چرا قیمت دارو افزایش یافت؟/ رشد 34 تا 200 درصدی نرخ دارو در یک هفته


چرا قیمت دارو افزایش یافت؟/ رشد 34 تا 200 درصدی نرخ دارو در یک هفته

به‌رغم وعده دولت مبنی بر جلوگیری از افزایش قیمت دارو، هفته پیش وزارت بهداشت از افزایش پنج تا ۳۰ درصدی نرخ انواع دارو خبر داد. با این حال بررسی‌ها نشان می‌دهد که فقط در طول همین هفته قیمت برخی از داروها حتی تا ۲۰۰ درصد افزایش داشته است.

به گزارش تجارت‌نیوز، برخورد انکاری دولت مبنی اینکه قصد افزایش قیمت را ندارد، همیشه مردم را ترسانده؛ گویا دیگر تاکید مسئولان مبنی بر کنترل یک بازار، نشانه‌ای بر افزایش قیمت‌هاست. یکی از این موارد به تاکید دولت مبنی بر کنترل قیمت دارو مربوط می‌شد. اما در نهایت هفته گذشته قیمت داروهای داخلی مجوز افزایش حداکثر ۳۰ درصدی قیمت را دریافت کرد.

اما بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت دارو بدون نسخه در یک هفته گذشته حداقل ۳۴ درصد افزایش داشت. برخی داروها نیز تا ۲۰۰ درصد رصد را تجربه کردند.

هر چند که دولت اعلام کرد افزایش قیمت دارو از جیب مردم پرداخت نمی‌شود، اما هستند افرادی که ناچارند از داروهای خارجی و یا فاقد نسخه استفاده کنند. پس تکلیف این افراد چه می‌شود؟

در دو هفته اخیر، بسیاری از داروها به‌ویژه‌ داروهای پرمصرف با رشد قیمت سرسام‌آوری همراه شدند. این در حالی است که رئیس‌ جمهوری صراحتاً اعلام کرد که قیمت دارو به مانند نان و بنزین گران نمی‌شود.

اما هفته گذشته اعلام کردند که قیمت ۱۶۳۰ قلم داروی تولید داخل از ۲۳ تیرماه بین پنج تا ۳۰ درصد گران شد. البته این افزایش قیمت برای اولین بار در سال ۱۴۰۱ نبود. در ابتدای سال جاری نیز بسیاری از داروها افزایش قیمت را تجربه کردند. حتی قیمت برخی از داروهای صعب‌العلاج تا پنج بار افزایش یافت.

البته وزارت بهداشت این وعده را داد که از این پس، قیمت دارو برای تمامی بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی، سلامت ایرانیان، نیروهای مسلح، فرهنگیان و … همان قیمت قبل باشد. اما افرادی که هیچ نوع بیمه پایه ندارند یا داروی بدون نسخه می‌خرند باید برای داروی خود به قیمت آزاد پول بپردازند.

داروهای پرمصرف چقدر گران شد؟

بررسی تجارت‌نیوز نشان می‌دهد که برخی از اقلام دارویی پرمصرف در دو هفته اخیر افزایش قیمت بالای ۲۰۰ درصدی داشته‌اند.

همان‌طور که در جدول زیر هم قابل مشاهده است هر ورق قرص اورسودزوکسی کولیک به یکباره از ۱۷ هزار تومان به ۵۱ هزار تومان رسید. یعنی رشد ۲۰۰ درصدی قیمت در یک روز.

لووتیروکسین که با ۳۴ درصد کمترین افزایش نرخ را داشت از نرخ ۲۶ هزار تومان به ۳۵ هزار تومان افزایش یافت.

چرا قیمت دارو افزایش یافت؟/ رشد 34 تا 200 درصدی نرخ دارو در یک هفته

افزایش ۷ برابری قیمت دارو با جراحی اقتصادی

اما سؤالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که آیا افزایش قیمت دارو قرار است مساله کمبود دارو را حل کند؟

در این باره روزنامه جمهوری اسلامی به نقل از مسعود پزشکیان، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، نوشت: ما حتی با قیمت بالای دارو همچنان کمبود دارو را خواهیم داشت. تا پیش از این تولیدکنندگان ماده اولیه دارو را با ارز ۴۲۰۰ تومانی خریداری می‌کردند. اما در حال حاضر باید با ارز آزاد ماده اولیه دارو را بخرند و به قیمت نهایی تولید دارو را بفروشند.

او با اعلام اینکه این چه جراحی اقتصادی است که باید قیمت دارو هفا برابر شود، گفت: به عنوان مثال ما به تولیدکننده دارو نمی‌توانیم بگوییم برود، با قیمت ۳۰ هزار تومان ماده اولیه به کشور وارد کند و به قیمت ۴۲۰۰ تومان به فروش برساند. این قیمت حداقل باید هفت برابر شود تا تولیدکننده سرپا بیاستد.

گفتنی است در حال حاضر بسیاری از داروها حتی در داروخانه‌های بزرگ دولتی نیز پیدا نمی‌شود. همین موضوع بسیاری از از شهروندان به‌ویژه بیماران خاص را با چالش و نگرانی بسیاری مواجه کرد. خانواده بسیاری از بیماران ناچارند دست به نسخه، برای تهیه دارو بیشتر داروخانه‌های شهر را زیرپا بگذارند.

برای مطالعه بیشتر در این زمینه کمبود دارو به داروخانه‌های بزرگ دولتی رسید را در تجارت‌نیوز بخوانید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نیست