27 حقیقت جالب و خواندنی درباره هواپیما و پرواز کردن


27 حقیقت جالب و خواندنی درباره هواپیما و پرواز کردن

قصد داریم به بیان حقایقی جالب درباره هواپیما ها و پرواز کردن بپردازیم  پس در ادامه با ما همراه شوید 2659 باور میکنی یا نه 1401/05/07

حقایقی جالب درباره پرواز و هواپیما

حتی اگر هواپیما‌ها یکی از محبوب‌ترین راه‌ها برای طی کردن مسافت‌های طولانی باشند، با این حال آن‌ها به نوعی مبهم مانده اند و سوالات بی‌شماری درباره آن‌ها در ذهن ما به وجود می‌آید. آیا اگر یکی از موتور‌های هواپیما از کار بیافتد، هواپیما می‌تواند تنها با یک موتور پرواز کند؟

آیا بال‌ها مهم‌ترین نقش را در پرواز دارند؟ اما مهمتر از همه، چرا گاهی اوقات پس از انتخاب صندلی کنار پنجره، در کنار صندلی شما پنجره‌ای وجود ندارد؟! امروزه با ما در برترین‌ها همراه باشید تا حقایقی جالب را درباره پرواز با هواپیما برای شما بیان کنیم.

۱. هوای موجود در قسمت مسافری هواپیما به اندازه یک کویر خشک است و تنها حدود ۲۰ درصد رطوبت دارد. به همین دلیل ممکن است در حین پرواز احساس کنید که پوستتان سفت شده است و لب‌هایتان خشک شوند. منطقی است که شرکت‌های هواپیمایی، دستگاه‌هایی مرطوب کننده هوا را برای افزایش این رطوبت به هواپیما‌ها اضافه کنند. اما این موضوع برای شرکت‌های هواپیمایی هزینه زیادی دارد. به علاوه، بدنه هواپیما بیشتر از جنس آلومینیوم و فلزات دیگر است که هوای مرطوب می‌تواند منجر به خوردگی سریع آن‌ها شود؛ بنابراین همیشه هنگام پرواز با هواپیما‌ها بهتر است که کرم مرطوب کننده به همراه خود داشته باشید.

۲. هر ۳۷ ثانیه، یک هواپیما در فرودگاه بین المللی «شیکاگو اوهر» ایالات متحده، نشست و برخاست می‌کند.

۳. بال‌ها تنها یکی از مؤلفه‌های مهم پرواز هستند. برای این که هواپیما بتواند پرواز کند باید ۴ نیرو وجود داشته باشد؛ این نیرو‌ها هواپیما را به جلو، بالا، پایین می‌برند و سرعت آن را کاهش می‌دهند. این نیرو‌ها شامل نیروی پرتاب، بالابرنده، کشش و وزن هستند.

۴. با گذشت زمان، دی اکسید کربن موجود در جو به طور فزاینده‌ای افزایش یافته است. این امر سبب افزایش ایجاد چاله‌های هوایی می‌شود و به همین دلیل است که تکان‌های ناگهانی هواپیما‌ها روز به روز بدتر و بیشتر می‌شود.

۵. بوئینگ ۷۴۷.۸، یکی از بزرگترین هواپیما‌های تجاری جهان، دارای توان الکتریکی کافی برای تأمین الکتریسیته تقریباً نیم میلیون تلویزیون صفحه تخت است.

۶. سعی کنید از پتو‌های موجود در هواپیما استفاده نکنید. بسیاری از خطوط هوایی فقط یکبار در ماه آن‌ها را می‌شویند. بهتر است از پتو مسافرتی، کت و یا ژاکت خود استفاده کنید.

۷. BEDE BD.۵ MICRO کوچکترین و سبکترین جت جهان است و رکورد جهانی گینس را در اختیار دارد. این جت می‌تواند یک نفر را در خود جای دهد و وزن آن کمی بیشتر از یک پاندای می‌باشد.

۸. ایرباس A۳۸۰ بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان است. این هواپیما می‌تواند تا ۸۵۳ مسافر را حمل کند! و طول بال‌های آن از طول هواپیما بیشتر است. این هواپیما ۷۳ متر طول دارد، در حالی که بال‌ها به طول ۸۰ متر کشیده می‌شوند. این هواپیما از ۴ میلیون قطعه ساخته شده است!

۹. بزرگترین و سنگین‌ترین هواپیمای جهان آنتونوف AN.۲۲۵ است. مخازن سوخت این هواپیما قابلیت سوختگیری به میزان ۲۸۰ تن را دارند و در حالت عادی در هر ساعت ۱۸ تن سوخت مصرف می‌کند. این غول قابلیت حمل بار تا ۲۵۰ تن را دارا می‌باشد و وزن آن ضمن حمل بار به ۶۴۰ تن می‌رسد!

۱۰. دستشویی‌ها کثیف‌ترین مکان‌های هواپیما نیستند! میز‌های مخصوص غذاخوری جلوی صندلی‌ها ۸ برابر بیشتر از توالت هواپیما باکتری دارند!

۱۱. «وویجر» اولین هواپیمایی بود که بدون سوخت گیری و متوقف شدن توانست دور دنیا را پرواز کند. این پرواز در سال ۱۹۸۶ انجام شد و به مدت ۹ روز، ۳ دقیقه و ۴۴ ثانیه ادامه داشت.

۱۲. در هر لحظه ۶۱هزار نفر با هواپیما بر فراز آمریکا سفر می‌کنند و حدود ۵۰۰۰ هواپیما آن‌ها را حمل می‌کنند.

۱۳. بیش از یک سوم گیرنده‌های چشایی شما هنگام پرواز کار نمی‌کنند. به همین دلیل ممکن است حتی خوشمزه‌ترین غذا‌ها و نوشیدنی‌ها در هواپیما به نظر بی‌مزه و غیرعادی باشند.

۱۴. تنها ۵درصد از جمعیت کره زمین تاکنون سفر با هواپیما را تجربه کرده اند.

۱۵. در داخل یک بوئینگ ۷۴۷، حدود ۲۲۵ کیلومتر سیم‌کشی وجود دارد که وزن آن‌ها به بیش از ۱.۵ تن می‌رسد.

۱۶. صاعقه خیلی بیشتر از آن چیزی که فکر می‌کنید با هواپیما برخورد می‌کند. هنگامی که هواپیما از میان ابر‌ها پرواز می‌کند، اصطکاک آن با هوای اطراف برق استاتیک ایجاد می‌کند که می‌تواند باعث رعد و برق شود. انرژی‌ای که از این صاعقه به هواپیما منتقل می‌شود هیچ وقت به داخل کابین نمی‌آید بلکه از طریق بدنه آلمینیومی هواپیما تخلیه می‌شود. به طور متوسط، رعد و برق حداقل یک بار در سال به هر هواپیمایی برخورد می‌کند.

۱۷. طی یک پرواز ۳ ساعته، بدن شما ۱۰ لیوان آب از دست می‌دهد و شما را در معرض کمبود آب بدن قرار می‌دهد.

۱۸. اگر پرواز‌های فرست کلاس دیگر چندان مهیج به نظر نمی‌رسند، می‌توانید هواپیما‌های خطوط هوایی «اتحاد» امارات را امتحان کنید. هر یک از این هواپیما‌ها شامل سه اتاق با تمامی امکانات رفاهی است. اما بلیت بسته به مقصد شما ده‌ها هزار دلار هزینه خواهد داشت.

۱۹. هواپیما‌هایی وجود دارند که بدون هیچ مشکلی می‌توانند با خاموش شدن یک موتور نیز پرواز کنند. به عنوان مثال، بوئینگ ۷۸۷ Dreamliner می‌تواند با خیال راحت مسافران خود را به مدت ۵ ساعت و نیم فقط با یک موتور حمل کند.

۲۰. پنجره‌ها و صندلی‌های هواپیما همیشه با هم مطابقت ندارند و در یک راستا نیستند، بنابراین هنگام خرید بلیط، انتخاب صندلی کنار پنجره تضمین نمی‌کند که شما از بالا منظره‌ای از زمین را داشته باشید. در هواپیما‌های مسافربری بزرگ مثل ایرباس یا بوئینگ، قرارگیری صندلی به نوع هواپیما بستگی دارد. در هواپیما‌های فرست کلاس معمولا انتخاب شما درست است، اما در هواپیما‌هایی با بلیت‌های ازران قیمت نباید دقیقا انتظار صندلی کنار پنجره را داشته باشید و گاهی به جای پنجره با بدنه هواپیما روبه رو می‌شوید!

۲۱. هواپیمای مسافربری کنکورد، سریعترین هواپیمای مسافربری است که تاکنون ساخته شده است که می‌توانست با سرعت دو برابر سرعت صوت پرواز کند. در سال ۱۹۸۳ هواپیمای کنکورد مسیر نیویورک تا لندن را فقط در مدت زمان ۲ ساعت و ۵۶ دقیقه طی کرد. به دلایل مختلف، از جمله هزینه بالای عملیات پرواز و صدای بسیار بلند و شکستن دیوار صوتی، استفاده از هواپیمای مسافربری کنکورد ممنوع اعلام شد.

۲۲. میانگین سرعت هواپیما‌های مسافربری ۹۲۵ کیلومتر در ساعت است که تقریباً ۳ برابر سریعتر از سرعت یک لامبورگینی «گالاردو» است.

۲۳. حمل جیوه در پرواز‌ها مجاز نیست، زیرا حتی مقدار کمی از این فلز مایع می‌تواند به آلومینیوم که اکثر هواپیما‌ها از آن ساخته شده آسیب جدی وارد کند. مشکل این است که جیوه خیلی سریع با آلومینیوم ترکیب می‌شود و هنگامی که این کار را انجام می‌شود، این لایه محافظی را از بین می‌برد.

۲۴. در حالی که رانندگان به دلایل آشکار نمی‌توانند هنگام رانندگی بخوابند، اما خلبانان می‌توانند درون کابین چرت بزنند! چون در بعضی از زمان‌های پرواز، هواپیما فقط با «کنترل خودکار» کنترل می‌شود. هنگام مصاحبه با ۵۰۰ خلبان، ۴۳درصد از آن‌ها اعتراف کردند که پشت فرمان می‌خوابند!

۲۵. «ماسک اکسیژن اضطراری هواپیما» تنها حدود ۱۵ دقیقه به شما اکسیژن می‌رساند. خوشبختانه، این مدت زمان برای یافتن مکان فرود مناسب یا حداقل پایین آمدن تا ارتفاعی که مردم دیگر نیازی به ماسک اکسیژن ندارند، کافی است.

۲۶. انگلیسی زبان بین‌المللی پرواز است. تمام خلبانان پرواز‌های تجاری و کنترلر‌های پرواز که در مسیر پروازی بین‌المللی فعالیت می‌کنند باید به زبان انگلیسی صحبت کنند.

۲۷. برای جلوگیری از مسمومیت غذایی، خلبان‌ها اجازه ندارند غذای خود را با دیگران به اشتراک بگذارند و برای ایمنی و احتیاط بیشتر، خلبان‌ها در هنگام پرواز، غذایی متفاوت از کمک خلبان می‌خورند.



گردآوری: گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: bartarinha.ir


برچسب ها: عجایب

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج