کنترل کرونا با کمک این دارو


کنترل کرونا با کمک این دارو

نتایج یک مطالعه جدید نشان داد افرادی که از گروه خاصی از داروهای ضد افسردگی استفاده می ‌کنند ۲۸ درصد کمتر در معرض خطر مرگ ناشی از کووید هستند.

به گزارش بهداشت نیوز ،نتایج یک تحلیل بزرگ نشان می ‌دهد که داروهای ضد افسردگی SSRI خطر مرگ ناشی از کووید را کاهش می ‌دهند. لازم به ذکر است که داروهای مبتنی بر مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین یا SSRI ها شامل اکثر داروهای ضد افسردگی مدرن مانند پروزاک یا سروکسات می شوند.

این تحقیق نشان داد افرادی که فلوکستین مصرف می ‌کنند، که با نام‌ هایی مانند پروزاک، سارافم و آدوفن به بازار عرضه می‌شود، ۲۸ درصد کمتر در معرض خطر مرگ ناشی از کووید قرار دارند.

علاوه بر این یکی دیگر از داروهای ضد افسردگی SSRI به نام فلووکسامین با کاهش 26 درصدی خطر مرگ ناشی از کووید مرتبط است.به گزارش سیناپرس، این دارو معمولا برای درمان OCD و اضطراب اجتماعی و در جاهای دیگر برای افسردگی استفاده می شود.

دکتر مارینا سیروتا، یکی از نویسندگان مطالعه فوق، در این رابطه گفت: ما نمی توانیم بگوییم که آیا داروها این اثرات را ایجاد می کنند یا خیر، اما تجزیه و تحلیل آماری ارتباط قابل توجهی را نشان می دهد.

برای این مطالعه، محققان اطلاعات پزشکی پانصد هزار فرد را تجزیه و تحلیل کردند. نتایج نشان داد که مصرف هر نوع داروی ضد افسردگی SSRI با ۸ درصد کاهش احتمال مرگ ناشی از کووید مرتبط است.به گزارش سیناپرس، البته باید توجه داشت اثر محافظتی ظاهری به ویژه برای فلوکستین و فلووکسامین قوی بود. نکته مهم دیگر این است که تاثیر این داروها به اندازه مزایای ضد ویروس های جدید توسعه یافته توسط Merck و فایزر نیست، اما نتایج هنوز قابل توجه هستند.

دکتر تومیکو اوسکوتسکی، سرپرست این تیم مطالعاتی در رابطه با مساله فوق گفت: نتایج این مطالعه بسیار دلگرم کننده است و مطالعه قبلی نشان داد که فلووکسامین ممکن است خطر بستری شدن در بیمارستان با کووید را تا ۳۲ درصد کاهش دهد.
شرح کامل این مطالعه در مجله تخصصی JAMA Network Open منتشر شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان