بانکداری با اینترنت 5G


بانکداری با اینترنت 5G

در سال‌های اخیر اینترنت جزئی جدایی‌ناپذیر از زندگی و کسب و کار مردم شده است. کوچک‌ترین مشاغل نیازمند اینترنت هستند. اینترنت نیز تحولات تازه‌ای را رقم می‌زند که شاید پیش‌بینی فناوری‌های نوین در سال آینده هم کار ساده‌ای نباشد.

به گزارش بنکر (Banker نسل ۵ اینترنت برای مردم و کسب و کارها جذاب است و هر روز صنعت تازه‌ای از اینترنت نسل ۵ استفاده می‌کند. صنعت بانکداری در خیلی از کشورها از اینترنت نسل ۵ استفاده کرده است و در ایران نیز خیلی از بانک‌های خصوصی پیش ‌قدم شده‌اند. در این گزارش همراه ما باشید تا تأثیرات اینترنت نسل ۵ را بر بانکداری بررسی کنیم.


کاربردهای اینترنت نسل ۵ در بانکداری

سرعت، سهولت و دقت نیازهای اصلی بانکداری الکترونیک در دنیا است. اینترنت نسل ۵ این ۳ اصل را به سادگی برای بانکداری فراهم کرده است. خیلی از بانک‌های مهم دنیا برنامه‌های توسعه‌ای خود را با محوریت اینترنت نسل ۵ طراحی کرده‌اند. همچنین به نوشته گسترش نیوز، در ایران نیز تعدادی از بانک‌های خصوصی به تازگی به این فناوری پیوسته‌اند. در ادامه نگاهی به تأثیرات مهم تکنولوژی G۵ بر صنعت بانکداری خواهیم داشت.

خداحافظی با شعبه، سلام به اینترنت نسل ۵

در روزهای کرونایی شاهد بودیم که بانک‌ها به اجبار خدمات خود را غیرحضوری کردند اما در شرایطی هم به دلیل آماده نبودن زیرساخت‌ها غافلگیر شدند. اینترنت نسل ۵ تا اندازه‌ای خدمات بانکی را توسعه می‌دهد که به جرئت می‌توان از خداحافظی با شعب صحبت کرد. این ادعا رویا نیست و نئوبانک‌های ایرانی در سال‌های اخیر به خوبی به مردم خدمات بدون شعبه ارائه دادند.

بانک‌ها با ابزارهای مختلف مثل هوش مصنوعی فرآیندهای خود را سرعت بخشیده‌اند. اگر چه مناطق دورافتاده کشور محروم از اینترنت هستند اما بانک‌ها می‌توانند با اینترنت نسل ۵ خدمات خود را به این نیز ارائه دهند.


استفاده از خدمات بانکی الکترونیک بدون نیاز به گوشی

اپلیکیشن های مالی نیازمند دستگاه‌هایی هستند که نرم‌افزارهای بروز دارند. به طور مثال برنامه‌های همراه بانک تعدادی از بانک‌ها بر روی اندروید کمتر از ۴ نصب نمی‌شود و خیلی از مردم در مناطق دور افتاده از این خدمات محروم می‌شوند اما نسل ۵ اینترنت شرایطی را ایجاد می‌کند که برنامه‌های بانکی حذف خواهند شد و تمامی خدمات در بستر مرورگرها انجام می‌شود.


خداحافظی با کیف پول‌های فیزیکی

در سال‌های اخیر خیلی از وسایل روزمره ما دیجیتال شده است. در گذشته کسی تصوری از ساعت هوشمند نداشت اما امروز گجتی مرسوم میان مردم است. رفته رفته کیف پول فیزیکی نیز حذف خواهد شد و کیف پول تمامی اقشار جامعه از کودک تا بزرگ‌سال کیف پول دیجیتال می‌شود.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، بیش از ۲۰ درصد بزرگ‌سالان دنیا کیف پول دیجیتال دارند. در آینده نزدیک پرداخت نقدی معنا نخواهد داشت و تمامی تراکنش‌ها الکترونیکی خواهد بود.


بومی‌سازی اینترنت نسل ۵ در ایران

تحریم‌ها در سال‌های اخیر به همه حوزه‌ها حتی فناوری نیز رسیده است. در این راستا دسترسی ایران خصوصاً بانک‌ها که خدمات مالی ارائه می‌دهند، به اینترنت نسل ۵ سخت شده است. شرکت‌های ایرانی در حوزه فناوری به تازگی اینترنت G۵ صد درصد ایرانی ایجاد کردند و در اختیار اپراتورها و شرکت‌های عرضه‌کننده اینترنت قرار داده‌اند.

از این مسیر بانکداری ایران نیز از فناوری‌های نوین بهره‌مند خواهند شد. البته در شرایطی از اینترنت نسل ۵ حرف می‌زنیم که قانون‌گذاری کشور ظاهراً در برابر فناوری شمشیر را از رو بسته است. به تازگی وزارت ارتباطات به قول خودشان اینترنت را برای جستجو در گوگل امن کرده‌اند.

این به اصطلاح اینترنت امن احتمالاً پیش زمینه اینترنت طبقاتی است که زمزمه‌های آن از خانه ملت نیز به گوش می‌رسد. از سویی اختلال در اینترنت گریبان گیر زیرساخت‌های داخلی نیز خواهد شد.

کوچک‌ترین دست‌کاری در فناوری زنجیره خدمات را بر هم خواهد زد. تمامی کارشناسان توصیه می‌کنند، قانون‌گذاران و تصمیم گیران کشور با فناوری همراه شوند، این روزها فناوری مثل ماهواره و دستگاه ودیو نیست که یکی دو سالی عقب بمانیم، قابل جبران باشد، یک روز تأخیر سال‌ها ما را از استاندارهای جهانی دور می‌کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در