رویترز:نفت سرقت‌شده ایران تا یکشنبه تحویل نفتکش «لانا» می‌شود


رویترز:نفت سرقت‌شده ایران تا یکشنبه تحویل نفتکش «لانا» می‌شود

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع دولتی یونان گزارش داد به دنبال حکم دادگاه عالی این کشور، انتظار می‌رود نفتکش با پرچم ایران که در بندر «پیرائوس» لنگر انداخته، این هفته (آخر یکشنبه) آن بخش از محموله‌های خود را که توسط ایالات متحده توقیف شده بود، پس...

رویترز:نفت سرقت‌شده ایران تا یکشنبه تحویل نفتکش «لانا» می‌شود

به گزارش راهبرد معاصر به نوشته رویترز، یک مقام دولتی یونان که خواست نامش به دلیل حساسیت موضوع فاش نشود، گفت حکم دیوان عالی (یونان) به نفع ایران است. وی افزود این حکم که علنی نشده، روز سه‌شنبه به اطلاع دولت رسیده است.

یکی دیگر از مقامات یونانی این حکم را تایید کرد. یک سخنگوی دولت یونان هم گفت که آتن درباره تصمیمات دادگاه اظهارنظر نخواهد کرد.

طبق این گزارش، مقامات یونان اوایل ماه میلادی جاری (ژوئیه) پس از صدور حکم یک هیأت قضایی به نفع یک شرکت ایرانی، لغو حکم قبلی دادگاه و آزادی این نفتکش را تایید کردند و این کشتی که دارای مشکلات موتوری بود به بندر پیرائوس منتقل شد.

رسانه‌های یونانی گزارش دادند که ایالات متحده این تصمیم را به چالش کشید و پرونده را به دیوان عالی یونان برد.

طبق گزارش رویترز، بخشی از محموله نفت این کشتی به کشتی دیگری به نام «آیس انرژی» که توسط آمریکا اجاره شده بود و در بندر پیرائوس بود، منتقل شده بود.

یک مقام رسمی به رویترز گفت: انتظار می‌رود لانا اواخر امروز (۲۷ ژوئیه) سوخت دریافت کند و موتور خود را آزمایش کند تا بتواند در پایان هفته انتقال نفت را آغاز و حرکت کند.

پیش‌تر سفارت ایران در یونان خبر داد دیوان عالی یونان در دادگاه تجدیدنظر به نفع ایران رای داده و عملیات بازگشت نفت سرقت شده ایران بزودی آغاز می‌شود. سفارت ایران در پیامی در توییتر نوشت: دیوان عالی یونان، به عنوان بالاترین مرجع قضایی این کشور رای دادگاه تجدیدنظر به نفع ایران را تایید کرد. به زودی عملیات انتقال آغاز شده و نفت سرقت شده ایران باید به کشتی لانا بازگردانده شود. شکستی دیگر برای راهزنان دریایی.

مقام‌های یونان در تاریخ ۱۹ آوریل (۳۰ فروردین ماه) نفتکش «پگاس» که سپس به لانا تغییر نام پیدا کرد را در امتداد جزیره «ائوبویا» در حالیکه حامل ۱۱۵ هزار تن نفت ایران بود توقیف کردند و سپس به درخواست وزارت دادگستری آمریکا، قرار شد تا نفت این نفتکش به ایالات متحده منتقل شود. این اقدام آمریکا واکنش مقام‌های جمهوری اسلامی ایران را به همراه داشت و تهران از سازمان بین‌المللی دریانوردی درخواست کرد که تا در این تصمیم دادگاه یونان مداخله کند.

در پی اعتراض‌های ایران، یک دادگاه منطقه‌ای یونان دستور بازگشت نفت توقیف شده به ایران را در تاریخ ۹ ژوئن (۱۹ خرداد ماه) صادر کرد اما چند روز بعد یک دادگاه جدید به طور موقت در پی درخواست یک شرکت قطعات یدکی یونانی که خواستار دریافت پول برای ارائه خدمات خاص به این نفتکش شده بود، عزیمت این نفتکش را ممنوع کرد.

روز ۱۹ خردادماه سه منبع آگاه گزارش کردند که یک دادگاه در یونان حکم اولیه دادگاه مبنی بر صدور مجوز برای ایالات متحده آمریکا به منظور مصادره بخشی از محموله نفت ایران در نفتکش ایرانی در امتداد ساحل یونان را لغو کرد. سفارت ایران در آتن نیز با اشاره به لغو حکم مصادره نفت ایران از سوی دادگاه تجدیدنظر یونان اعلام کرد که تا اطمینان از اجرای کامل حکم، موضوع در دستورکار رایزنی‌های فشرده دو کشور باقی می‌ماند./فارس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر