رئیس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی: وزارت ارشاد مسئول تنظیم‌گری برای پلتفرم‌های نمایش خانگی است


رئیس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی: وزارت ارشاد مسئول تنظیم‌گری برای پلتفرم‌های نمایش خانگی است

رئیس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت ارشاد اعلام کرد قانون، این وزارتخانه را مسئول تنظیم‌گری در حوزه رسانه‌های سمعی و بصری می‌داند.

به گزارش زومیت، هفته گذشته انتشار نامه سعید مقیسه، رئیس ساترا خطاب به پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما، درباره راهکارهای محدودسازی فعالیت‌های شبکه‌های نمایش خانگی خبرساز شد و واکنش‌های مختلفی از سوی کارشناسان، صاحبان پلتفرم‌های VOD، هنرمندان و همچنین کاربران نسبت به آن صورت گرفت.

فیلیمو، به‌عنوان یکی از پلتفرم‌های نمایش خانگی، در واکنش ابتدایی خود به این مسئله عملکرد بی‌ضابطه ساترا را مسبب ایجاد انسداد برای این پلتفرم‌ها خواند. پس از آن، مقیسه اقدامات ساترا را خواسته نهادهای ناظر دانست و گفت: «انجام مأموریت‌های قانونی ساترا، مورد مطالبه نهادهای ناظر در قوه مجریه و قوه مقننه است.» حالا با گذشت یک هفته از دعوای پیش‌آمده بر سر محدودسازی در حوزه نمایش خانگی، حامد حاجی ملامیرزایی، رئیس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، این وزارتخانه را مسئول تنظیم‌گری در حوزه رسانه‌های سمعی و بصری، اعم از رسانه‌های فیزیکی و دیجیتال، دانسته است. او در این خصوص گفت:

سکوهای نمایش خانگی در اصطلاح UGC، VOD و دیگر رسانه‌های سمعی و بصری مشهور و پرکاربر از وزارت ارشاد مجوز فعالیت قانونی دارند و تحت حمایت قانونی دولت هستند.

به گفته او، افق کاری وزارت ارشاد باید حرکت به سمت کاهش تصدی‌گری دستگاه‌های دولتی در حوزه تولید و نشر محتوای نمایش خانگی باشد، بااین‌حال لازم است این وزارتخانه با رعایت بی‌طرفی کامل به احیای نقش تنظیم‌گری دولت در عرصه فرهنگ و هنر بپردازد.

حاجی ملامیرزایی همچنین با اشاره به قوانین مختلفی از جمله وظایف مصرح در بند ۲۰ ماده ۲ قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مصوب ۱۳۶۵، ماده ۲ قانون «نحوه مجازات اشخاصی» مصوب ۱۳۸۶ و مفاد آیین‌نامه ساماندهی و توسعه رسانه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی دیجیتال مصوب ۱۳۸۹، به مسئولیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه رسانه‌های صوتی و تصویری اشاره کرد و گفت: «همه این قوانین مسئولیت‌های سنگین و صریحی برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص امور سمعی و بصری، فارغ از فضای نشر چه نشر فیزیکی و چه نشر دیجیتال، ایجاد کرده است که قابل چشم‌پوشی نیست.»

به زعم رئیس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تضاد و تعارض منافع در تنظیم‌گری و تولید محتوا، تنظیم‌گری سلیقه‌ای، عدم توجه به الزامات و واقعیات رسانه و بی‌توجهی به مختصات فعالیت در بخش خصوصی به‌ویژه در فضای تنظیم‌گری از مهم‌ترین چالش‌ها و مسائل موجود در صنعت VOD کشور است.

حاجی ملامیرزایی با اشاره به نقش مثبت شبکه‌های نمایش خانگی در تولید آثار متنوع و متعدد برای پر کردن اوقات فراغت خانواده‌ها، بر لزوم رشد کیفی و فرهنگی محتوای این رسانه‌ها تأکید کرد و گفت: «وظیفه خود می‌دانیم از سکوهای انتشار، رشد کیفی و فرهنگی تولید محتوا را مطالبه کنیم و ضمن نظارت دقیق بر فعالیت این سکوها مطابق قوانین و مقررات جاری کشور، پیگیر حقوق مشترکان این حوزه نیز باشیم.»

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جلب‌توجه مرجانه گلچین با یک استایل جوان‌پسند