قره‌کلیسا چالدران میزبان 68 ساله مراسم باداراک ارامنه


قره‌کلیسا چالدران میزبان 68 ساله مراسم باداراک ارامنه

رکنا: مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی گفت: در طول سه روز برگزاری مراسم باداراک بازدید از قره‌کلیسا چالدران برای عموم ممنوع است. 

به‌گزارش رکنا از ارومیه، جلیل جباری با اعلام این مطلب اظهار کرد: شصت و هشتمین سالگرد مراسم مذهبی باداراک در روزهای ۶ تا ۸ مرداد با حضور ارامنه ایران و جهان در قره‌کلیسا چالدران برگزار می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی افزود: آیین‌ها و مراسم زیارتی در قره کلیسا آیینی است مربوط به شهادت یکی از حواریون حضرت عیسی(ع) به نام تادئوس، این مراسم ۶۸ سال است که به صورت خودجوش توسط ارامنه شمال ایران در کلیسای روستای قره‌کلیسا اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: آرامگاه تادئوس مقدس که در فارسی به او تاده نیز می‌گویند در این کلیسا قرار دارد، این مراسم طی سه‌روز متوالی در مرداد ماه هر سال اجرا می‌شود که طی آن زوار ارمنی برای انجام مراسم مذکور از همه جای ایران، ارمنستان و کشورهای دیگر به این کلیسا می‌آیند.

جباری گفت: طی دو روز اول رویدادهای فرهنگی متنوعی از جمله مراسم غسل تعمید نوزادان و کودکان، مراسم عروسی، نذر شمع و غیره در کلیسا و محوطه اطراف آن صورت می‌پذیرد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی گفت: در صبح روز سوم مراسم اصلی با نواختن ناقوس کلیسا آغاز می‌شود و اسقف خلیفه‌گری شمال غرب ایران مسئولیت برگزاری این مراسم را برعهده دارد.

این مقام مسئول تصریح کرد: اسقف کلیسای ارومیه و اسقف کلیسای جامع ایروان به او در برگزاری این مراسم یاری می‌رسانند، در پایان مراسم اسقف خلیفه‌گری تبریز دست نمادین تادئوس را در میان جماعت می‌چرخاند و برخی از زوار آن را به نشانه اجابت کننده دعا می‌بوسند.

جباری خاطرنشان کرد: در انتهای مراسم اسقف در حالی که دست نمادین را در دست دارد به زوار بر سر قبر تادئوس می‌رود برای شادی روحش دعا می‌خوانند.

آذربایجان‌غربی/ کریم معجنی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج