پیش بینی قیمت طلا در آستانه ماه محرم


پیش بینی قیمت طلا در آستانه ماه محرم

یک کارشناس بازارهای مالی گفت: سکه طلا حدود ۵ یا ۶ سال است که حباب قیمت دارد. بازار سکه در انحصار بانک مرکزی است. انحصار منجر به ایجاد حباب در بازار سکه شد. در کشور ما سکه طلا ۲۰ درصد بالاتر از قیمت ذاتی معامله می‌شود.

به گزارش بنکر (Bankerفعالان بازار طلا با وجود روند کاهشی در هفته گذشته هنوز نگران آینده هستند. عده‌ای از تحلیل گران معتقدند که در هفته آینده با توجه به سیر نزولی قیمت انس جهانی و با توجه به مدیریت بانک مرکزی، شاهد تغییرات جزئی قیمت طلا خواهیم بود.

از سویی عده‌ای از تحلیلگران کاهش قیمت را در شرایط اقتصادی فعلی ایران پایدار نمی‌دانند. مردم در خصوص قیمت طلا در آستانه ماه محرم و با وجود تصمیم اخیر دولت برای عرضه روبل در بازار متشکل ارزی سؤالات گوناگونی دارند. در این خصوص گفتگویی با یکی از کارشناسان بازار ارز و طلا داشتیم. در ادامه همراه گسترش نیوز باشید.


تأثیر ماه محرم بر بازار طلا

میثم رادپور؛ کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با گسترش نیوز گفت: بازار طلا در ایران مرتبط با دلار و اونس جهانی طلا است. اونس جهانی طلا در هفته گذشته اندکی کاهش قیمت داشت اما عامل دلار بسیار مهم است. در باور مردم این موضوع شکل گرفته است که قیمت طلا در آستانه ماه محرم نوسان دارد اما این تحلیل درستی نیست. تنها اونس جهانی و دلار تأثیرگذار است و عواملی مثل محرم، رمضان و شوال و ... تأثیرگذار نیست. دنیا به محرم و مناسبت‌های ما اعتقاد ندارد که بر قیمت طلا اثر بگذارد.

رادپور در خصوص وضعیت سکه در بازار تأکید کرد: سکه طلا حدود ۵ یا ۶ سال است که حباب قیمت دارد. حباب قیمت مثبت و منفی را بازار طلای ایران تجربه کرده است. بانک مرکزی سکه ضرب نمی‌کند و بازار سکه در انحصار بانک مرکزی است. انحصار منجر به ایجاد حباب در بازار سکه شد. در شرایط خاص مثل محرم و رمضان ممکن حباب سکه کم یا زیاد شود. در کشور ما سکه طلا ۲۰ درصد بالاتر از قیمت ذاتی معامله می‌شود.


احتمال کاهش قیمت طلا با عرضه روبل در بازار

وی ضمن اشاره به تأثیر احتمالی عرضه روبل روسیه در بازار متشکل ارزی ایران گفت: عرضه روبل در بازار متشکل ارزی ایران تأثیری بر قیمت طلا ندارد. برای کنترل بیشتر بر بازار این تصمیم‌ها اتخاذ می‌شود. بازار متشکل ارزی هم در این راستا شکل گرفت. بازار متشکل ارزی، سامانه نیما و بقیه تصمیم‌ها اصطکاک در بازار ایجاد کرد و اوضاع کشور را وخیم‌تر کرد.

این کارشناس بازارهای مالی اظهار کرد: بانک مرکزی خیال می‌کند، در بازار قدرت دارد اما وقتی توانایی جابه‌جایی یک ریال در بازار بین‌المللی را ندارد، قدرت محسوب نمی‌شود. تنها کار بانک مرکزی در ایران پول دادن به دولت است. بازار متشکل را برای ارز نقدی راه انداخته‌اند. در دنیا همچنین بازاری نداریم. بازار متشکل ارزی با هدف نظارت بر معاملات بازار ایجاد شد اما اصطکاک ایجاد کرد و قیمت‌ها را بالا برد.

رادپور در پایان گفت: چه کسی نیازمند روبل است که در بازار متشکل ارزی عرضه می‌شود؟ بازار دلار می‌خواهد. در یک مدت کوتاه ممکن بر قیمت طلا اثر داشته باشد اما ماندگار نیست. این خبرها زمانی مخابره می‌شود که بانک مرکزی دستپاچه شده است.


وضعیت قیمت‌ها و حباب‌ها در بازار

جنگ روسیه و اوکراین طلا را با شیب عجیبی گران کرد اما قیمت طلا در هفته گذشته به پایین‌ترین قیمت خود طی ۱۶ ماه اخیر رسید. ظاهراً سرمایه‌گذاران مجدداً جذب بازار طلا شده‌اند. قیمت اونس طلا ۱۷۲۷ دلار ثبت شد. در بازار ایران نیز قیمت طلا ۱۸ عیار تقریباً ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان بالاتر از روزهای قبل به فروش رسید.

بر اساس آخرین گزارش‌ها سکه امامی ۱۴۹,۸۴۰,۰۰۰ ریال است که ۱۰,۶۵۰,۰۰۰ ریال حباب دارد. سکه بهار آزاد ۱۴۰,۹۹۰,۰۰۰ ریال معامله می‌شود که ۱۹,۳۷۰,۰۰۰ ریال حباب برایش ثبت شده است. همچنین نیم سکه نیز ۸۲,۰۰۰,۰۰۰ گذاری شده است که ۱۶,۸۰۰,۰۰۰ حباب در بازار دارد. ربع سکه نیز ۵۲,۰۰۰,۰۰۰ ریال است که ۱۹,۳۷۰,۰۰۰ ریال حباب دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ارز و طلا

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا