دغدغه‌های رهبری برای رابطه مردم با روحانیت


دغدغه‌های رهبری برای رابطه مردم با روحانیت

مقام معظم رهبری نکات بسیار مهم و اساسی را برای وظایف و نوع عملکرد ائمه جمعه بیان کردند.

لذا رعایت نکاتی که مقام معظم رهبری فرمودند ضروری است و می‌تواند رابطه مردم با روحانیت را به‌طور کلی بسیار وثیق و محکم سازد. معمولا ورود در فعالیت‌های اقتصادی برای روحانیون چه امام جمعه باشند یا نباشند اثر خوبی در میان مردم ندارد و همان‌طور که ایشان اشاره فرمودند در چندین مورد که برخی از ائمه جمعه وارد این فعالیت‌های اقتصادی شدند آثار اجتماعی بدی داشته است. ولو اینکه این فعالیت‌های اقتصادی در جهت اهداف مردمی و اهداف فرهنگی برای مردم بوده ولی برداشت مردم نسبت به این مساله چندان خوب نیست که روحانیون مشغول فعالیت اقتصادی و کسب درآمد شدند.

به هر حال مقام معظم رهبری نکته بسیار مهمی را مطرح کردند که امیدواریم ائمه جمعه رهنمودهای ایشان را سرلوحه کار خود قرار دهند و در ابعاد دیگر نیز رعایت کنند. اینکه امام جمعه باید به روز باشد و اطلاعات خود را به روز و فرهنگ اسلامی و انقلابی را باز تولید کند و به خصوص به زبان روز برای نسل جوان صحبت کنند و حالت پدری برای همه جوانان داشته باشند. امامان جمعه باید سعه‌صدر داشته و در کنار مردم و حامی آنها باشند.

اینها بخشی از نکات کاربردی است که می‌توان از سخنان مقام معظم رهبری دریافت کرد. هر چند که نکات بسیار دیگری نیز در سخنان ایشان وجود دارد. از سوی دیگر در خصوص سخنان مقام معظم رهبری در خصوص جذب مخاطب باید گفت؛ بالاخره این انقلاب ما دینی است و روحانیون و ائمه جمعه نیز عالم دین هستند. دین نیز اخلاق، عقاید و احکام است که این 3 عنصر در دین طبق بیانات اندیشمندان و علمای ما سه عنصر اساسی هستند.

امام جمعه باید هم مسائل فقهی و احکام را برای مردم بگوید؛ هم عقاید جهان‌بینی و اصول فلسفی تفکر دینی را بیان کند و هم اخلاق داشته باشد. به هر حال پیامبر(ص) فرمودند: «من برای به کمال رساندن صفات نیکوی اخلاقی مبعوث شدم.» لذا از همه این سه عنصر مهم‌تر همان اخلاق است و امروز دینداری معادل با اخلاق است.

لذا مقام معظم رهبری نیز بر این نکته تاکید داشتند که امامان جمعه لحن لین و نرم داشته باشند؛ عصبانی نشوند و به همه مردم و مخاطبین احترام بگذارند. مطالبی نیز بگویند که مردم به آن مطالب احساس نیاز کنند. دردهای مردم را بشنوند و بیان کنند و با اخلاق و رعایت شرایط و قواعد اخلاقی رابط بین مردم و حاکمیت باشند تا بتوانند مفاهیم و آرمان‌هایی مثل عدالت خواهی و امثالهم را در تریبون نماز جمعه مطرح کنند.

* استاد حوزه علمیه
* منتشر شده در روزنامه آرمان ملی/ شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱

کد خبر 1656670

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی