روشنایی پیاده­‌روها با چراغ خیابانی


در راه­‌های فرعی با دسترسی محلی، استفاده از چراغ خیابانی در سیستم روشنایی با هدف کمک به مسیریابی افراد پیاده و جلوگیری از برخورد با اتومبیل­‌ها و سایر موانع می‌­شود. همچنین نور مناسبی که از یک چراغ خیابانی ال ای دی...

در راه­‌های فرعی با دسترسی محلی، استفاده از چراغ خیابانی در سیستم روشنایی با هدف کمک به مسیریابی افراد پیاده و جلوگیری از برخورد با اتومبیل­‌ها و سایر موانع می‌­شود. همچنین نور مناسبی که از یک چراغ خیابانی ال ای دی می­‌تابد، در کاهش وقوع جرایم در این معابر تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت. به همین دلیل روشنایی معابر اشخاص پیاده در فضاهای گوناگون، از خیابان گرفته تا معابر فرعی، گذرگاه‌­های خروجی برج‌­ها و ورودی مجتمع­‌ها، اهمیت بسیار زیادی دارد. در این مقاله به نکات مهم برای روشنایی معابر با استفاده از چراغ خیابانی پرداخته‌­ایم.

روشنایی پیاده­‌روها با چراغ خیابانی

عوامل موثر در میزان روشنایی معابر چیست؟

به صورت کلی برای استفاده از چراغ خیابانی برای روشنایی معابر پیاده‌روی، باید به این نکته توجه داشت که سطح روشنایی مورد نظر باید به اندازه‌­ای باشد که افراد پیاده به راحتی قابلیت تشخیص اجسام، موانع و سایر افراد را داشته­ باشند. این سطح نور مناسب به رانندگان وسائل نقلیه نیز در تشخیص راه کمک کرده ولی ممکن است رانندگان صرفا با استفاده از این چراغ‌­ها نتوانند بدون استفاده از نور چراغ خودروی خود، اشیا را در سطح جاده تشخیص دهند.

به صورت کلی عوامل موثر بر میزان روشنایی معابر عبارتند از:

کاربرد معابر

در بخش کاربرد معابر برای روشنایی با چراغ خیابانی باید به کاربردهای مختلف از جمله مکان پیاده‌­روی، مکان عبور دوچرخه، محل ورودی شهرک­‌ها، ورودی مجتمع­‌های تجاری، نزدیک فضاهای امنیتی نظیر بانک و بیمارستان اشاره کرد. هر کدام از این فضاها کلاس روشنایی مربوط به خود را داراست و هر کلاس روشنایی مربوط به سطح واحدی از روشنایی است. برای آشنایی بیشتر با کلاس‌­های روشنایی و میزان روشنایی مورد نیاز خود می­توانید نشریه مشخصات فنی عمومی واجرایی روشنایی راه‌­ها را از اینجا مشاهده کنید. در این نشریه، به تمامی نکات در خصوص روشنایی معابر اشاره شده ­است.

محدودیت‌­ها و مشخصات نصب چراغ خیابانی

یکی از موارد مهم در نصب چراغ خیابانی برای روشنایی معابر، ارتفاع و شرایط نصب است. هرچه چراغ خیابانی در ارتفاع بالاتری نصب شود، فضای بیشتری را روشن می­‌کند. در زمان طراحی و جانمایی فضای نصب چراغ خیابانی ال ای دی باید به این نکته توجه داشت که با توجه به نزدیکی محل عبور عابرین پیاده به پنجره ساختمان­‌ها و واحد­های مسکونی، زاویه قرارگیری چراغ خیابانی نباید به گونه‌­ای باشد که نور خروجی از چراغ، از پنجره به داخل ساختمان تابیده و موجب آزار ساکنین محل شود. بنابراین حتما لازم است تا پیش از نصب چراغ خیابانی، از کارشناسان فنی نورپردازی، مشورت بگیرید. کارشناسان فنی مهندس اکووات در اسرع زمان این کار را به صورت رایگان برای شما انجام خواهند داد.

نکات مهم در طراحی روشنایی معابر با چراغ خیابانی

چراغ خیابانی در بازار روشنایی از تنوع بسیار بالایی برخوردار است. از چراغ­های خیابانی سنتی لاکپشتی گرفته تا چراغ‌­های خیابانی ال ای دی ماژولار، هرکدام کاربرد ویژه خود را دارا هستند و قابلیت‌های مختلفی به شما می­‌دهند. بنابراین به هنگام استفاده از این چراغ­‌ها نکات زیادی وجود دارد که رعایت آن‌­ها بهترین و به صرفه­‌ترین نور خروجی را برای شما تامین می­‌کند. بخشی از این نکات در خصوص روشنایی معابر و پیاده­‌روها به شرح زیر است:

بهتر است عرض فضای روشن شده توسط چراغ خیابانی، بیشتر از عرض پیاده‌­رو یا محل عبور دوچرخه در نظر گرفته ­شود تا هم احتمال وقوع جرم کاهش یافته و هم اینکه به رانندگان و افراد پیاده در تشخیص حدود فضای خود کمک کند. برای روشنایی معبرهای نزدیک به هم، به جهت حفظ یکنواختی باید از یک کلاس روشنایی استفاده شود. در این خصوص می­توانید با مراجعه به جدول زیر، مقدار نور مورد نیاز در فضای مورد نظر خود را مشاهده کنید. شاخص نمود رنگ بالای چراغ خیابانی در تشخیص تصاویر در دوربین مداربسته و یا تشخیص چهره افراد و اجسام و در نتیجه افزایش امنیت فضا بسیار تاثیرگذار است. بنابراین سعی کنید از چراغ خیابانی با شاخص نمود رنگ بالاتر از 85 (CRI>85) استفاده کنید تا هم به زیبایی فضا کمک کرده و هم امنیت آن را افزایش دهید. شاخص نمود رنگ در واقع بیانگر مقدار شفافیت رنگ اجسام زیر نور چراغ خیابانی در مقایسه با نور خورشید است. به زیبایی فضای خود در روز و شب اهمیت بدهید. در بسیاری از مواقع، چراغ خیابانی در نزدیکی بناهای تاریخی و یا ساختمان­‌های زیبا و پر رفت و آمد قرار می­گیرد. نحوه قرارگیری پایه چراغ خیابانی و ظاهر کل سیستم روشنایی خیابانی باید به گونه‌­ای باشد که هم در روز و هم در شب نمای زیبایی را ایجاد کند. به خیرگی و آلودگی نوری چراغ خیابانی توجه کنید. خیرگی که در نتیجه نوع چراغ خیابانی و نحوه نصب اشتباه آن می­تواند رخ دهد، باعث آزار و اذیت چشم و اختلال در دید افراد شده و بنابراین می‌­تواند حادثه­‌ساز باشد. هم‌چنین استفاده از چراغ‌­های خیابانی قدیمی که نور را در همه جهات پخش می‌­کنند، هم باعث اتلاف انرژی و هم ایجاد آلودگی نوری می‌­شود. بنابراین در وهله اول سعی کنید از چراغ خیابانی LED با کیفیت استفاده نموده و در وهله دوم، در نصب آن نهایت دقت را داشته ­باشید.

نکات بالا مهم­ترین موارد در خصوص روشنایی پیاده­‌روها و معابر با چراغ خیابانی بود. جهت مشاهده قیمت چراغ خیابانی و یا خرید چراغ خیابانی به وبسایت اکووات مراجعه نموده و یا برای مشاوره در خصوص استفاده از چراغ خیابانی با ما در تماس باشید.

تلفن : 58642-021

نویسنده: رپورتاژ

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صحبت های دادستان کل کشور درباره اجرای طرح نور