پیش‌بینی قیمت دلار امروز 5 مرداد 1401


پیش‌بینی قیمت دلار امروز 5 مرداد 1401

قیمت دلار سه‌شنبه چهارم دی ماه، اندکی عقب نشست و قیمت‌ها کمی نزولی شد. روز دوشنبه هم قیمت دلار در بازار تهران اندکی کاهش داشت. کارشناسان معتقدند مهم‌ترین دلیل کاهش قیمت دلار در این دو روز، ارزپاشی بانک مرکزی است. دولت تا چه زمان می‌تواند قیمت دلار...

به گزارش تجارت‌نیوز، قیمت ارز در بازار آزاد ثابت نیست. اما این نوسان به گونه‌ای نیست که بیانگر ریزش یا جهش خاصی باشد. برای مثال قیمت دلار روز سه‌شنبه کمتر از یک درصد افت کرد.

این خبر در حالی است که روز دوشنبه، بازار روز مهمی را پشت سر گذاشت. قیمت دلار هرات رکورد زد و قیمت دلار سلیمانیه هم افزایش قابل توجهی داشت. اما قیمت‌ دلار هرات و سلیمانیه در محدوده جدید چندان دوام نیاورد و سه شنبه کاهشی شد.

دلیل افت قیمت دلار چه بود؟

اگرچه نمی‌توان کاهش یک درصدی را، افت قیمت دانست، اما برخی معتقدند خبر جدید وزیر اقتصاد سیگنال کاهش قیمت را به دلار داده است. احسان خاندوزی خبر داده که دلار از معاملات رسمی ایران و روسیه حذف شده است.

بسیاری می‌گویند این خبر می‌تواند به معنای کاهش تقاضا برای دلار و کاهش قیمت آن باشد. اگرچه کارشناسان چنین نگاهی ندارند و می‌گویند ایران و روسیه پیش از این هم مبادله با ارز ملی خود را امتحان کرده‌اند و به نتیجه نرسیده‌اند. چراکه حجم معاملات دو کشور در حدی نیست که بتوان چنین کاری را انجام داد.

اما در مقابل گروهی دیگر معتقدند کاهش قیمت دلار،‌ کف سازی است و دلار خود را برای رشد دوباره آماده می‌کند. به خصوص که به نظر می‌رسد تنش میان ایران و آمریکا بیشتر شده است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر داده که «نظارت آژانس بر فعالیت برنامه هسته‌‌ای ایران قطع شده است. فضا برای احیای برجام روز‌به‌روز تنگ‌تر می‌شود و مذاکرات، نتایج قابل توجهی نداشته‌ است. نحوه عملکرد تهران نشانگر حرکت آنها به سمت ساخت بمب اتمی است.»

این گفته با واکنش رئیس سازمان انرژی اتمی مواجه شد و او گفت: «وقتی غربی‌ها به توافق برگشتند و وقتی اطمینان حاصل کردیم شیطنتی انجام نمی‌دهند برای این دوربین‌ها تصمیم‌گیری می‌کنیم.»

معامله‌گران معتقدند همین گفته‌ها به این معناست که تنش میان ایران و غرب احتمالا بالا می‌گیرد و این به معنای افزایش مجدد قیمت دلار است.

مطالعه بیشتر:
دلار سقوط کرد!

قیمت دلار روی مرز حساس

دنیای اقتصاد هم در گزارشی اعلام کرده بود که علی‌رغم تلاش‌های دولت و بانک مرکزی، سیگنالی که مردم از قیمت دلار می‌گیرند افزایشی است و برای همین در خیابان فردوسی، صف صرافی‌ها برای خرید دلار بسیار شلوغ است.

اقتصادنیوز هم نوشت: قیمت دلار بر مدار کاهش قرار گرفت. اسکناس آمریکایی عصر دیروز همزمان با کاهش قیمت دلار هرات و سلیمانیه پایین آمد. برخی از تحلیلگران معتقدند که اسکناس آمریکایی روی مرز حساس قرار گرفته و در صورتی که این مرز را از دست دهد قدرت معامله‌گران کاهشی بیشتر خواهد شد.

از سوی دیگر عده‌ای از معامله‌گران معتقدند حل نشدن موضوع مذاکرات برجام می‌تواند قیمت دلار را بار دیگر افزایشی کند.

توضیح کارشناسان درباره کاهش قیمت دلار

اما چرا دلار در دو روز گذشته روند کاهشی داشته و آیا این روند ادامه‌دار است؟

علی طباطبائی، کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با تجارت‌نیوز به علت کاهش قیمت دلار اشاره کرد و گفت: به نظر می‌رسد اقدامات بازارساز و برخورد ارز آمریکایی با سقف قیمتی خود، نرخ آن را کنترل کرده است. بانک مرکزی تلاش می‌کند با انتشار اخباری مبنی بر تزریق سنگین ارز در بازار توافقی و پیشی‌ گرفتن میزان عرضه از تقاضا، سیگنال کاهشی برای نرخ دلار ارسال کند. اما دولت نمی‌تواند در درازمدت به این روند ادامه دهد.»

طباطبائی معتقد است که سیگنال‌های کنترلی تا حدی می‌توانند بر بازار موثر باشند و قیمت‌ها را کاهشی کنند؛ اما ادامه آنها در درازمدت ممکن نیست.

او می‌گوید: اکنون یکی از عوامل کنترل قیمت ارز در بازار آزاد یا توافقی، ارزپاشی بانک مرکزی است و ارتباطی با روند طبیعی بازار ندارد. بازارساز با روش کنترل عرضه و تقاضا، تنها به صورت موقت می‌تواند قیمت‌ها را کنترل کند.

اما روند ارزپاشی تا کجا ادامه دارد؟ طباطبایی می‌گوید: سیاستگذار تا زمانی می‌تواند به سرکوب قیمتی ادامه دهد که منابع کافی را برای ارزپاشی در اختیار داشته باشد. نهایتا دو تا سه ماه دیگر چنین امکانی وجود دارد.

پیش از این هم علی صادقین، کارشناس بازار مالی در گفتگو با تجارت‌نیوز گفته بود احتمالا دولت بتواند تا نیمه اول سال قیمت دلار را مهار کند اما از نیمه دوم سال این کار دشوار می‌شود. آن هم به دو دلیل چون از شهریور به بعد کسری بودجه دولت ظهور پیدا می‌کند و تنش میان ایران و غرب هم بیشتر می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ارز و طلا

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


4 سناریوی حادثه تروریستی مسکو