هفت سال از خلق اتریوم گذشت / خالق اتریوم کیست؟


هفت سال از خلق اتریوم گذشت / خالق اتریوم کیست؟

ویتالیک بوترین یک نویسنده و برنامه نویس روسی-کانادایی بوده و از سال ۲۰۱۱ در جامعه بیت کوین مشارکت داشته است. او یکی از بنیانگذاران و نویسندگان مجله بیت کوین است. همه او را به عنوان نفر شماره ۱ اتریوم می شناسند. اتریوم یک پلتفرم بلاک چین است که به...

اقتصاد آنلاین - حسین عسکری؛ بوترین در سال 2013 به مدت شش ماه به سراسر جهان سفر کرد تا با توسعه دهندگان بیت کوین (BTC) صحبت کند. او متوجه شد که می‌تواند یک نسخه جدید و احتمالاً برتر را با تقلید از روی بلاک چین بیت‌کوین بسازد.

بیت کوین اولین ارز دیجیتال جهان است، در حالی که اتر (ETH) یک ارز دیجیتال مبتنی بر شبکه بلاک چین اتریوم است.

بوترین اتریوم را در تاریخ ۳۰ جولای ۲۰۱۵ ایجاد کرد. اتریوم پلتفرمی عمومی، متن‌باز، زنجیره بلوکی-محور با رایانش توزیع‌شده برای قرارداد های هوشمند است. این پلتفرم ماشین مجازی تورینگ کامل اتریوم را فراهم می‌آورد و اسکریپت‌ها را با استفاده از شبکه بین‌المللی گره‌های عمومی اجرا می‌کند.

دوران کودکی

هفت سال از خلق اتریوم گذشت / خالق اتریوم کیست؟

ویتالیک در 31 ژانویه 1994 در کولومنا، استان مسکو، روسیه به دنیا آمد. او تا شش سالگی در روسیه زندگی کرد و سپس والدینش تصمیم گرفتند برای یافتن فرصت های شغلی بهتر به کانادا مهاجرت کنند.

زمانی که او در کلاس سوم یک مدرسه ابتدایی در کانادا بود، در برنامه ای برای استعدادهای درخشان قرار گرفت. ویتالیک در حین حضور در برنامه به سرعت متوجه شد که مهارت‌ها و استعدادهای خاص وی، او را برای همسالان و حتی معلمان خود تا حدودی عجیب کرده است. او به طور طبیعی مستعد ریاضیات و برنامه‌نویسی بود، علاقه اولیه و شدیدی به اقتصاد داشت و می‌توانست اعداد سه رقمی را دو برابر سریع‌تر از یک فرد معمولی در سن خود بخواند.

بوترین با اجتماعات و رویدادهای فوق برنامه غریبه بود. همانطور که او به یاد می آورد، افراد زیادی در مورد او صحبت می کردند که انگار یک نابغه ریاضی است. او سپس چهار سال را در مدرسه (ابلارد) Abelard، یک دبیرستان خصوصی در تورنتو گذراند. مدرسه تصور او را از آموزش تغییر داد و نگرش و نتایج او به شدت تغییر کرد.

او در آبلارد، ذهن خود را برای یادگیری توسعه داد و اساساً دانش را هدف اصلی خود در زندگی قرار داد.

جدای از تحصیلاتش، او از سال 2007 تا 2010 وارکرفت بازی میکرد.

طبق گفته خودش زمانی که توسعه دهندگان این بازی تصمیم گرفتند یکی از مهارت سایفون لایف جنگجوی مورد علاقه‌اش را حذف کنند،گریه کرد. ویتالیک متوجه شد که خدمات متمرکز چقدر می تواند وحشتناک باشد و بازی وارکرفت را ترک کرد.

زندگی دانشجویی

هفت سال از خلق اتریوم گذشت / خالق اتریوم کیست؟

ویتالیک در حالی که به دنبال مسیر جدیدی در زندگی بود، در سال 2011 با بیت کوین روبرو شد. او در ابتدا مشکوک بود و نمی توانست ببیند اگر چیزی هیچ پشتوانه فیزیکی نداشته باشد چگونه می تواند ارزش داشته باشد. اما با گذشت زمان، او بیشتر آموخت و مجذوب آن شد.

او می‌خواست به طور رسمی به این اقتصاد جدید و آزمایشی بپیوندد، اما نه قدرت محاسباتی برای استخراج آن‌ها را داشت و نه پول نقد برای خرید بیت‌کوین. بنابراین، او در انجمن های مختلف به دنبال کار در بیت کوین بود و در نهایت شروع به نوشتن مقاله برای یک وبلاگ کرد و در هر مقاله حدود پنج بیت کوین به دست می آورد.

در همان زمان، او تمام جنبه های مختلف اقتصادی، فنی و سیاسی ارزهای دیجیتال را بررسی کرد. مقالات او، میهای علیسی ، یک علاقه‌مند به بیت کوین ساکن رومانی را به خود جلب کرد و منجر به تأسیس مجله بیت‌کوین در اواخر سال 2011 شد. او بیش از 30 ساعت در روز مشغول نوشتن، سفر و کار روی رمزارز بود و از این رو، تصمیم گرفت دانشگاه را ترک کند.

هفت سال از خلق اتریوم گذشت / خالق اتریوم کیست؟

او به سرتاسر جهان سفر کرد و پروژه‌های رمزنگاری مختلف را بررسی کرد و در نهایت به این نتیجه رسید که آن‌ها روی کاربردهای خاص تمرکز دارند و به اندازه کافی گسترده نیستند.

پس از بررسی پروتکل‌هایی که آن پروژه‌ها استفاده می‌کردند، ویتالیک متوجه شد که می‌توان با جایگزین کردن تمام عملکردهای آن‌ها با یک زبان برنامه‌نویسی کامل تورینگ، آنچه را که پروتکل‌ها انجام می‌دادند تعمیم داد.

در علوم کامپیوتر، یک زبان برنامه نویسی کامل تورینگ، کامپیوتر را قادر می سازد تا هر مشکل خاصی را با توجه به الگوریتم مناسب و مقدار زمان و حافظه لازم حل کند.

پس از رد شدن توسط پروژه های موجود، او تصمیم گرفت این کار را خودش انجام دهد.

تولد اتریوم

هفت سال از خلق اتریوم گذشت / خالق اتریوم کیست؟

در اواخر سال 2013، ویتالیک بوترین ایده خود را در یک وایت پیپر توصیف کرد، او آن را برای چند نفر از دوستانش فرستاد.

در نتیجه، حدود 30 نفر برای بحث در مورد مفهوم آن وایت پیپر به ویتالیک مراجعه کردند.

در ابتدا، ایده اتریوم همچنان در مورد ارز دیجیتال بود. با گذشت زمان، دیدگاه ها تغییر کرد و در پایان ژانویه 2014، تیم متوجه شد که ایده ایجاد فضای ذخیره سازی غیرمتمرکز فایل نسبتا آسان است و مفاهیمی مانند ثبت نام را می توان تنها با چند خط کد زنده کرد.

این پروژه در ژانویه 2014 به طور عمومی اعلام شد و تیم اصلی متشکل از ویتالیک بوترین، میهای آلیس، آنتونی دی ایوریو، چارلز هاسکینسون، جوای لوبین و گاوین وود.

بوترین همچنین اتریوم را در کنفرانس بیت کوین در میامی روی صحنه ارائه کرد. چند ماه بعد، تیم تصمیم گرفت یک پیشنهاد اولیه سکه (ICO) از اتر، توکن بومی شبکه اتریوم، برای تامین مالی توسعه برگزار کند.

تقریباً در همان زمان، خود ویتالیک کمک هزینه تحصیلی Thiel را به مبلغ 100000 دلار دریافت کرد.

این تیم بیش از 31000 بیت کوین از فروش توکن اتر جمع آوری کرد که در آن زمان حدود 18 میلیون دلار بود.

تیم اتریوم بنیاد اتریوم را تأسیس کرد، یک سازمان غیرانتفاعی مستقر در سوئیس، که وظیفه نظارت بر توسعه نرم‌افزار منبع باز اتریوم را بر عهده داشت.

با وجود برخی آشفتگی‌ها، کمپین تأمین مالی جمعی اتریوم موفقیت‌آمیز بود.

به طور کلی، طراحی اتریوم به منظور رعایت چندین اصل از جمله سادگی، جهانی بودن، مدولار بودن، چابکی، عدم تبعیض و عدم سانسور است.

هفت سال از خلق اتریوم گذشت / خالق اتریوم کیست؟

شبکه اتریوم مرتباً برای بهبود معماری زیربنایی خود مانند ارتقاء لندن و برلین و هارد فورک شانگهای تحت ارتقاء قرار می گیرد.

این ارتقاء ها چندین تغییر شبکه را برای ادامه پیشرفت طبیعی اتریوم به سمت اتریوم 2.0 (Eth2) که به عنوان نقطه آرامش اتریوم نیز شناخته می شود، گرد هم می آورد.

دائو اتریوم

جدا از ساخت برنامه های غیرمتمرکز (DApps) و موارد استفاده مختلف دیگر، پلتفرم اتریوم کاربران را قادر می سازد تا DAO (سازمان های مستقل غیرمتمرکز) را راه اندازی و اجرا کنند. DAO بیش از 150 میلیون دلار اتر از بیش از 11000 عضو جمع آوری کرد. با این حال، DAO به دلیل نقص در پایگاه کد آن هک شد.

به همین دلیل، ویتالیک بوترین از سافت فورک شبکه اتریوم حمایت کرد که شامل یک قطعه کد بود، مهاجم را در لیست سیاه قرار داد و از انتقال پول نقد دزدیده شده جلوگیری کرد.

با این حال، طبق مقررات قرارداد هوشمند، مهاجم (یا شخصی که به عنوان هکر معرفی می‌شود) نامه‌ای سرگشاده به جامعه اتریوم نوشت و مدعی شد که وجوه از طریق قانونی به دست آمده است.

ضارب همچنین اظهار داشت که هر کسی که تلاش کند اتر های او را تصرف کند با عواقب قانونی روبرو خواهد شد.

در نتیجه، بلاک چین اتریوم برای بازگرداندن وجوه دزدیده شده با مشکل روبرو شد، و در نتیجه شبکه به دو بلاک چین تقسیم شد.

اتریوم یا ETH (بلاک چین جدیدتر) و اتریوم کلاسیک یا ETC (بلاک چین اصلی).

این اتفاق برای اتریوم بسیار بحث برانگیز بود زیرا بلاک چین ها غیرقابل تغییر و مقاوم در برابر سانسور هستند.

این سناریو مشکلات فنی ایجاد کرد و پایه های اخلاقی و فلسفی فناوری و همچنین انعطاف پذیری رهبری پروژه اتریوم را زیر سوال برد.

اتریوم محبوب‌تر از اتریوم کلاسیک است و از حمایت اتحاد سازمانی اتریومبرخوردار است که بیش از 200 عضو دارد، از جمله شرکت‌های بزرگ مالی مانند جی پی مورگان و سیتی گروپ.

تمایز دیگر این است که زنجیره اتریوم از یک روش اثبات کار (PoW) به یک روش اجماع اثبات سهام (PoS) در حال حرکت است تا شبکه اتریوم را سریع‌تر، کارآمدتر و قادر به مقیاس‌سازی چشمگیر تراکنش‌ها کند.

واضح است که ویتالیک بوترین و توسعه دهندگان اتریوم و جامعه جهانی تصمیماتی گرفتند که بقای بلاک چین را در روزهای اولیه آن تضمین کرد.

اتریوم از زمان هک DAO به عنوان یک ستون بلاک چین، ارز دیجیتال و امور مالی غیرمتمرکز اهمیت ویژه ای پیدا کرده است.

ویتالیک بوترین:چرا ارتقاء اتریوم 2 مهم است؟

انتظار می رود اتریوم 2.0 چندین پیشرفت قابل توجه در اکوسیستم موجود از جمله هزینه، سرعت، عملکرد و نگرانی های ماینرها به همراه داشته باشد.

ویتالیک متوجه شد که نسخه فعلی اتریوم قربانی موفقیت خود شده است، زیرا تقاضا برای کارمزدهای شبکه به بالاترین حد خود رسیده است، و بخش عمده تراکنش‌ها را برای کاربر معمولی بسیار گران می‌کند.

با این حال، توانایی بلاک چین برای رسیدگی به همه تراکنش‌ها، برای پاسخگویی به تقاضا مشکل دارد، بنابراین همه مقیاس‌پذیری و کار اثبات سهام که تیم اتریوم در بخش فناوری انجام می‌دهد بسیار مهم است.

در مقایسه با پارادایم اثبات کار قبلی، اثبات سهام امکان تراکنش های سریع تر و کاهش کارمزد را فراهم می کند.

رویکرد اثبات سهام به سرمایه‌گذاران اتریوم اجازه می‌دهد تا دارایی‌های خود را در «استخرهای سهام» به اشتراک بگذارند تا در طول این مدت پاداش کسب کنند و دارایی‌های خود را افزایش دهند.

بوترین در ماه می در انجمن فین‌تک مجازی اشاره کرد که ساخت اتریوم بیش از آنچه انتظار داشت طول کشیده است.

او اظهار داشت که تیم اتریوم تخمین زده است که فرآیند اثبات سهام یک سال طول می کشد، در حالی که شش سال طول کشید.

بوترین بر اهمیت داشتن مقیاس پذیری طولانی مدت اتریوم تاکید کرد.او از طریق فناوری بنام شاردینگ میخواهد به این مهم دست یابد.

شاردینگ فرآیند پارتیشن بندی افقی یک پایگاه داده برای توزیع بار، کاهش تراکم شبکه و افزایش تراکنش در ثانیه است.

انتظار می‌رود زنجیره‌های خرد، ذخیره‌سازی داده‌ها و قابلیت دسترسی اتریوم را افزایش دهند.

از سوی دیگر، تغییرات جدید شبکه نشان دهنده حرکت یک جانبه از و یک تغییر موازنه قدرت از ماینرها و توسعه دهندگان به شخص ویتالیک بوترین و همکارانش است.

بوترین در چین

هفت سال از خلق اتریوم گذشت / خالق اتریوم کیست؟

علیرغم موضع پیچیده و اغلب متناقض دولت چین در مورد بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال، فناوری بلاک چین و پلتفرم اتریوم به طور فعال توسط مشاغل کوچک و بزرگ در سراسر این کشور پذیرفته شده است.

شخصیت ویتالیک در این پیشرفت نقش مهمی ایفا می کند، به خصوص با توجه به اینکه او توانسته است زبان چینی را تنها در چند ماه با استفاده از یک برنامه روی گوشی خود یاد بگیرد.

در چین، اتریوم در سطوح سازمانی در حال پیشرفت و ادغام است. به عنوان مثال، دانشگاه پکن، یک دانشگاه رتبه اول در چین، در حال ایجاد یک آزمایشگاه اتریوم است که بر روی بهبود پروتکل و موارد استفاده از برنامه در زنجیره تامین و بازارهای انرژی چین کار خواهد کرد.

ضرابخانه سلطنتی چین، یکی از واحدهای تابعه چاپ و ضرب اسکناس چین، در حال آزمایش با استاندارد توکن ERC-20 اتریوم و قراردادهای هوشمند برای دیجیتالی کردن یوان چین است.

همچنین شرکت‌ها و استارت‌آپ‌های متعددی وجود دارند که برخی از آن‌ها اعضای "اتحاد سازمانی اتریوم "هستند که منابع خود را بر روی تحقیق و پیاده‌سازی جنبه‌های مختلف پلتفرم اتریوم متمرکز می‌کنند.

در ماه مه 2016، 11 بورس کالا، بورس اوراق بهادار و مبادلات دارایی مالی چین یک پروتکل بنام ChinaLedger ایجاد کردند.

هدف ایجاد این پروتکل بلاک چین منبع باز،اینست که توسعه دهندگان بتوانند در آینده برنامه هایی بسازند که با الزامات نظارتی نسبتاً منحصر به فرد چین مطابقت داشته باشد.

کمیسیون اینترنت انجمن اوراق بهادار چین به عنوان مشاور عمل می کند و اعضای برجسته جامعه بلاک چین، از جمله ویتالیک بوترین، به عنوان مشاور به آنها کمک میکنند.

علاوه بر این، ویتالیک بوترین یکی از شرکای عمومی در Fenbushi Venture Capital، اولین و برجسته‌ترین شرکت سرمایه‌گذاری مستقر در چین است که به طور انحصاری در شرکت‌های دارای بلاک چین سرمایه‌گذاری می‌کند.

بوترین در روسیه

هفت سال از خلق اتریوم گذشت / خالق اتریوم کیست؟

مفهوم اساسی ارزهای دیجیتال،ماهیت غیرمتمرکز و غیرقابل کنترل آنها تا حدودی سرکش و ضد نظم است، که برخلاف قوانین دولت روسیه است،

اما ویتالیک بوترین در روسیه، فردی فوق العاده برجسته و مورد توجه در روسیه است.

در آگوست 2017، بیش از 5000 نفر در مرکز نوآوری Skolkovo در مسکو برای سخنرانی ویتالیک گرد هم آمدند. وی خاطرنشان کرد که روسیه در کنار انگلستان و سنگاپور در میان سه کشور برتر در زمینه تحقیق و آزمایش فناوری‌های بلاک چین قرار دارد.

علاوه بر این، مسکو دارای یکی از خوشه‌های عظیم گره‌ها در کل شبکه اتریوم است.

ویتالیک همچنین اشاره کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه از بلاک چین آگاه است، و گفت که این بدان معنی است که هیاهوی پیرامون این فناوری در اوج خود است.

بوترین در این سفر با پوتین دیدار کرد و برخی از رسانه ها مدعی شدند که این دیدار یکی از شروط ویتالیک برای این سفر بوده است.

بوترین در این دیدار فرصت های استفاده از فناوری هایی را که در روسیه توسعه داده است، تشریح کرد و رئیس جمهور نیز از این ایده حمایت کرده است.

در اکتبر 2017، بزرگترین بانک دولتی روسیه بنام "سبربانک" اعلام کرد که به "اتحاد سازمانی اتریوم" پیوسته است. پیش از آن، تنها شرکت روسی در "اتحاد سازمانی اتریوم" QIWI بود. یک ارائه دهنده خدمات پرداخت الکترونیکی. پیش از این، سبربانک گزارش داده بود که با تنظیم‌کننده‌ها، وزیر اقتصاد، سایر بانک‌های روسیه و اتاق بازرگانی بین‌المللی روسیه کار کرده و آزمایش اعتبار اسنادی «هوشمند» و ضمانت‌نامه را تکمیل کرده است.

بوترین در طول سفر خود به روسیه در آگوست 2017، با ولادیسلاو مارتینوف، مدیر عامل یوتا سرویس، یک شرکت ارتباطات سیار و دستگاه های اتصال مستقر در روسیه، قراردادی را نیز منعقد کرده است.

این قرارداد مستلزم ایجاد یک نهاد جدید بنام "اتریوم روسیه" است که آموزش، رویدادها و بررسی معماری را برای توسعه بانک های دولتی ارائه می‌کند.

علاوه بر این، بانک VTB روسیه یک مرکز جدید برای تحقیقات بلاک چین در دانشگاه ملی علم و فناوری (MISiS) را تامین مالی کرد که اتریوم روسیه نیز از آن پشتیبانی خواهد کرد.

هدف مرکز جدید ارائه راهکارهایی برای خدمات دولتی، همکاری با نهادهای دولتی و شرکتی بود.

تلاش ها و جوایز بشردوستانه

هفت سال از خلق اتریوم گذشت / خالق اتریوم کیست؟

در 12 می 2021، ویتالیک بوترین به دلیل اهدای 1.2 میلیارد دلاری به صندوق امداد کووید-19 هند مورد ستایش قرار گرفت.

او این کمک مالی را در غالب توکن های Akita Inu (AKITA) Shiba Inu (SHIB) و Dogelon Mars (ELON) اهدا کرد. مهم ترین کمک او ، 13292 توکن اتر، به Givewell، یک سرویس ارزیابی خیریه غیرانتفاعی بود.

بنیاد Methuselah، که بر طولانی‌تر کردن عمر مردم تمرکز دارد، 1000 اتر و 430 میلیارد توکن ELON از ویتالیک دریافت کرد.

او 1050 اتر به مؤسسه تحقیقاتی هوش ماشینی اهدا کرد که به اطمینان از اینکه هوش مصنوعی تأثیر خوبی بر جامعه دارد اختصاص داده شده است.

بوترین در سال 2014 جایزه Thiel Fellowship را دریافت کرد تا پروژه های علمی و فنی نوآورانه خود را زنده کند.

او همچنین برنده جایزه شبکه جهانی فناوری (WTN) برای نرم افزار IT در سال 2014 با شکست مارک زاکربرگ از فیس بوک شده است.

او همچنین به فهرست زیر 40ساله های فورچون 40 و زیر 30 ساله های فوربز 30 راه یافت.

در سال 2018، دانشگاه بازل به بوترین مدرک افتخاری اعطا کرد.

برنامه های بوترین برای آینده

هفت سال از خلق اتریوم گذشت / خالق اتریوم کیست؟

بوترین انتظار دارد که اتریوم بخشی از متاورس شود.

متاورس ایده ای برای یک دنیای مجازی گسترده است که در آن افراد می توانند با یکدیگر و با اشیاء دیجیتالی به عنوان آواتار تعامل داشته باشند.

به گفته وی، اتریوم به طور شگفت انگیزی به عنوان بخشی اساسی از متاورس قرار گرفته است.

به طور کلی، او معتقد است که اکوسیستم Ethereum Name Service (ENS) یک نام کاربری وب 3.0 برای همه آدرس‌های بیت‌کوین و وب‌سایت‌های غیرمتمرکز شما و همچنین مفهوم کاربران و آیتم‌هایی که هویت‌های بین پلتفرمی دارند.

بوترین بیشتر از همه در مورد فناوری "دانش صفر" و "برهان تعاملی دانش صفر"، یک مدرک رمزنگاری که به یکی از طرفین اجازه می‌دهد تا بدون افشای اطلاعات مشخص کند، علاقه‌مند است. اساساً نیاز به تعامل بین اثبات کننده و تأیید کننده را از بین می برد.

او همچنین معتقد است که "برهان تعاملی دانش صفر"، ها گسترده ترین فناوری حفظ حریم خصوصی در 30 سال آینده خواهند بود. بوترین فکر می کند که این یک "انقلاب بزرگ" خواهد بود زیرا در طول 10-20 سال آینده به جریان اصلی گسترش می یابد.

سخن پایانی:

اتریوم یک ارز رمزنگاری بلند مدت و عملکرد محور است که به موفقیت مالی غیرمتمرکز یا DeFi در آینده کمک می کند. با این حال، بسیاری از مردم قبل از اقدام برای سرمایه گذاری منتظر تصویب قوانین رسمی هستند.

در حالی که سرمایه گذاران بلند مدت ارزهای دیجیتال از چشم انداز مقرراتی که انعطاف پذیری موجود بازار را محدود می کند ابراز تاسف می کنند، سرمایه گذاران و شرکت های بزرگ اجرای نهایی چنین قوانینی را منبعی از ثبات می دانند که ممکن است منجر به پذیرش گسترده شود. هنگامی که بازارها تنظیم می شوند، برای افراد عادی ایمن تر می شوند و اتریوم با طیف گسترده ای از برنامه ها و برنامه های غیرمتمرکز خود می تواند "عادی" شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ارز دیجیتال

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انداختن جسد در بشکه اسید برای مخفی ماندن جنایت + جرئیات و اعتراف قاتل