چگونه پدربزرگ ها و مادربزرگ‌ها ریاضیات یاد می‌گیرند؟


چگونه پدربزرگ ها و مادربزرگ‌ها ریاضیات یاد می‌گیرند؟

تحریک غیرتهاجمی مغز به افراد مسن کمک می‌کند تا مهارت‌های حرکتی و ذهنی جدیدی مانند ریاضیات را بیاموزند.

با افزایش سن ، ظرفیت ما برای یادگیری مهارت‌های جدید کاهش می‌یابد. اما یک مطالعه جدید توسط محققان EPFL نشان می‌دهد که تحریک الکتریکی غیرتهاجمی مغز می‌تواند به افراد مسن کمک کند تا مهارت‌های حرکتی جدید را بسیار سریع‌تر یاد بگیرند.

خواه مسواک زدن دندان‌ها باشد یا درست کردن ساندویچ، هر فعالیت روزانه از یک سری حرکات و اقدامات کوچک تشکیل شده است.اما یادگیری یکی از این مهارت‌های حرکتی متوالی، مانند یک ورزش یا آلات موسیقی جدید، به زمان و تلاش نیاز دارد.

جوانان اغلب این مهارت‌های جدید را خیلی سریع به دست می‌آورند، اما با افزایش سن انجام آن سخت‌تر می‌شود و زمان بیشتری می‌برد؛ بنابراین برای مطالعه جدید، تیم EPFL راه بالقوه‌ای را برای کمک به افراد مسن‌تر برای یادگیری سریع‌تر و موثرتر مهارت‌های حرکتی متوالی بررسی کرد.

آن‌ها تکنیکی به نام تحریک جریان مستقیم ترانس کرانیال آندال (atDCS) را آزمایش کردند که یک جریان الکتریکی ملایم را برای تحریک مناطق خاصی از مغز اعمال می‌کند.تحقیقات گذشته نشان داده است که این تکنیک می‌تواند برای کمک به افراد برای تقویت مهارت‌های ریاضی، حافظه و یادگیری مفید باشد.

یک مطالعه به طور خاص توانست حافظه فعال را در افراد ۷۰ ساله به سطح یک فرد ۲۰ ساله سالم بازگرداند.مطالعه جدید در مسیری مشابه بود. این تیم گروه‌هایی از بزرگسالان جوان و مسن‌تر را در مورد آنچه که تکلیف ضربه زدن با انگشت نامیده می‌شود، آموزش و آزمایش کردند، که به آن‌ها نیاز دارد تا دنباله‌ای از اعداد را با بیشترین سرعت ممکن تایپ کنند.

این کار مهارت یک شرکت‌کننده را آزمایش می‌کند و به راحتی می‌تواند پیشرفت آن‌ها را در طول زمان و مبادله بین سرعت و دقت، نشان دهد.همانطور که انتظار می‌رفت، گروه جوانتر این کار را سریعتر از بزرگسالان مسن‌تر یاد گرفتند. آن‌ها این کار را با اولویت دادن به دقت در اولین جلسه تمرینی خود و سپس بهبود سرعت در جلسات بعدی انجام دادند.

پابلو ماسیرا-الویرا نویسنده اول این مطالعه، گفت: تکه‌های حرکتی زمانی که بزرگسالان جوان برای ضربه زدن با انگشت تمرین می‌کنند، به‌طور قابل اعتمادی ظاهر می‌شوند، اما مطالعات قبلی نشان می‌دهد که تکه‌های حرکتی در افراد مسن‌تر کم یا ناقص است.

در حالی که بزرگسالان جوان در اوایل تمرین عملکرد شدیدی را نشان می‌دهند و یک شبه بهبود می‌یابند، بزرگسالان مسن‌تر با سرعت متوسط‌تری بهبود می‌یابند و حتی یک شبه بدتر می‌شوند.

با این حال، زمانی که تیم DCS را برای شرکت‌کنندگان مسن‌تر اعمال کرد، آن‌ها متوجه پیشرفت قابل توجهی در یادگیری خود شدند.دقت گروه در تمرین سریعتر و زودتر بهبود یافت، به نحوی که شبیه گروه جوانتر بود.

ماسیرا-الویرا گفت: تحریک، تغییر در مبادله سرعت-دقت را تسریع کرد و باعث ظهور زودتر قطعات موتور کارآمد شد، با ۵۰ ٪ از افراد مسن‌تر این ساختار‌ها را در اولین جلسه تمرینی ایجاد کردند.این مطالعه نشان می‌دهد که روش تمرینی، می‌تواند حداقل تا حدی کسب مهارت‌های حرکتی را در افرادی که مکانیسم‌های یادگیری ضعیفی دارند.

با تسهیل ذخیره‌سازی اطلاعات مربوط به کار، کاهش سریع بار ذهنی و امکان بهینه‌سازی اجرای مکانیکی دنباله بازگرداند.این روش به عنوان یک راه غیر تهاجمی برای کمک به بهبود عملکرد ذهنی که به دلیل افزایش سن یا اختلالاتی مانند سکته در حال کاهش است، باز کند.


این تحقیق در مجله Science Advances منتشر شده است.

منبع: سایت نیواطلس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...