رکود به بازار تراشه رسید


رکود به بازار تراشه رسید

جدیدترین گزارش شرکت تحقیقاتی گارتنر نشان داد فروش تراشه بسیار آهسته‌تر از حد انتظار رشد می‌کند و در سال ۲۰۲۳ با کاهش روبرو خواهد شد. شرکت گارتنر پیش بینی کرد درآمد بازار جهانی نیمه رسانا در سال ۲۰۲۲، تنها ۷.۴ درصد رشد خواهد کرد که تقریبا...

جدیدترین گزارش شرکت تحقیقاتی گارتنر نشان داد فروش تراشه بسیار آهسته‌تر از حد انتظار رشد می‌کند و در سال ۲۰۲۳ با کاهش روبرو خواهد شد.
رکود به بازار تراشه رسید
شرکت گارتنر پیش بینی کرد درآمد بازار جهانی نیمه رسانا در سال ۲۰۲۲، تنها ۷.۴ درصد رشد خواهد کرد که تقریبا نصف نرخ ۱۴ درصد است که این شرکت سه ماه قبل پیش بینی کرده بود و بسیار کمتر از نرخ رشد ۲۶ درصدی در سال ۲۰۲۱ است.
ریچارد گوردون، تحلیلگر گارتنر در این گزارش اظهار کرد: بازار جهانی نیمه رسانا وارد دوره ضعف شده است که تا پایان سال ۲۰۲۳ ادامه پیدا کرده و درآمد نیمه رسانا ۲.۵ درصد کاهش پیدا می‌کند. ما در حال حاضر هم شاهد ضعف بازارهای نهایی نیمه رساناها، به خصوص بازارهایی هستیم که بیشتر تحت تاثیر هزینه مصرف کننده قرار می‌گیرند.
دورنمای جدید گارتنر، منعکس کننده نگرانی‌هایی است که باعث شده است سرمایه گذاران سهام تراشه را امسال رها کنند. پس از رشد چشمگیر تقاضا در دوران قرنطینه‌های کووید ۱۹، بازار رایانه شخصی اکنون دوباره افت کرده و بازار تراشه را هم با خود پایین کشیده است. فروش تلفن‌های هوشمند هم به دلیل تورم که به قدرت خرید مصرف کنندگان ضربه زده، کاهش پیدا کرده است.
فروش رایانه شخصی پس از رشدی که در دو سال گذشته داشت، ۱۳ درصد در سال ۲۰۲۲ کاهش پیدا می‌کند. درآمد تراشه از بازار رایانه شخصی، ۵.۴ درصد کاهش خواهد یافت. در این بین، فروش تلفن‌های هوشمند پس از رشد ۲۵ درصدی در سال ۲۰۲۱، امسال تنها ۳.۱ درصد رشد می‌کند.
بر اساس گزارش بلومبرگ، در حالی که تقاضا برای تراشه‌های مورد استفاده در کالاهای مصرفی کاهش پیدا کرده اما تقاضا برای نیمه رساناهای مورد استفاده در دیتاسنترها همچنان قوی است. این بازار امسال ۲۰ درصد رشد خواهد کرد. با افزایش میزان تراشه‌ها در خودروها، تقاضا در بخش خودروسازی همچنان مثبت مانده است. ارزش نیمه رساناها در هر خودرو، از ۷۱۲ دلار در سال ۲۰۲۲ به ۹۳۱ دلار در سال ۲۰۲۵ رشد خواهد کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی