دستور به موقع فرماندار جان 20 امدادگر را نجات داد / فاجعه ای که در کمین معدن کرومیت بود + عکس


دستور به موقع فرماندار جان 20 امدادگر را نجات داد / فاجعه ای که در کمین معدن کرومیت بود + عکس

حوادث رکنا: پنجشنبه هفته گذشته بود که معدن روباز کرومیت در روستای چیل‌آباد شهرستان ارزوئیه کرمان ناگهان ریزش‌کرد و 3 کارگر مدفون شدند.

به گزارش رکنا،. ساعتی پس از وقوع حادثه، امدادگران هلال‌احمر کرمان به منطقه اعزام شدند تا 3 کارگری که زیر آوار مانده بودند را نجات دهند، اما شرایط آن‌طور که باید پیش نرفت و به جز یکی از کارگران که به طور معجزه‌آسایی نجات پیدا کرد، دو کارگر دیگر جان خود را از دست دادند.

پدر دو کارگری‌که زیر آوار مانده بودند، هر از گاهی به معدن سرکشی می‌کرد تا از آخرین اقدامات هلال‌احمر باخبر شود. طبق اظهارات پدر دو کارگر - به نام‌های محمدامین و امیر غنچه‌پور - وی روز حادثه به دو پسر ۱۴و۱۶ساله‌اش گفته بود به راننده بیل مکانیکی که مشغول کار بود، بگویند برای صرف ناهار آماده شود. دقایقی بعد از آن، ناگهان معدن ریزش‌کرد و راننده و دو کارگر زیر آوار ماندند. ساعتی بعد امدادگران هلال‌احمر از راه رسیدند و اقدام به رهاسازی امیر کردند، اما محمدامین و راننده بیل مکانیکی زیر حجم آوار ماندند تا سه روز پیش که جسد هر دو نفر از زیر آوار خارج شد.

رهاسازی جسدی که 3 ساعت زمان برد

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر کرمان با تشریح اتفاقات حادثه ریزش معدن‌گفت: «در این عملیات، تیم‌های آواربرداری ، آنست (زنده‌یاب) و واکنش سریع سه شهرستان ارزوئیه، بافت و مرکز استان کرمان فعال بودند. شرایط دشواری بر عملیات حاکم بود و علاوه‌ بر تحمل دمای ۴۸ تا ۵۰ درجه هوا، کوه نیز سه بار ریزش‌کرد. در کنار آن، دو ساعت بارش تگرگ و توفان شدید هم در روز جمعه داشتیم که امدادرسانی را با مشکل رو‌به‌رو کرد. هشت کیلومتر از ۳۰ کیلومتر مسیر معدن، کوهستانی و صعب‌العبور بود و با تمام این دشواری‌ها ساعت شش صبح روز دوم حادثه، بیل‌های مکانیکی گل‌گهر در منطقه مستقر شد و معادن محلی نیز برای ارسال تجهیزات حمایت‌کردند.»

علاوه‌بر این امکانات، پنج بیل مکانیکی هم در منطقه بود که سه دستگاه از آن به طور دائم و تمام‌وقت در مسیر طولانی معدن محل حادثه فعالیت می‌کرد: «رهاسازی یک جسد به علت گیر کردن پا‌ها در زیر صندلی بیل مکانیکی با ابزار تخصصی سه ساعت زمان برد، اما در نهایت با تلاش ۲۷ امدادگر هلال‌احمر، جسد این کارگر متوفی بیرون آورده شد.»

فلاح در ادامه گفت: «سه روز امدادرسانی در حادثه معدن چیل‌آباد برای ما 2 میلیارد تومان هزینه به دنبال داشت، زیرا برخی تجهیزات رهاسازی هلال‌احمر در این حادثه تخریب شد. در یکی از ریزش‌های کوه، فرماندار دستور تخلیه محل را داد که این دستور جان ۲۰ امدادگری که آنجا بودند را نجات داد و آن‌ها زیر آوار گرفتار نشدند.»

خانه اخبار حوادث کدخبر: 807712 ۱۴۰۱/۰۵/۰۴ ۱۲:۳۴:۲۳

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403