حرکت قیمت دلار به سمت کانال بالاتر/ قیمت دلار، 5 مرداد 1401


حرکت قیمت دلار به سمت کانال بالاتر/ قیمت دلار، 5 مرداد 1401

قیمت‌ دلار امروز چهارشنبه ۵ مرداد ۱۴۰۱، برخلاف روزهای گذشته روند افزایشی دارد و به سمت کانال بالاتر حرکت می‌کند. نوسانات و سیگنال‌های موثر بر بازار دلار را بخوانید.

به گزارش تجارت‌نیوز، دلار امروز در بازارهای مختلف نوساناتی داشت. قیمت دلار در صرافی ملی با کاهش نسبت به روز گذشته، ۲۷۷۵۷ تومان اعلام شد. به این ترتیب دلار صرافی ملی که روز گذشته در آستانه ورود به کانال ۲۸ هزار تومانی قرار داشت، از این کانال عقب‌نشینی کرد.

اما دلار در بازار آزاد نیز بر اساس گزارش بعضی کانال‌های تلگرامی، روند افزایشی دارد و به سمت کانال جدید در حال حرکت است. البته برخی منابع نیز معتقدند کانال‌های تلگرامی قیمت‌ها را بیشتر از رقم واقعی اعلام می‌کنند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا، سکه و ارز، قیمت دلار نیمایی امروز با ۰٫۵۴ درصد افزایش نسبت به روز گذشته، به قیمت ۲۶۴۰۲ تومان رسیده است.

همچنین قیمت ارز آمریکایی در سامانه متشکل ارز نیز با ۰٫۱ کاهش به ۲۷۶۱۹ تومان رسیده است.

سامانه سنا نیز قیمت آن را با کاهش نسبت به روز گذشته برای فروش ۲۷۷۵۷ تومان اعلام کرده است.

سیگنال‌های موثر بر قیمت دلار

به گزارش تجارت‌نیوز، در مدت اخیر بازارهای مالی از جمله دلار، تحت تاثیر مذاکرات وین و اخبار سیاسی قرار داشتند. دلار بازار آزاد امروز بر خلاف چند روز اخبر روند افزایشی به خود گرفته است.

دیشب و امروز هم سیگنال‌هایی از مذاکرات هسته ای برای بازار دلار ارسال شده است.

بهترین زمان تصمیم‌گیری

معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه تاکید کرد که بهترین توافق ممکن روز میز است.

«انریکه مورا» نوشت: بهترین توافق ممکن برای همه طرف‌ها روی میز است. این امر منافع اقتصادی روشن و قابل اندازه‌گیری برای مردم ایران و منافع قابل تایید عدم اشاعه را برای جامعه بین‌المللی تضمین می‌کند. از همه طرف‌ها دعوت می‌کنم آخرین گام را بردارند (ایرنا).

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز روز گذشته در یادداشتی نوشت که «اگر می‌خواهیم توافق هسته‌ای را حفظ کنیم، اکنون زمان تصمیم‌گیری است.»

او توضیح داد: پس از ۱۵ ماه گفتگوی شدید و سازنده در وین و اعاملات بی‌شمار با مشارکت‌کنندگان در برجام و ایالات متحده به این نتیجه رسیدم که فضا برای مصالحه‌های اساسی اضافی به پایان رسیده است. من متنی بر روی میز گذاشته بودم که با جزئیات روند رفع تحریم‌ها و همچنین گام‌های هسته‌ای لازم برای احیای برجام را تشریح می‌کرد.

هماهنگ‌کننده مذاکرات توافق هسته‌ای عنوان کرد: این متن، بهترین توافقی است که من به عنوان تسهیل‌کننده مذاکرات آن را ممکن می‌بینم (ایسنا).

حال ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است: ما درحال بررسی پیش نویس تفاهم برای بازگشت متقابل به پایبندی کامل برجام هستیم که جوسپ بورل با ما و همچنین ایران به اشتراک گذاشته است. ما پاسخ خود را به صورت مستقیم به اتحادیه اروپا اعلام خواهیم کرد.

این مقام وزارت خارجه آمریکا مدعی شد: امیدواریم که ایران در نهایت از فرصتی که مدتی در مقابل این کشور قرار دارد، استفاده کند.

او مدعی شد که احیای برجام همچنان به سود منافع ملی واشنگتن است اما این فرصت نامحدود نیست (ایرنا).

توافق به هر قیمتی را نمی‌خواهیم

در این میان، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پنجشنبه شب ۳۰ تیر ماه در گفت‌وگویی تلویزیونی درباره روند مذاکرات رفع تحریم‌ بیان کرد: ما الان در نقطه‌ای هستیم که متن آماده‌ای در مقابل ماست که در بیش از ۹۵ الی۹۶ درصد محتوا با همه طرف‌ها اتفاق نظر داریم، ولی در این متن همچنان یک نقص مهم وجود دارد و اینکه ما باید از مزایای کامل اقتصادی توافق برخودار شویم.

او افزود: ما نمی‌خواهیم از یک روزنه دو بار گزیده شویم. برای برخوردار شدن از مزایای کامل اقتصادی برجام، آمریکایی‌ها باید تعهدات و تضمین‌هایی را بپذیرند…برای رسیدن به توافق خوب،‌ قوی و پایدار جدی هستیم. توافق را به هر قیمت و هر توافقی را نمی‌خواهیم (فارس).

برجام شکست می‌خورد؟

یک دیپلمات پیشین کشورمان با ابراز عقیده مبنی بر اینکه احتمال جدی وجود دارد که برجام شکست بخورد، گفت: ایران برای بهبود روابط منطقه‌ای خود با برجام و بدون برجام باید برنامه داشته باشد.

حسین موسویان، در یک نشست توضیح داد: وی با بیان اینکه در صورت عدم حصول برجام و روی کار آمدن جمهوری خواهان در کاخ سفید گفت: آن‌ها فشار حداکثری خود علیه تهران را ادامه خواهند داد و در این ارتباط با کشور‌های غربی علیه ایران اجماع خواهند داشت. سعی می‌کنند سیاست ایران‌هراسی در منطقه را گسترش دهند و از این موضوعات برای فشار هر چه بیشتر بر تهران استفاده کنند.

این دیپلمات پیشین کشورمان گفت: اگر برجام شکست خورد بهتر است که ایران پلن B نیز داشته باشد که بتواند موضوع خصومت‌ها بین ایران و آمریکا را نیز که ممکن است به حداکثر برسد به نوعی مدیریت کند (ایسنا).

قیمت دلار به چه سمتی می‌رود؟

بانک مرکزی تلاش می‌کند با انتشار اخباری مبنی بر تزریق سنگین ارز در بازار توافقی و پیشی‌ گرفتن میزان عرضه از تقاضا، سیگنال کاهشی برای نرخ دلار ارسال کند. اما علی طباطبائی، کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با تجارت‌نیوز می‌گوید که دولت نمی‌تواند در درازمدت به این روند ادامه دهد. به اعتقاد او، در نهایت قیمت دلار به سمت کانال‌های بالاتر حرکت می‌کند.

او می‌گوید: اکنون یکی از عوامل کنترل قیمت ارز در بازار آزاد یا توافقی، ارزپاشی بانک مرکزی است و ارتباطی با روند طبیعی بازار ندارد. بازارساز با روش کنترل عرضه و تقاضا، تنها به صورت موقت می‌تواند قیمت‌ها را کنترل کند.

این روند تا کی‌تواند ادامه یابد: طباطبائی تاکید می‌کند: سیاستگذار تا زمانی می‌تواند به سرکوب قیمتی ادامه دهد که منابع کافی را برای ارزپاشی در اختیار داشته باشد. نهایتا دو تا سه ماه دیگر چنین امکانی وجود دارد.

این کارشناس بازارهای مالی توضیح می‌دهد: دولت قیمت دلار را در ماه‌های پیش رو با سرکوب قیمتی کنترل می‌کند. مشروط بر اینکه اتفاق خارق‌العاده‌ مثبت یا منفی در بحث مذاکرات وین رخ ندهد و همین شرایط مبهم ادامه یابد. اگر شرایط تغییر اساسی داشته باشد، سناریوها نیز عوض می‌شود.

به گفته طباطبائی، اما در صورتی که همین روال ادامه یابد و مذاکرات هسته ای در هاله‌ای از ابهام باقی بماند، حتی اگر اندکی هم به سمت و سوی عدم توافق پیش رود، دولت قیمت دلار را با سیاست ارزپاشی پایین نگه می‌دارد.

او تاکید می‌کند: زمانی که بانک مرکزی دیگر منابع مالی کافی را در اختیار نداشته باشد، دلار به طرف سطوح بالاتر حرکت می‌کند.

پیش‌بینی معامله‌گران چیست؟

در این میان، اقتصادنیوز نوشت: «عده‌ای از معامله‌گران معتقدند که فشار حداکثری آمریکا به ایران با شکست روبرو شده و افزایش درآمدهای نفتی موجب شده است که دلار در مسیر صعود معنادار قرار نگیرد.

با این حال عده‌ای دیگر با اشاره به آخرین دور مذاکرات برجامی در دوحه می گفتند در صورتی که بار دیگر مذاکرات با شکست همراه شود قدرت معامله‌گران افزایشی بیشتر خواهد شد و به تبع آن اسکناس آمریکایی بالای مرز جدید قرار گرفت.»

سیگنال‌های سیاسی و شاخص‌های کلان اقتصادی در بعد داخلی و بین‌المللی بر قیمت دلار اثرگذار هستند.

آخرین اخبار از تحولات بازارها را در صفحه گزارش بازارهای تجارت‌نیوز بخوانید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ارز و طلا

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلمات پانتومیم | 350 سوژه سخت ،راحت ،خنده دار +150ضرب المثل