شیشه دودی خودرو در اکثر ایالت‌های آمریکا هم ممنوع است!


شیشه دودی خودرو در اکثر ایالت‌های آمریکا هم ممنوع است!

شیشه دودی خودرو در عمده ایالت‌های آمریکا هم ممنوع و غیرقانونی است. در ادامه به قوانین سفت و سخت ایالت‌ها برای دودی کردن شیشه می‌پردازیم.برای بهره‌بردن از مزایای شیشه دودی خودرو دیگر لازم نیست ثروتمند یا معروف بود، از آنجا که امروزه بسیاری از...

شیشه دودی خودرو در عمده ایالت‌های آمریکا هم ممنوع و غیرقانونی است. در ادامه به قوانین سفت و سخت ایالت‌ها برای دودی کردن شیشه می‌پردازیم.

برای بهره‌بردن از مزایای شیشه دودی خودرو دیگر لازم نیست ثروتمند یا معروف بود، از آنجا که امروزه بسیاری از خودروها به صورت استاندارد با شیشه‌های دودی روانه بازار می‌شوند. با این حال، اگر رانندگان بخواهند شیشه خود را هرچه تیره‌تر کنند، می‌توانند به فروشگاه‌هایی که این کار را انجام می‌دهند مراجعه کنند.

شیشه خودرو را با قرار دادن یک ورق لمینت نازک داخل شیشه جلو یا شیشه‌های کناری تیره یا دودی می‌کنند. علاوه بر مزایایی نظیر حفظ حریم شخصی و جذاب‌تر ساختن نمای بیرونی خودرو، تحقیقات نشان می‌دهند که شیشه دودی خودرو کاهش تابش نور، جلوگیری از افزایش دمای کابین و محافظت در برابر اشعه‌های مضر فرابنفش را با خود به دنبال می‌آورد. با توجه به مطالعات اخیر، رانندگان و سرنشینان در خودروهایی که شیشه دودی ندارند، بیشتر از همه در معرض اشعه‌های فرابنفش بوده‌اند.

شیشه دودی خودرو در اکثر ایالت‌های آمریکا هم ممنوع است!شیشه دودی خودرو در اکثر ایالت‌های آمریکا هم ممنوع است!

در آمریکا رانندگانی که شیشه‌های خودروی خود را دودی می‌کنند، ممکن است به دردسر بیفتند. دولت آمریکا قوانین مشخصی را برای چگونگی دودی کردن شیشه خودرو تعیین کرده است که البته بسته به هر ایالت تفاوت‌هایی پیدا می‌کنند. با وجود این، به جز چند مورد استثناء اکثر ایالت‌های آمریکا قوانین سفت و سختی برای شیشه دودی دارند.

شیشه دودی خودرو در آمریکا عمدتاً غیرقانونی است

شیشه دودی خودرو در اکثر ایالت‌های آمریکا هم ممنوع است!شیشه دودی خودرو در اکثر ایالت‌های آمریکا هم ممنوع است!

البته شیشه‌های دودی علی‌رغم مزایای جالب توجه خود، معایبی هم دارند؛ خصوصاً شیشه‌های به شدت تیره. واضح‌ترین نقطه ضعف شیشه دودی خودرو این است که مانع دید راننده می‌شود و در نتیجه، شاید راننده متوجه افراد، خودروها و خطرهای احتمالی پیش روی خود نشود. انجمن خودروی آمریکا در مجله Via خود که هر دو ماه یکبار منتشر می‌کند، به این نکته نیز اشاره کرده است که شیشه‌های دودی باعث می‌شوند راننده نتواند به درستی مقصودش را به سایر راننده‌ها و عابران پیاده منتقل کند و بالعکس. بنا بر این، از ایمنی رانندگی کاسته می‌شود.

علاوه بر این، خودروهای دارای شیشه دودی برای افسران پلیسی که در ایست‌های بازرسی سعی دارند نگاهی به داخل خودرو بیندازند، تهدیدآمیز هستند. بنا به گفته یک افسر پلیس از تولیدوی آمریکا به ABC News، اگر فردی در صندلی عقب قصد داشته باشد با سلاح گرم یا هر وسیله دیگری به افسر پلیس و سایر افراد آسیب برساند، به خاطر شیشه دودی به راحتی می‌تواند این کار را انجام بدهد.

انتقال نور مرئی

شیشه دودی خودرو در اکثر ایالت‌های آمریکا هم ممنوع است!شیشه دودی خودرو در اکثر ایالت‌های آمریکا هم ممنوع است!

ایالت‌های آمریکا بنا به معیاری تحت عنوان «انتقال نور مرئی» (Visible Light Transmission یا به اختصار VLT)، برای دودی کردن شیشه مقررات وضع می‌کنند. انتقال نور مرئی به درصد نوری که از لایه دودی شیشه می‌گذرد اشاره دارد. به عنوان مثال، 30 درصد انتقال نور مرئی یا VLT به این معنی است که شیشه دودی خودرو اجازه ورود 30 درصد نور به کابین را می‌دهد. درصد VLT هرچه پایین‌تر باشد، شیشه هم تیره‌تر است و کمتر می‌گذارد نور وارد کابین شود.

البته این قوانین آنچنان سرراست نیستند؛ درصد مجاز انتقال نور بسته به هر شیشه فرق می‌کند. همچنین دودی کردن شیشه جلو در تمام ایالت‌ها ممنوع است، مگر اینکه فقط چند سانتی‌مترِ بالای خط AS1 شیشه جلو دودی شود. در ایالت‌هایی نظیر آرکانزاس، دودی کردن شیشه‌های جانبی جلو و عقب با 25 درصد انتقال نور مجاز است و شیشه عقب هم باید حداقل 10 درصد نور را منتقل کند. از طرفی دیگر، ایالت‌هایی مثل نیوجرسی در این زمینه سخت‌گیرترند. در نیوجرسی دودی کردن شیشه جلو و شیشه‌های جانبی جلو ممنوع اعلام شده است، ولی امکان دودی کردن همه شیشه‌های عقب وجود دارد.

جریمه دودی کردن شیشه خودرو نیز در هر ایالت آمریکا متفاوت است. به عنوان مثال، در کارولینای شمالی راننده بابت شیشه دودی غیرقانونی باید حدود 50 دلار جریمه به علاوه حدود 238 دلار هزینه دادگاه پرداخت کند.

منبع :SlashGear

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...