کبد چرب در کمین افرادی که برنامه خواب نامناسب دارند


بر اساس تحقیقات جدید محققان چینی، افرادی که سبک زندگی بی تحرک و رفتارهای خواب ناسالم دارند ممکن است به بیماری کبد چرب مبتلا شوند. به گزارش سیناپرس، بیماری کبد چرب پیشروترین بیماری مزمن کبد...

کبد چرب در کمین افرادی که برنامه خواب نامناسب دارند

بر اساس تحقیقات جدید محققان چینی، افرادی که سبک زندگی بی تحرک و رفتارهای خواب ناسالم دارند ممکن است به بیماری کبد چرب مبتلا شوند.

به گزارش سیناپرس، بیماری کبد چرب پیشروترین بیماری مزمن کبد در سراسر جهان است و حدود یک چهارم از جمعیت بزرگسال را تحت تاثیر قرار می دهد. این نوع بیماری کبدی، توسط اختلالات متابولیکی از جمله چاقی و دیابت نوع 2 تحریک می شود. بیماری کبد چرب، ممکن است به مرحله نهایی بیماری کبدی پیشرفت کرده و بار سلامتی و اقتصادی زیادی برای جامعه ایجاد کند.

محققان دانشگاه سان یات سن در گوانگژو چین گفته اند، افرادی که خواب شبانه ضعیف و چرت های طولانی در روز دارند، بالاترین خطر ابتلا به بیماری کبد چرب را دارند. مطالعه ما نشان داد که بهبود کیفیت خواب با کاهش 29 درصدی خطر ابتلا به بیماری کبد چرب مرتبط است.

پژوهشگران، رفتارهای خواب حدود 5 هزار بزرگسال چینی مبتلا به بیماری کبد چرب را تجزیه و تحلیل کردند و دریافتند اختلالاتی مثل دیر خوابیدن، خروپف کردن و چرت زدن روزانه به مدت بیش از 30 دقیقه، به طور قابل توجهی با افزایش خطر ابتلا به بیماری کبد چرب مرتبط است.

بهبود متوسط در کیفیت خواب منجر به کاهش 29 درصدی خطر بیماری کبد چرب شد. به گزارش سیناپرس، افرادی که سبک زندگی کم تحرک و چاقی مرکزی داشتند، عوارض جانبی بارزتری از کیفیت خواب ضعیف، را نسبت به سایر افراد تجربه کردند.

محققان اضافه کرده اند، مطالعه ما شواهدی را ارائه می دهد که حتی یک بهبود متوسط در کیفیت خواب برای کاهش خطر ابتلا به بیماری کبد چرب، به ویژه در افرادی که سبک زندگی ناسالم دارند، کافی است.

با توجه به این که جمعیت زیادی از افراد مبتلا به کیفیت خواب ضعیف، تشخیص داده نشده و تحت درمان قرار نمی گیرند، مطالعه ما نیازمند تحقیقات بیشتری در این زمینه و استراتژی هایی برای بهبود کیفیت خواب است.

نتایج تحقیقاتی در مجله Journal of Clinical Endocrinology Metabolism منتشر شده اند.

ترجمه: سنا دلفیه

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چرا از سال 1969 انسان دیگر بر روی ماه فرود نیامد؟