ربات های سه‌گانه Astrobee ناسا یک اتفاق مهم را رقم زدند + ویدیو


ربات های سه‌گانه Astrobee ناسا یک اتفاق مهم را رقم زدند + ویدیو

ربات های Astrobee ناسا نشان دادند که می‌توانند به طور مستقل در کنار فضانوردان کار کنند؛ چیزی که راه را برای مدیریت خودکار ماموریت‌های فضایی آینده، هموار می‌سازد.ربات های سه گانه ناسا که با نام Astrobee شناخته می‌شوند، فاز نخست پروژه‌ای را به انجام...

ربات های Astrobee ناسا نشان دادند که می‌توانند به طور مستقل در کنار فضانوردان کار کنند؛ چیزی که راه را برای مدیریت خودکار ماموریت‌های فضایی آینده، هموار می‌سازد.

ربات های سه گانه ناسا که با نام Astrobee شناخته می‌شوند، فاز نخست پروژه‌ای را به انجام رساندند که کارایی یک سیستم خودکار را برای مانیتورینگ فضاپیما، نگهداری و واکنش سریع، آزمایش می‌کند.

این ربات‌ها شباهتی به ترمیناتور یا سگ رباتیک بوستون داینامیکس ندارند؛ بلکه مکعب‌شکل و 12 اینچی با قابلیت پرواز هستند. ناسا دو ربات بامبل (Bumble) و هانی (Honey) را در آوریل 2019 به ایستگاه فضایی بین‌المللی فرستاد و ربات سوم، کویین (Queen) در ژوئیه همان سال به آن‌ها پیوست شد.

ربات های سه‌گانه Astrobee ناسا یک اتفاق مهم را رقم زدند + ویدیوربات های سه‌گانه Astrobee ناسا یک اتفاق مهم را رقم زدند + ویدیو

هدف از این کار، تست قابلیت‌های آن‌هاست تا در ماموریت‌های اعزام بشر به ماه، موسوم به آرتمیس و حتی ماموریت‌های مریخی، مورد استفاده قرار بگیرند.

تازه‌ترین دستاورد این پروژه را Queen و Bumble رقم زدند. این دو ربات، همراه با فضانوردان و به طور مستقل از آن‌ها، در قسمت‌های مختلف ISS مشغول به کار شدند. در ویدیوی کوتاه منتشر شده، فضانورد راجا چاری نزدیک‌تر به دوربین و ربات کویین است؛ فضانورد ماتیاس مارِر هم در پس‌زمینه، کنار بامبل دیده می‌شود.

طبق اعلام ناسا، مهارت‌های ناوبری بامبل روی ماژول Harmony ایستگاه فضایی بین‌المللی، مورد آزمایش قرار گرفت و این ربات، داده‌های نقشه‌نگاری تازه‌ای را جمع‌آوری کرد. کویین هم نخستین عکس پانورامای 360 درجه خود را از داخل آزمایشگاه اوربیتال گرفت.

هر کدام از ربات‌ها برای حرکت، مجهز به پروانه‌های الکتریکی هستند و یک داک شارژ دارند که برای تامین مجدد نیرو، می‌توانند بدون کمک به آن برگردند. همچنین دارای بازویی هستند که می‌توانند با آن، دستگیره‌ها را بگیرند یا به فضانوردان کمک کنند.

در اصل، ربات‌های Astrobee برای کار در کنار فضانوردان طراحی شده‌اند؛ اما ناسا بدش نمی‌آید که در فضاپیمای Gateway ماموریت آرتمیس هم از آن‌ها استفاده کند. قرار است Gateway، دور ماه بچرخد و نقش یک پست دیده‌بانی را برای ماه‌نوردان ایفا کند. البته این فضاپیما فقط شش هفته در سال می‌تواند پذیرای انسان باشد و همین موضوع، اهمیت وجود یک سیستم کارآمد کنترل و نگهداری خودکار را بیشتر می‌کند.

سال گذشته هم در قالب پروژه ISAAC، ناسا عیار ربات بامبل را با شبیه‌سازی یک موقعیت اورژانسی سنجید. این ربات باید با هوش مصنوعی کامپیوتر خود، علت مسدود شدن تهویه ایستگاه را شناسایی می‌کرد؛ چیزی که جوراب یکی از فضانوردان بود. بامبل موفق به یافتن جوراب شد و با کمی کمک از طرف اپراتورها، ماموریت را به انجام رساند.

البته پروژه ISAAC، یک ربات انسان‌نمای پیشرفته به نام Robonaut هم دارد. قرار است تکنولوژی توسعه یافته در پروژه ISAAC، در فضاپیمای Gateway و سایر ماموریت‌های فضایی به‌کارگیری شود.

منبع :zdnet

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


واکنش حکیم به وتوی عضویت فلسطین در سازمان ملل توسط آمریکا