تنظیمات دوربین گوشی های شیائومی ؛ چگونه کیفیت دوربین شیائومی را بالا ببریم؟


تنظیمات دوربین گوشی های شیائومی ؛ چگونه کیفیت دوربین شیائومی را بالا ببریم؟

در سال‌های اخیر کاربران و هواداران گوشی‌های شیائومی به دلیل قیمت ارزان و توانایی‌های این محصولات افزایش یافته است و این محبوبیت با بهتر شدن دوربین و مشخصات گوشی‌های جدید بیشتر هم می‌شود. در ادامه‌ی این مطلب عکاسی با گوشی‌های شیائومی را به شما...

در سال‌های اخیر کاربران و هواداران گوشی‌های شیائومی به دلیل قیمت ارزان و توانایی‌های این محصولات افزایش یافته است و این محبوبیت با بهتر شدن دوربین و مشخصات گوشی‌های جدید بیشتر هم می‌شود. در ادامه‌ی این مطلب عکاسی با گوشی‌های شیائومی را به شما دوستان آموزش می‌دهیم و همچنین تنظیمات دوربین گوشی‌های شیائومی و ترفندهای کار با دوربین این اسمارت‌فون‌ها را نیز بررسی می‌کنیم.

همانطور که می‌دانید در یک دهه‌ی اخیر تمرکز تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند و همچنین کاربران این محصولات به سمت کیفیت و تعداد دوربین‌های اسمارت‌فون‌ها رفته است. این داستان تا حدی ادامه داشته که امروزه از نظر اکثریت کاربران، دوربین گوشی یکی از بزرگ‌ترین عوامل یا حتی مهم‌ترین فاکتور خرید یک موبایل است. از این رو تولیدکنندگان بزرگی مثل سامسونگ، شیائومی و اپل هر ساله کیفیت دوربین حاضر در گوشی‌های خود را بهبود می‌بخشند تا بتوانند مشتریان بیشتری را جذب محصولات خود کنند.

تنظیمات دوربین گوشی های شیائومی ؛ چگونه کیفیت دوربین شیائومی را بالا ببریم؟

گوشی‌های شیائومی هر سال در میان پرفروش‌ترین اسمارت‌فون‌های میان‌رده و اقتصادی بازارهای جهانی قرار می‌گیرند و در کشورمان ایران نیز این برند محبوبیت بسیار بالایی دارد. همچنین با جلوه یافتن شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و توییتر در میان کاربران، عکاسی با گوشی‌های هوشمند به یکی از مهارت‌های مهم اجتماعی تبدیل شده است. از این رو در ادامه تنظیمات دوربین گوشی‌های شیائومی را بررسی می‌کنیم، ترفندهای دوربین گوشی Xiaomi را معرفی می‌کنیم و عکاسی با گوشی شیائومی را آموزش می‌دهیم.

تنظیمات دوربین گوشی های شیائومی

واضح است که تنظیمات دوربین گوشی‌های شیائومی تاثیر بسزایی در کیفیت و نوع تصاویر گرفته شده دارند؛ پس برای بالا بردن کیفیت دوربین گوشی‌های شیائومی و عکاسی حرفه‌ای لازم است تنظیمات دوربین را به درستی تغییر دهیم. هرچند اپلیکیشن دوربین این محصولات، بهترین برنامه‌ی دوربین برای گوشی‌های شیائومی نیست، اما هنوز هم می‌توان با یادگیری ترفندهای دوربین گوشی‌های Xiaomi به صورت حرفه‌ای عکس بردارید.

تنظیمات دوربین گوشی های شیائومی ؛ چگونه کیفیت دوربین شیائومی را بالا ببریم؟

هنگامی که اپلیکیشن دوربین گوشی‌های شیائومی را باز می‌کنید، مانند دیگر اسمارت‌فون‌ها ابتدا با منظره‌یاب (Veiwfinder) آن آشنا می‌شوید. منظره‌یاب در ابتدا روی حالت واید دوربین گوشی قرار گرفته است و برای استفاده از دوربینهای دیگر مانند سنسور اولتراواید باید آن را تغییر داد.

در بخش پایینی نمایشگر با سه گزینه مواجه می‌شوید که از چپ به راست مربوط به تصاویر گرفته شده قبلی، دکمه‌ی شاتر، دکمه‌ی ضبط فیلم است. بالای این بخش، سه گزینه‌ی دیگر وجود دارد که از چپ به راست مربوط به اضافه کردن فیلتر قبل از عکاسی، حالت‌های عکاسی دوربین شیائومی (Options) و سوییچ بین دوربین اصلی و دوربین سلفی است.

تنظیمات دوربین گوشی های شیائومی ؛ چگونه کیفیت دوربین شیائومی را بالا ببریم؟

در قسمت بالایی برنامه نیز آیکون‌های مربوط به فعال یا غیرفعال سازی حالت HDR و فلش حضور دارند. البته در نظر داشته باشید این مشخصات مربوط به گوشی‌های قدیمی‌تر بوده و در نسخه‌های جدید رابط کاربری MIUI، اپلیکیشن دوربین کاربرپسندتر شده و دسترسی به تنظیمات دوربین گوشی‌های شیائومی سرراست‌تر است.

همچنین اپلیکیشن دوربین گوشی‌های پرچمدار شیائومی مانند Xiaomi 12 Pro یا Xiaomi Mi 10T Pro مقداری با برنامه دوربین محصولات میان‌رده و اقتصادی مانند Note 8 Pro یا Note 9 Pro متفاوت است. برای مثال در گوشی‌های پرچمدار منوی حالت تصویر‌برداری به صورت دایروی (همان منوی همبرگری) است، اما در گوشی‌های اقتصادی با رفتن به گزینه‌ی Options به حالت‌های عکاسی گوشی می‌رسیم.

تنظیمات دوربین گوشی های شیائومی ؛ چگونه کیفیت دوربین شیائومی را بالا ببریم؟

در هر صورت هر کدام از این حالت‌های تصویربرداری در آموزش عکاسی با گوشی‌های شیائومی مهم هستند. در اکثر محصولات شیائومی چندین حالت مختلف عکاسی وجود دارد که در ادامه به بررسی هر کدام از این موارد می‌پردازیم.

حالت پانوراما (Panorama): پانوراما یا سراسرنما به منظره‌ای با زاویه دید گسترده گفته می‌شود و اینگونه تصویربرداری بدون استفاده از برنامه خاص یا حالت Panorama گوشی‌ها بسیار سخت است.

نحوه‌ی گرفتن عکس پانوراما با گوشی شیائومی به این صورت است که ابتدا حالت پانوراما را از Options انتخاب می‌کنید. سپس منظره‌ی مد نظر را انتخاب کرده و پس از فشردن دکمه‌ی شاتر دوربین را به سمت چپ یا راست حرکت می‌دهید تا از کل منظره تصویربرداری کنید. در آموزش عکاسی با گوشی شیائومی، حالت پانوراما برای عکاسی از مناطق طبیعی و گردشگری پیشنهاد می‌شود.

تنظیمات دوربین گوشی های شیائومی ؛ چگونه کیفیت دوربین شیائومی را بالا ببریم؟

حالت زمان‌دار (Timer): همانطور که از نام آن مشخص است، این حالت از تنظیمات دوربین گوشی‌های شیائومی برای عکاسی زمان‌دار است. در این حالت ابتدا منظره‌یاب دوربین را تنظیم می‌کنید و پس از کلیک روی دکمه‌ی شاتر شما مدت زمان کمی (3، 5 یا 10 ثانیه) زمان دارید تا خود نیز وارد منظره مزبور شوید.

حالت تایمر گوشی شیائومی برای گرفتن عکس دسته‌جمعی با دوستان و خانواده بسیار کاربردی است.

تنظیمات دوربین گوشی های شیائومی ؛ چگونه کیفیت دوربین شیائومی را بالا ببریم؟

حالت صوتی (Audio): با فعال کردن این حالت در تنظیمات دوربین گوشی شیائومی، شما می‌توانید به جای فشردن دکمه‌ی شاتر با استفاده از صدای خود (یا هر صدای دیگری) عکس بگیرید. این حالت یکی از ترفندهای دوربین گوشی‌های Xiaomi است که برای تصاویر دسته‌جمعی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

حالت دستی (Manual): شاید بتوان گفت در تنظیمات دوربین گوشی‌های شیائومی، حالت دستی یا Manual مهم‌ترین حالت تصویربرداری برای عکاسی حرفه‌ای است. این حالت به کاربر اجازه می‌دهد تراز رنگ سفید (White Balance) و ISO دوربین را پیش از عکاسی تغییر دهید. در نظر داشته باشید این حالت با نام Pro Mode هم شناخته می‌شود.

تنظیمات دوربین گوشی های شیائومی ؛ چگونه کیفیت دوربین شیائومی را بالا ببریم؟

در گوشی‌های بالارده و پرچمداران شیائومی حالت دستی گزینه‌های بیشتری دارد. برای مثال در حالت Manual این گوشی‌ها می‌توانید سرعت شاتر دوربین را نیز تنظیم کنید. برای آموزش عکاسی با گوشی شیائومی پیشنهاد می‌شود با حالت دستی موجود در تنظیمات گوشی آشنا شوید و با آزمایش تنظیمات مختلف این بخش، روش عکاسی در صحنه‌های مختلف را یاد می‌گیرید.

برای مثال برای عکس گرفتن از ماه با گوشی شیائومی می‌توانید در حالت Manual تصویربرداری، سرعت شاتر را کاهش دهید تا نور بیشتری وارد سنسور شود. البته در تنظیمات دوربین گوشی‌های شیائومی حالت جداگانه‌ای برای عکاسی در شب وجود دارد که در ادامه بررسی می‌کنیم، اما استفاده از حالت دستی هم یک روش حرفه‌ای برای عکاسی در شب است.

حالت صاف کننده (Straighten): این حالت در تنظیمات دوربین گوشی‌های شیائومی یک کادر اضافی روی منظره‌یاب دوربین اضافه می‌کند که مرتباً تغییر می‌کند و به شما کمک می‌کند یک تصویر صاف و منظم بگیرید.

حالت زیباگر (Beautify): این حالت که بیشتر برای تصاویر پرتره و سلفی استفاده می‌شود، به کاربر اجازه می‌دهد سطحی از «زیبایی» (یک فیلتر خاص) را به تصویر خود اضافه کند. حالت Beautify در تصاویر سلفی، پوست صورت فرد را صاف و بدون لکه می‌کند.

برای افزایش کیفیت دوربین شیائومی در تصاویر سلفی و پرتره می‌توانید از حالت زیباگر دوربین خود استفاده کنید.

حالت HHT: حالت HHT در تنظیمات دوربین گوشی شیائومی مخفف عبارت HandHeld Twilight است که برای عکاسی در نور کم تعبیه شده است. این حالت از ترکیب چندین عکس برای ساختن یک تصویر با کیفیت بالا استفاده می‌کند.

برای عکاسی در شب با گوشی شیائومی می‌توانید از حالت HHT استفاده کنید. همچنین برای عکس گرفتن از ماه با گوشی شیائومی هم استفاده حالت HHT گزینه‌ی بسیار خوبی است.

تنظیمات دوربین گوشی های شیائومی ؛ چگونه کیفیت دوربین شیائومی را بالا ببریم؟

حالت صحنه (Scene): با انتخاب این حالت در تنظیمات دوربین گوشی شیائومی شما با چندین صحنه‌ی مختلف مواجه می‌شوید که هر کدام مربوط به تصویربرداری از یک سوژه‌ی خاص هستند و انتخاب این صحنه‌ها، تنظیمات دوربین مقداری تغییر می‌کند تا کیفیت تصویر برای عکاسی این سوژه افزایش یابد.

از میان صحنه‌های گفته شده می‌توان به Landscape برای عکاسی از مناطق طبیعی و گردشگری و Beach برای تصویربرداری از ساحل دریا اشاره کرد.

حالت Tilt-Shift: در آموزش عکاسی با گوشی شیائومی، حالت Tilt-Shift با تار کردن کل تصویر به جزء یک بخش خاص، یک صحنه‌ی مینیاتوری را به ارمغان می‌آورد. این حالت از عکاسی دوربین شیائومی دو گزینه را پیش روی مخاطب می‌گذارد؛ گزینه اول کل صفحه به جزء یک دایره در وسط آن را تار می‌کند و گزینه‌ی دوم همه تصویر به جز بخشی وسطی آن را تار می‌نماید.

از حالت Tilt-Shift می‌توانید برای عکس‌های هنری و تصویربرداری حرفه‌ای از یک سوژه‌ی خاص استفاده کنید.

تنظیمات دوربین گوشی های شیائومی ؛ چگونه کیفیت دوربین شیائومی را بالا ببریم؟

حالت هوش مصنوعی (AI Mode): با فعال کردن هوش مصنوعی گوشی در تنظیمات دوربین شیائومی، دوربین شما به صورت خودکار تنظیمات خود را وابسته به صحنه‌ای که می‌خواهید از آن عکس بگیرید تغییر می‌دهد تا بهترین تصویر ممکن را به ثبت برسانید.

اگر از حالت‌های دیگر دوربین استفاده نمی‌کنید، می‌توان گفت استفاده از این حالت بهترین گزینه است. مثلاً برای تصویربرداری از غذا، حالت AI بهترین روش تصویربرداری است چون رنگ‌های گرم‌تر و زنده‌تری را ثبت می‌کند.

حالت پرتره (Portrait): احتمالاً همگی با این حالت از تصویربرداری آشنا هستید. حالت پرتره در تنظیمات دوربین گوشی شیائومی با تار کردن پس‌زمینه‌ و فوکوس کردن روی سوژه‌ی مد نظر، افکت بوکه جذابی را ایجاد می‌کند و تصاویر زیبایی را به ارمغان می‌آورد.

استفاده از این حالت برای عکاسی از یک نفر یا یک سوژه‌ی خاص پیشنهاد می‌شود.

حالت ولاگ (VLOG): این بخش مربوط به ضبط VLOG شیائومی است. با توجه به رواج شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، احتمالاً شما هم با عبارت ولاگ آشنا هستید. این حالت برای ساخت تیزرهای ویدیویی جذاب استفاده می‌شود و می‌تواند لحظات خاص شما را با بهترین افکت‌ها به ثبت برساند.

تنظیمات دوربین گوشی های شیائومی ؛ چگونه کیفیت دوربین شیائومی را بالا ببریم؟

همانطور که گفته شد تنظیمات VLOG گوشی شیائومی در این بخش قرار گرفته است. شما با استفاده از این حالت می‌توانید با قالب‌هایی از پیش‌تعیین شده و افکت‌های تصویری و صوتی گوناگون فیلم‌برداری کنید و به عبارتی Video LOG بگیرید.

در همین رابطه بخوانید:

- هر آنچه باید در مورد Aperture Size، ISO و Shutter Speed دوربین های دیجیتال بدانید
-

با دیگر تنظیمات دوربین گوشی های شیائومی برای عکاسی آشنا شوید

پس از بررسی تنظیمات اولیه و حالت‌های عکاسی گوشی‌های شیائومی لازم است با تنظیمات حرفه‌ای‌تر این گوشی‌ها نیز آشنا شوید. برای ورود به این قسمت، ابتدا اپلیکیشن دوربین گوشی را باز کرده و سپس روی آیکون چرخ‌دنده (Settings) حاضر در قسمت بالایی دوربین کلیک نمایید.

در این بخش شما می‌توانید به تنظیماتی از قبیل محل ذخیره‌سازی تصاویر، فعال یا غیر فعال کردن صدای دوربین و حالت جیبی (اگر گوشی خود را حین باز بودن اپلیکیشن دوربین داخل جیب خود بگذارید فرمان‌های لمسی گوشی را غیر فعال می‌کند) دسترسی داشته باشید.

تنظیمات دوربین گوشی های شیائومی ؛ چگونه کیفیت دوربین شیائومی را بالا ببریم؟

در این بخش نیز چندین گزینه برای بهبود کیفیت دوربین و عکاسی حرفه‌ای وجود دارد. یکی از این تنظیمات Show Gridlines است که با فعال کردن آن خطوطی جدول‌مانند روی صفحه شکل می‌گیرند و به شما برای گرفتن عکسی صاف و دقیق کمک می‌کنند. گزینه‌ی Volume Buttons Function به شما اجازه می‌دهد برای زوم کردن یا عکس گرفتن از دکمه‌های افزایش و کاهش حجم صدا استفاده کنید.

تنظیمات دوربین گوشی های شیائومی ؛ چگونه کیفیت دوربین شیائومی را بالا ببریم؟

در این صفحه شما می‌توانید کنتراست، اشباع رنگ (Saturation) و دقت تصویر (Sharpness) دوربین گوشی را در عکاسی تغییر دهید.

آخرین گزینه‌ای که به عنوان ترفندهای دوربین گوشی‌های Xiaomi شناخته می‌شود، Auto Exposure Settings است. این بخش تعیین می‌کند که دوربین گوشی شما چگونه اکسپوژر تصویر را تنظیم می‌کند.

تنظیمات دوربین گوشی های شیائومی ؛ چگونه کیفیت دوربین شیائومی را بالا ببریم؟

پیشنهاد می‌شود این قسمت را روی گزینه‌ی Spot Metering قرار دهید. در این صورت گوشی شما اکسپوژر تصویر را بر اساس محلی که برای فوکوس روی آن کلیک کرده‌اید تنظیم می‌کند؛ پس برای عکاسی حرفه‌ای ابتدا در منظره‌یاب گوشی روی سوژه‌ مد نظر کلیک کنید تا گوشی به صورت خودکار اکسپوژر دوربین را تنظیم و روی سوژه فوکوس کند و سپس از آن عکس بگیرید.

گوشی‌های شیائومی برای فیلم‌برداری چه در چنته دارند؟

برای ورود به تنظیمات فیلم‌برداری دوربین گوشی‌های شیائومی ابتدا وارد اپلیکیشن دوربین شوید و پس از تغییر حالت دوربین به فیلم‌برداری، تنظیمات (Options) دوربین را باز کنید. در این بخش احتمالاً با حالت‌های مختلف فیلم‌برداری از قبیل تایم لپس (Time-Lapse) و تصویر آهسته (Slow-Motion) مواجه می‌شوید.

حالا با کلیک بر روی همان آیکون چرخ‌دنده (Settings) وارد تنظیمات اصلی دوربین گوشی برای فیلم‌برداری شوید. در این قسمت به تنظیماتی از قبیل کیفیت ویدیو (Video Quality) دقت داشته باشید. برای ضبط بهترین ویدیوی ممکن این بخش را روی بالاترین رزولوشن ممکن (Full HD، 2K یا حتی 4K) قرار دهید. اما اگر می‌خواهید ویدیویی که ضبط می‌کنید فضای کمتری را اشغال کند، رزولوشن HD را انتخاب کنید.

اگر از تایم لپس گوشی‌های شیائومی هم استفاده می‌کنید لازم است در بخش تنظیمات با گزینه‌ی Time Lapse Interval که تعداد تصاویر گرفته شده برای هر تایم لپس را معین می‌کند هم آشنا باشید.

تنظیمات دوربین گوشی های شیائومی ؛ چگونه کیفیت دوربین شیائومی را بالا ببریم؟

همچنین در نظر داشته باشید ممکن است گوشی شما نتواند در رزولوشن‌های بالا ویدیوی تصویر آهسته (Slow Motion) ضبط کند؛ پس اگر متوجه شدید با قرار دادن کیفیت ویدیو روی رزولوشن Full HD دیگر گزینه‌ی Slow Motion را در حالت‌های فیلم‌برداری مشاهده نمی‌کنید، رزولوشن فیلم‌برداری را کاهش دهید تا این حالت بازگردد. اکثر گوشی‌های میان‌رده و ارزان قیمت شیائومی فقط با رزولوشن HD و کمتر از آن می‌توانند ویدیوی اسلو موشن ضبط کنند.

در همین رابطه بخوانید:

-
-
-

آموزش عکاسی با گوشی شیائومی

متاسفانه تنظیمات پیش‌فرض دوربین گوشی‌های شیائومی برای گرفتن تصاویر باکیفیت و حرفه‌ای ایده‌آل نیست. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود ترفندهای دوربین گوشی‌های Xiaomi را فراگرفته و تنظیمات دوربین را بر آن حسب تغییر دهید یا اینکه از یک اپلیکیشن دوربین دیگر استفاده کنید. در ادامه به صورت گام به گام آموزش عکاسی با گوشی شیائومی را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

گام اول: تنظیمات دوربین را تغییر دهید

ابتدا به همان روشی که در بخش قبل گفته شد وارد تنظیمات گوشی خود شوید. برای گرفتن عکس با بهترین کیفیت ممکن لازم است برخی تنظیمات از قبیل کیفیت تصویر (Picture QualityGridlines و HDR را تغییر دهید.

تنظیمات دوربین گوشی های شیائومی ؛ چگونه کیفیت دوربین شیائومی را بالا ببریم؟
تنظیمات دوربین گوشی های شیائومی ؛ چگونه کیفیت دوربین شیائومی را بالا ببریم؟
تنظیمات دوربین گوشی های شیائومی ؛ چگونه کیفیت دوربین شیائومی را بالا ببریم؟
تنظیمات دوربین گوشی های شیائومی ؛ چگونه کیفیت دوربین شیائومی را بالا ببریم؟

برای مثال برای ضبط بهترین تصاویر لازم است کیفیت تصویر را روی بالاترین حالت (High) قرار دهید. اما در نظر داشته باشید که با این کار تصاویر گرفته شده حجم بیشتری از فضای داخلی گوشی را نیز اشغال می‌کنند و ممکن است در طولانی مدت با کمبود حافظه مواجه شوید.

گام دوم: از Pro Mode دوربین استفاده کنید

در آموزش عکاسی با گوشی شیائومی پس از تغییر تنظیمات پیش‌فرض دوربین خود، به سراغ حالت حرفه‌ای یا همان Pro Mode می‌رویم. در نظر داشته باشید این حالت ممکن است در برخی گوشی‌ها با نام Manual Mode شناخته شود.

تنظیمات دوربین گوشی های شیائومی ؛ چگونه کیفیت دوربین شیائومی را بالا ببریم؟
تنظیمات دوربین گوشی های شیائومی ؛ چگونه کیفیت دوربین شیائومی را بالا ببریم؟
تنظیمات دوربین گوشی های شیائومی ؛ چگونه کیفیت دوربین شیائومی را بالا ببریم؟
تنظیمات دوربین گوشی های شیائومی ؛ چگونه کیفیت دوربین شیائومی را بالا ببریم؟
تنظیمات دوربین گوشی های شیائومی ؛ چگونه کیفیت دوربین شیائومی را بالا ببریم؟
تنظیمات دوربین گوشی های شیائومی ؛ چگونه کیفیت دوربین شیائومی را بالا ببریم؟

برای عکاسی حرفه‌ای با دوربین گوشی شیائومی که شامل انتخاب زاویه دید مناسب، میزان نور، تعادل رنگ سفید و فوکوس می‌شود لازم است از حالت حرفه‌ای یا پرو مود گوشی استفاده نمایید؛ پس اگر تاکنون از Auto Mode استفاده می‌کردید دیگر وقت آن رسیده که با یادگیری مفاهیم مهم در تنظیمات این بخش، یک عکاس حرفه‌ای شوید.

تعادل رنگ سفید (White Balance)

تعادل رنگ سفید که با نام‌های دیگری همچون تراز سفیدی یا وایت بالانس هم شناخته می‌شود، فرآیندی است که رنگ‌های غیرواقعی را از تصویر حذف می‌کند. احتمالاً برای شما هم رخ داده که دیواری که در واقعیت سفید رنگ است، در برخی تصاویر با رنگ آبی یا زرد تداعی شده است. این مشکلی زمانی رخ می‌دهد که تعادل رنگ سفید دوربین به درستی تنظیم نشده است.

تنظیمات دوربین گوشی های شیائومی ؛ چگونه کیفیت دوربین شیائومی را بالا ببریم؟

به زبان ساده، تراز سفیدی در تنظیمات دوربین گوشی شیائومی با به صورت کلی در عکاسی دیجیتال وظیفه‌ی تنظیم رنگ‌ها را بر عهده دارد تا رنگ‌هایی که در عکسِ گرفته شده می‌بینیم با رنگ‌های سوژه عکاسی در واقعیت یکسان باشند.

دمای رنگ نور (Color Temperature) در هر محیط متفاوت است و این عامل تاثیر زیادی روی تصویر گرفته شده می‌گذارد. به همین دلیل برای مثال اگر می‌خواهیم از محیطی با دمای رنگ نور بالا عکس بگیریم بهتر است تراز سفیدی (WB) دوربین را کاهش دهیم تا دمای رنگ نور محیط بی‌تاثیر شود.

تنظیمات دوربین گوشی های شیائومی ؛ چگونه کیفیت دوربین شیائومی را بالا ببریم؟

جالب است بدانید چشم انسان به صورت خودکار این کار را به بهترین وجه ممکن انجام می‌دهد و به همین دلیل احتمالاً شما تاکنون در دنیای واقعی با این مسئله مواجه نشده‌اید.

فوکوس دوربین (Camera Focus)

همانطور که از نام آن مشخص است و احتمالاً همگی با آن آشنا هستید فوکوس دوربین مربوط به نحوه‌ی دید دوربین و وضوح تصویر است و شاید مهم‌ترین بخش عکاسی محسوب شود. در این بخش تنظیمات شما نرخ فوکوس لنز دوربین خود را به گونه‌ای تغییر می‌دهید که سوژه‌ی مد نظر در تصویر با دقت بالا و کاملاً واضح قابل مشاهده باشد.

تنظیمات دوربین گوشی های شیائومی ؛ چگونه کیفیت دوربین شیائومی را بالا ببریم؟

سرعت شاتر (Shutter Speed)

همانطور که از نام آن هم می‌توان دریافت، سرعت شاتر در اصل سرعتی است که شاتر دوربین بسته می‌شود. این عامل رابطه‌ی معکوسی با مدت اکسپوژر (Exposure Time) دارد و به همین دلیل ممکن است در تنظیمات با این نام هم شناخته شود. اکسپوژر در واقع میزان نوری است که وارد سنسور دوربین می‌شود.

تنظیمات دوربین گوشی های شیائومی ؛ چگونه کیفیت دوربین شیائومی را بالا ببریم؟

در نتیجه هرچه سرعت شاتر بالاتر باشد اکسپوژر کمتر خواهد بود و برعکس. مثلاً برای عکس گرفتن از ماه با گوشی شیائومی بهتر است سرعت شاتر را کاهش دهیم تا نور بیشتری وارد سنسور شود و عکس واضح‌تری ضبط کنیم. در حالت کلی برای عکاسی در شب با گوشی شیائومی بهتر است اکسپوژر را بیشتر کنیم تا بتوانیم عکس باکیفیت‌تری بگیریم.

حساسیت ایزو (ISO)

ISO در اصل حساسیت دوربین گوشی به نور را معین می‌کند. در نتیجه هر چه ایزو بیشتر باشد حساسیت سنسور دوربین به نور بیشتر می‌شود و نور بیشتری وارد سنسور می‌شود.

تنظیمات دوربین گوشی های شیائومی ؛ چگونه کیفیت دوربین شیائومی را بالا ببریم؟

به زبان ساده‌تر ISO مانند شبکیه‌ی چشم عمل می‌کند. هنگامی که شما در یک اتاق تاریک قرار دارید مردمک چشم بازتر می‌شود تا نور بیشتری وارد چشم شود و همچنین شبکیه بزرگتر می‌شود تا حساسیت چشم نسبت به نور بیشتر شود. به همین دلیل پس از مدتی دید بهتری در اتاق تاریک خواهید داشت.

با کاهش بیش از حد ISO عکس‌های ما بسیار تاریک می‌افتند اما با افزایش بی‌رویه‌ی آن نیز میزان نویز تصویر بیشتر می‌شود؛ پس در حالت کلی بهتر است حساسیت ISO را در کمترین میزان ممکن قرار دهیم. گفته می‌شود حساسیت ایزوی 100 برای عکاسی پیش‌فرضِ خوبی است.

تنظیمات دوربین گوشی های شیائومی ؛ چگونه کیفیت دوربین شیائومی را بالا ببریم؟

حالت لنز (Lens Mode)

همانطور که می‌دانید در سال‌های اخیر تمام گوشی‌های هوشمند از دوربین‌های چندگانه استفاده می‌کنند و هر کدام به چندین لنز متفاوت مجهز شده‌اند. در آموزش عکاسی با گوشی شیائومی انتخاب درست لنز دوربین بسیار مهم است.

تنظیمات دوربین گوشی های شیائومی ؛ چگونه کیفیت دوربین شیائومی را بالا ببریم؟

در اکثر گوشی‌ها این لنزها عبارتند از لنز عریض (Wide) که همان حالت پیش‌فرض دوربین است، لنز فوق عریض (Ultra Wide) که میدان دید بیشتری را در اختیار شما می‌گذارد و لنز تله‌فوتو (TelePhoto) که مخصوص بزرگنمایی و زوم هنگام عکاسی است. اصولاً حالت واید دوربین گوشی شیائومی برای اکثر سوژه‌ها کاربردی است.

نسبت ابعاد (Aspect Ratio)

در عکاسی با دوربین گوشی، نسبت ابعاد در اصل رابطه‌ی بین طول و عرض تصویر نهایی را نشان می‌دهد. این ویژگی با یک نسبت کسری مانند 3:2 یا 9:16 نمایش داده می‌شود.

تنظیمات دوربین گوشی های شیائومی ؛ چگونه کیفیت دوربین شیائومی را بالا ببریم؟

تایمر (Timer)

همانطور که پیش از این هم اشاره شد تایمر دوربین گوشی شیائومی تاخیر بین زدن دکمه‌ی شاتر و گرفته شدن عکس را تنظیم می‌کند. از تایمر دوربین معمولاً برای عکس‌های دسته‌جمعی که خود عکاس هم می‌خواهد حضور داشته باشد استفاده می‌شود.

تنظیمات دوربین گوشی های شیائومی ؛ چگونه کیفیت دوربین شیائومی را بالا ببریم؟

فرمت RAW

RAW در اصل یک فرمت عکس دیجیتال است که روی حافظه‌ی گوشی شما ذخیره می‌شود. این فرمت با کمترین میزان پردازش دیجیتال تولید می‌شود و معمولاً هیچ‌گونه فشرده‌سازی هم روی آن انجام نشده است. در نتیجه عکس‌های RAW اطلاعات کاملی از صحنه‌ی عکاسی را ضبط می‌کنند و در عوض فضای بسیاری را نیز اشغال می‌کنند.

تنظیمات دوربین گوشی های شیائومی ؛ چگونه کیفیت دوربین شیائومی را بالا ببریم؟

برای مثال اگر قصد ویرایش و تدوین تصاویر خود را دارید پیشنهاد می‌شود آن‌ها را با فرمت RAW ذخیره کنید. اما در نظر داشته باشید که عکس‌های RAW به سرعت فضای داخلی گوشی شما را پر می‌کنند.

حالت Focus Peaking

این حالت عکاسی یک روش فوکوس آنی است که از قابلیت Live View Focus دوربین استفاده می‌کند تا بخش‌هایی از تصویر که بیشترین کنتراست را نسبت به دیگر قسمت‌ها دارند را هایلایت کند.

تنظیمات دوربین گوشی های شیائومی ؛ چگونه کیفیت دوربین شیائومی را بالا ببریم؟

قابلیت Focus Peaking به شما کمک می‌کند قبل از گرفتن عکس بفهمید کدام قسمت تصویر در فوکوس قرار گرفته است. در نظر داشته باشید با استفاده از این حالت بخش‌هایی که فوکوس هستند به صورت قرمز در می‌آیند و دیگر بخش‌ها معمولی باقی می‌مانند.

تنظیمات دوربین گوشی های شیائومی ؛ چگونه کیفیت دوربین شیائومی را بالا ببریم؟

حالت Exposure Verification

این قابلیت در تنظیمات دوربین گوشی‌های شیائومی به شما کمک می‌کند میزان اکسپوژر هر نقطه از تصویر را بررسی و تحلیل کنید. در نتیجه می‌توانید پیش از گرفتن عکس، فریم دوربین را به بهترین نحو تنظیم نمایید تا سوژه‌ی مد نظر بهترین اکسپوژر را دریافت کند.

تنظیمات دوربین گوشی های شیائومی ؛ چگونه کیفیت دوربین شیائومی را بالا ببریم؟

در این حالت بخشی از تصویر که روشنایی بسیاری دارد به صورت قرمز نشان داده می‌شود؛ پس اگر در تصویر با بخش‌های قرمز رنگ مواجه شدید یعنی اکسپوژر تصویر درست نیست و پیشنهاد می‌شود با تغییر حساسیت ISO شدت نور را تنظیم کنید.

تنظیمات دوربین گوشی های شیائومی ؛ چگونه کیفیت دوربین شیائومی را بالا ببریم؟

حالت Time Burst

این حالت برای گرفتن عکس پشت سر هم در شیائومی استفاده می‌شود. حالت Time Burst می‌تواند بسته به تنظیمات و توانایی دوربین گوشی شما تا 600 عکس در یک دقیقه بگیرد و آن را به یک ویدیوی جذاب تبدیل کند.

تنظیمات دوربین گوشی های شیائومی ؛ چگونه کیفیت دوربین شیائومی را بالا ببریم؟

گام سوم: نوبت تنظیمات پنهان است!

یکی از جالب‌ترین ترفندهای دوربین گوشی‌های Xiaomi فعال کردن و استفاده از تنظیمات پنهان دوربین است. اپلیکیشن دوربین رابط کاربری MIUI تنظیمات پنهانی دارد که با انجام مراحل زیر به آن‌ها دسترسی پیدا می‌کنید و می‌توانید برای بالابردن کیفیت دوربین از این تنظیمات استفاده کنید.

تنظیمات دوربین گوشی های شیائومی ؛ چگونه کیفیت دوربین شیائومی را بالا ببریم؟
تنظیمات دوربین گوشی های شیائومی ؛ چگونه کیفیت دوربین شیائومی را بالا ببریم؟
تنظیمات دوربین گوشی های شیائومی ؛ چگونه کیفیت دوربین شیائومی را بالا ببریم؟
تنظیمات دوربین گوشی های شیائومی ؛ چگونه کیفیت دوربین شیائومی را بالا ببریم؟
تنظیمات دوربین گوشی های شیائومی ؛ چگونه کیفیت دوربین شیائومی را بالا ببریم؟
مدیریت فایل (File Manager) گوشی را باز کنید. در پوشه‌ی DCIM، روی Camera کلیک کنید. در این پوشه روی آیکون سه نقطه کلیک کرده و با گزینه‌ی Create پوشه‌ای با نام «lab_options_visible» بسازید. (به کوچک بودن حروف دقت کنید.) اپلیکیشن دوربین را از تنظیمات به صورت Force Stop متوقف کنید. حال دوباره اپلیکیشن دوربین گوشی را باز کرده و به بخش تنظیمات (Settings) بروید. پس از باز کردن تنظیمات با پیامی به عنوان «Experimental Settings have been Unlocked» مواجه می‌شود که یعنی تنظیمات پنهان (آزمایشی) دوربین باز شده‌اند. حال به پایین اسکرول کنید و از قابلیت‌های جدید دوربین‌های شیائومی استفاده کنید.

گام چهارم: از اپلیکیشن دوربین گوگل استفاده کنید

همانطور که می‌دانید اپلیکیشن دوربین گوگل یکی از بهترین برنامه‌های دوربین موبایل است و از قدرتمندترین الگوریتم‌های پردازش تصویر استفاده می‌کند. این اپلیکیشن دلیل اصلی عملکرد عالی گوشی‌های پیکسل (Pixel) در عکاسی و فیلم‌برداری است و به همین صورت می‌تواند بهترین برنامه دوربین برای گوشی‌های شیائومی هم حساب شود.

تنظیمات دوربین گوشی های شیائومی ؛ چگونه کیفیت دوربین شیائومی را بالا ببریم؟

اگر برنامه دوربین شیائومی برای شما کافی نیست، می‌توانید با استفاده از این لینک اپلیکیشن GCam مخصوص گوشی خود را بیابید و آن را دانلود کنید.

در همین رابطه بخوانید:

- افزایش رزولوشن دوربین گوشی های هوشمند تا کجا ادامه پیدا می کند؟
-
-

سوالات متداول در مورد دوربین گوشی‌های شیائومی

چگونه شکلک‌های دوربین گوشی شیائومی را فعال کنیم؟

برای فعال کردن دوربین شکلک‌دار شیائومی می‌توانید از برنامه Mimoji گوشی‌های شیائومی استفاده نمایید.

تنظیمات دوربین گوشی های شیائومی ؛ چگونه کیفیت دوربین شیائومی را بالا ببریم؟

ویژگی Anit Banding در دوربین موبایل شیائومی چیست؟

این قابلیت در دوربین‌های شیائومی با استفاده از هوش مصنوعی گوشی مشکلات ناشی از منابع نور مصنوعی از قبیل سوسو زدن نور را مرتفع می‌کند. در اصل منابع نوری متحرک می‌توانند کیفیت عکاسی را پایین بیاورند و موجب ضبط تصاویر ضعیفی شوند. اما این قابلیت که با نام «ویژگی ضد پله پله شدن» هم شناخته می‌شود می‌تواند از این گونه ایرادات در عکاسی پیش‌گیری کند.

تنظیمات دوربین گوشی های شیائومی ؛ چگونه کیفیت دوربین شیائومی را بالا ببریم؟

دوربین AI در گوشی شیائومی چیست؟

همانطور که در بخش اول مقاله اشاره کردیم، حالت هوش مصنوعی یا AI Mode در اصل با فعال کردن هوش مصنوعی گوشی دوربین شما را به صورت خودکار و وابسته به صحنه‌ای که می‌خواهید از آن عکس بگیرید تنظیم می‌نماید تا بهترین تصویر ممکن را به ثبت برسانید.

ضد پله پله شدن رنگ در دوربین گوشی شیائومی چیست؟

همانطور که در سوال دوم گفته شد این قابلیت در اصل نام دیگری برای Anti Banding است. قابلیت مزبور با استفاده از هوش مصنوعی گوشی مشکلات ناشی از منابع نور مصنوعی را در عکاسی حذف می‌کند.

چگونه لرزش‌گیر گوشی شیائومی را برای عکاسی فعال کنیم؟

ابتدا وارد قسمت تنظیمات (Settings) فیلم‌برداری موجود در اپلیکیشن دوربین گوشی شوید. سپس گزینه‌ی Image Stabilization را فعال کنید. در نظر داشته باشید که اکثر گوشی‌های شیائومی در فیلم‌برداری با رزولوشن‌های بالا (مثلاً 4K) نمی‌توانند از لرزش‌گیر استفاده کنند؛ پس برای فعال‌سازی این گزینه باید کیفیت فیلم‌برداری را کاهش دهید.

از سوی دیگر در مورد عکاسی اگر دوربین گوشی شیائومی شما از یکی از فناوری‌های لرزش‌گیری اپتیکال (OIS) یا لرزش‌گیری الکترونیکی (EIS) پشتیبانی کند، این قابلیت به صورت پیش‌فرض فعال خواهد بود و نیازی به تغییر تنظیمات ندارد.

تنظیمات دوربین گوشی های شیائومی ؛ چگونه کیفیت دوربین شیائومی را بالا ببریم؟

بهترین برنامه دوربین برای شیائومی چیست؟

همانطور که گفته شد برای بالا بردن کیفیت دوربین گوشی شیائومی اپلیکیشن دوربین گوگل یا Google Camera بهترین گزینه است. اما ممکن است نسخه‌ی GCam مخصوص مدل گوشی شما موجود نباشد یا در نصب و اجرای آن با مشکل مواجه شوید. در این صورت پیشنهاد می‌شود برنامه‌های رایگان Cymera و Open Camera را دانلود و نصب کنید.

برنامه دوربین Cymera یکی از محبوب‌ترین اپلیکیشن‌های دوربین پلتفرم اندروید است که شما می‌توانید آن را به صورت کاملاً رایگان از این لینک دانلود کنید. البته همانطور که انتظار می‌رود برخی از قابلیت‌های آن نیاز به پرداخت درون‌برنامه‌ای دارند. در حالت کلی این برنامه روی فیلترهای مختلف، استیکرها و افکت‌های جذاب متمرکز شده است و به کاربر اجازه می‌دهد به راحتی تصاویر خود را ویرایش کند.

تنظیمات دوربین گوشی های شیائومی ؛ چگونه کیفیت دوربین شیائومی را بالا ببریم؟

از سوی دیگر برنامه Open Camera بیشتر برای کاربران حرفه‌ای پیشنهاد می‌شود و از این رو قابلیت‌ها و تنظیمات بیشتری را نیز در دسترس کاربر قرار می‌دهد. همچنین لازم به ذکر است اپلیکیشن اپن کمرا (Open Camera) کاملاً اپن سورس و رایگان است و به راحتی می‌توانید آن را از این لینک دانلود کنید.

تنظیمات دوربین گوشی های شیائومی ؛ چگونه کیفیت دوربین شیائومی را بالا ببریم؟

در همین رابطه بخوانید:

- مزایا و چالش‌های دوربین‌های چندگانه در گوشی‌های هوشمند
- شش قابلیت ضروری که دوربین یک گوشی  هوشمند امروزی باید داشته باشد
- آسیب به شیشه دوربین گوشی هوشمند چه تاثیری بر کیفیت تصاویر آن دارد؟

جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

در این مقاله تمام اطلاعاتی که یک کاربر گوشی‌های شیائومی برای عکاسی با دوربین این گوشی‌ها لازم دارد در اختیار شما قرار داده شد. به عنوان یک جمع‌بندی کلی می‌توان گفت برای گرفتن بهترین عکس ممکن در شرایط مختلف دانش شما از تنظیمات دوربین گوشی شیائومی بسیار حائز اهمیت است؛ در نتیجه پیشنهاد می‌شود پس از مطالعه‌ی با دقت این مقاله به سراغ گوشی خود رفته و تنظیمات دوربین آن را تغییر دهید.

تنظیمات دوربین گوشی های شیائومی ؛ چگونه کیفیت دوربین شیائومی را بالا ببریم؟

همچنین به کار بردن ترفندهای دوربین گوشی‌های شیائومی هم می‌تواند در شرایط مختلف مفید واقع شود. پس از یادگیری تنظیمات و ترفندهای دوربین‌های شیائومی لازم است دانش خود را در شرایط گوناگون عکاسی امتحان کنید و با تمرین بیشتر می‌توانید ویدیوها و عکس‌های جذاب‌تری ضبط کنید.

در نهایت نیز می‌توان گفت هرچند اپلیکیشن پیش‌فرض دوربین گوشی‌های شیائومی تنظیمات و حالت‌های بسیاری را در اختیار شما قرار می‌دهد، اما باز هم نمی‌توان آن را بهترین اپلیکیشن دوربین برای گوشی‌های شیائومی دانست. از این رو پیشنهاد می‌شود حتی به صورت آزمایشی هم یکی از اپلیکیشن‌های دوربین تولید شده توسط دیگر شرکت‌ها را نصب و استفاده کنید.

نظر شما در مورد کیفیت دوربین گوشی‌های شیائومی و عکاسی با این محصولات چیست؟ آیا شما ترفندهای بهتری برای عکاسی بهتر و بالا بردن کیفیت دوربین گوشی‌های شیائومی می‌شناسید؟ بهترین اپلیکیشن پیش‌فرض دوربین از دیدگاه شما کاربران عزیز مربوط به کدام شرکت تولیدکننده گوشی است؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صدای کوتوله برزیلی برای آموزش و سریع حرف زدن