تکانه‌‌‌های رونق با افزایش حجم و ارزش معاملات آتی بورس‌کالا


در بازار قراردادهای آتی در هفته منتهی به ٧مرداد، بیش از ۴۶‌هزار قرارداد به ارزش ٢۵٧میلیارد تومان دست به دست شد که نسبت به هفته پایانی تیرماه ۴٩درصد در حجم و ٢٩درصد در ارزش افزایش داشت. هفته گذشته زعفران، صندوق طلا و نقره رتبه‌های نخست تا سوم ارزش...

به گزارش «کالاخبر»، در هفته‌ای که گذشت، ارزش معاملات بازار قراردادهای آتی در سه‌دارایی پایه زعفران‌نگین، صندوق طلا و صندوق نقره به سبب دست به دست شدن ۴۶‌هزار و ۶٧۴قرارداد به ٢۵۶میلیارد و ٩٩١میلیون تومان رسید. در جریان معاملات هفته قبل، انعقاد ۴٢‌هزار و ۵٠قرارداد آتی زعفران، ارزش بیش از ٢٠٨میلیارد و ۶٠٧میلیون تومانی را در بازار به ثبت رساند. این دارایی پایه با سهم ۶۴درصدی از حجم و ۶٢درصدی از ارزش قراردادها نسبت به هفته ماقبل آن در سه‌سررسید شهریور، آبان و دی ۱۴۰۱ رتبه نخست معاملات هفتگی را به دست آورد. همچنین در جریان معاملات هفته قبل ٣‌هزار و ٩۶۴قرارداد آتی صندوق طلا منعقد شد که ارزش بیش از ۴٧میلیارد و ٢٣١میلیون تومان برای آن به ثبت رسید. صندوق طلا توانست از لحاظ حجم و ارزش پس از زعفران در جایگاه دوم قرار گیرد. سهم صندوق‌های طلا از حجم کل معاملات ٣٠‌درصد و از ارزش معاملات آن ٣٢‌درصد بود. معامله‌گران این تعداد قرارداد را در سه‌سررسید مرداد، مهر و آذر ۱۴۰۱ منعقد کردند. در دو سررسید تحویل مرداد و مهر امسال نیز ۶۶٠قرارداد آتی نقره در بازار منعقد شد که ارزش بیش از یک‌میلیارد و ١۵٢میلیون تومان برای آن به ثبت رسید.

۲۳/۵ میلیون گواهی سپرده کالایی دست به دست شد

بازار گواهی سپرده در هفته منتهی به ٧مرداد شاهد دست به دست شدن ٢٣میلیون و ۵١٩‌هزار اوراق مبتنی بر کالا به ارزش بیش از ٨٢٣میلیارد تومان بود که نسبت به هفته قبل ۴۴درصد در حجم و ١٩٧درصد در ارزش افزایش داشت. حجم معاملات هفتگی بازار گواهی سپرده کالایی در بورس‌کالای ایران در هفته منتهی به ٧مرداد، ٢٣میلیون و ۵١٩‌هزار ورقه بهادار مبتنی بر کالا به ارزش نزدیک به ٨٢٣میلیارد و ۵۵١میلیون تومان شد. این درحالی است که ارزش معاملات هفته منتهی به ٣١ تیر بیش از ٢٧٧میلیارد تومان برای ١۶میلیون و ٣٢۴‌هزار ورقه بهادار مبتنی بر کالا بود. در جریان معاملات هفته گذشته در بازار مالی بورس‌کالا، ١٣میلیون و ٣۶٩‌هزار گواهی سپرده زعفران در حالی دست به دست شد که این دارایی پایه با ثبت ارزش نزدیک به ۵۵٨میلیارد و ٣۶٩میلیون تومان صدرنشین شد و با کسب سهم ۶٨درصدی از ارزش کل معاملات و سهم ۵٧درصدی از حجم، در جایگاه نخست ایستاد. به این ترتیب، عنوان برتر معاملات هفته قبل که در اختیار سیمان بود، به زعفران رسید و این دارایی از سیمان جلو زد.

جزئیات معاملات هفتگی بازار فیزیکی در هفته نخست مرداد

سیمان با ثبت معامله ٨میلیون و ٢۵۶‌هزار گواهی سپرده، رتبه دوم معاملات را از نظر حجم از آن خود کرد و ارزش معاملات این دارایی نزدیک به ۶میلیارد و ١١۶میلیون تومان شد. سهم این دارایی از حجم کل معاملات ٣۵‌درصد بود. در هفته گذشته همچنین، یک‌میلیون و ۴۶١‌هزار و ٣٠٠گواهی سپرده سکه طلا به ارزش بیش از ٢١٩میلیارد و ۴١٩میلیون تومان دست به دست شد که این دارایی پایه، رتبه سوم حجم و رتبه دوم ارزش معاملات را از آن خود کرد. سهم طلا از حجم کل معاملات ۶‌درصد و از ارزش کل معاملات ٢۶‌درصد برآورد شد. ارزش معامله ۴٣٢‌هزار و ٢٢٨گواهی سپرده شیشه نیز از رقم ٣٩میلیارد و ۶٣٣میلیون تومان فراتر رفت و این دارایی بعد از زعفران و سکه، مقام سوم را از لحاظ ارزش به نام خود ثبت کرد. این دارایی پایه سهم ۵درصدی را از ارزش کل معاملات از آن خود کرده بود.در هفته قبل و بر پایه دو دارایی پسته و زیره‌سبز نیز در مجموع ٩۶گواهی سپرده دست به دست شد و ارزش ١٣میلیون و ٧٩٨‌هزار تومان را رقم زد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403