یک صداوسیمایی دیگر از ضرغامی حکم گرفت


یک صداوسیمایی دیگر از ضرغامی حکم گرفت

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با صدور حکمی «حسین ساری» را به سمت مدیرعاملی و رییس هیأت‌مدیره صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی منصوب کرد.

اعتبار حکم عزت‌الله ضرغامی برای مدیرعامل جدید این صندوق سه ساله است. پیش از این، هادی میرزایی عهده دار این مسؤولیت بود.

تحصیلات «ساری» در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در رشته مهندسی صنایع از دانشگاه‌های صنعتی شریف و تربیت مدرس و دکتری مدیریت استراتژیک از دانشگاه عالی دفاع ملی است.

بررسی سوابق حرفه‌ای او نشان می‌دهد که ساری فعالیتش را با عنوان معلم دینی در آموزش و پرورش آغاز کرده، از سال ۱۳۶۹ برنامه‌سازی، پخش و نظارت و سردبیری رادیو را تجربه کرده و برای شش سال مدیر شبکه قرآن سیما، بعد هم مدیر شبکه رادیویی قرآن و مدت کوتاهی هم رییس شبکه قرآن سیما بوده است.

مدیر شبکه آموزش، رییس مرکز پویانمایی سازمان صدا و سیما، مدیر شبکه قرآن و معارف صدا و سیما، مدیرکل پخش و نظارت صدا، عضویت در هیأت امنای جهاد دانشگاهی و عضو شورای سیاست‌گذاری مسابقات بین‌المللی دانشجویان از دیگر سوابق حرفه ای حسین ساری است.

انتصاب یک مدیر صدا و سیمایی دیگر در مجموعه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از زمان حضور عزت الله ضرغامی ـ رییس اسبق صدا و سیما ـ آن هم بدون پیشینه میراث فرهنگی در صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی، درحالی صورت گرفته که در سال‌های اخیر عملکرد این صندوق در واگذاری بناهای تاریخی به سرمایه‌گذاران خصوصی، شیوه مرمت این بناها و همینطور تغییر کاربری و مدیریت آن‌ها زیر ذره‌بین منتقدان بوده است.

صندوق احیاء و بهره برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی به استناد ماده ۱۱۴ برنامه چهارم توسعه، در سال ۱۳۸۴ تشکیل شد. براساس ماده ۱۱۴ این قانون، به سازمان وقت میراث فرهنگی و گردشگری اجازه داده شده به منظور اعطای مجوز کاربری و بهره‌برداری مناسب از بناها و اماکن تاریخی قابل احیا با هدف سرمایه‌گذاری بخش خصوصی داخلی و خارجی، صندوق احیا و بهره برداری از بناها و اماکن تاریخی- فرهنگی را ایجاد کند.

تشویق و هدایت و حمایت از فعالیت‌های قانونی سرمایه‌گذاران، تعیین کاربری و اعطای مجوز بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی کشور با رعایت قوانین و مقررات مربوط، حمایت از اشخاص حقیقی و حقوقی مرتبط با احیای بناهای تاریخی برای توسعه ظرفیت‌های فنی و مهندسی در این زمینه، اعطای تسهیلات حمایتی به بهره‌برداران و انجام سایر امور مرتبط با توسعه و تقویت احیاء و بهره برداری اماکن تاریخی با رعایت قوانین و مقررات مربوط از جمله وظایف این صندوق برشمرده شده است.

از سال ۱۳۹۹ با اصلاح اساسنامه این صندوق در هیأت دولت، مسؤولیت «توسعه صنایع دستی و فرش دستباف» نیز به صندوق احیاء واگذار شد و نام آن به صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی تغییر کرد. با این وجود، تا کنون در زمینه توسعه صنایع دستی و فرش دستباف، برنامه روشن و کارنامه موفقی نداشته است و به نظر می رسد فقط عنوان آن در این سال ها طولانی‌تر شده است. هرچند بحث‌هایی درباره راه‌اندازی حراجی و فروش صنایع دستی از طریق این صندوق مطرح شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


خواب فرهاد در بیداری