هستند.

مقیمی با اشاره به اینکه مسئولیت اجتماعی یک موضوع صرفا نمایشی نیست، خاطرنشان کرد: باید مسئولیت اجتماعی را تبدیل به فرهنگ کنیم. سازمان‌ها باید این حس را داشته باشند که در مقابل تمام مسائل ایجاد شده در جامعه حساسیت نشان دهند تا بتوانند به توسعه پایدار کشور کمک کنند.

گفتنی است، ۱۷ برگزیده در پنجمین همایش ملی ترویج اخلاق حرفه‌ای و مسئولیت‌پذیری اجتماعی معرفی و تقدیر شدند.

پایان پیام/31

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس / سلفی نوید محمدزاده و فرشته حسینی