چگونه به کرونا مبتلا نشویم؟


چگونه به کرونا مبتلا نشویم؟

با گذشت دو سال و نیم از شیوع کرونا حالا هم شناخت از بیماری کامل‌تر شده است و هم به دنبال گسترش واکسیناسیون، اکثر افراد ترس کمتری از بیماری دارند؛ هرچند که باید بدانیم واکسن به تنهایی نمی‌تواند جلوی گسترش ویروس و انتقال آن را بگیرد و اصل مهم دیگر...

چگونه به کرونا مبتلا نشویم؟

به گزارش ایران اکونومیست، این روزها و در میانه موج هفتم کرونا هرچند برخلاف تابستان سال قبل دیگر خبری از ابتلاهای بالا و مرگ و میر سه رقمی نیست؛ اما حتی فوت یک نفر به دلیل این بیماری نیز زیاد است؛ زیرا دیدیم که با رعایت نکات بهداشتی و تزریق واکسن می‌توانیم روزهایی بدون مرگ ناشی از کرونا را تجربه کنیم. در عین حال می‌دانیم که ویروس هوشمند کرونا هم از پا ننشسته و هر چند وقت یکبار با جهشی جدید که بعضا قدرت سرایت پذیری بالایی هم دارد می‌تواند سبب بروز موج‌هایی از بیماری و افزایش مبتلایان شود.

اصول خودمراقبتی برای جلوگیری از انتشار بیماری کووید-19 چیست؟

بنابر اعلام دفتر مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت:

_ دست‌ها را به طور مرتب و کامل با آب و صابون بشویید یا با محلول‌های ضدعفونی‌کننده حاوی الکل تمیز کنید.

_ از فردی که سرفه یا عطسه می‌کند، یا دارای علائم بیماری است حداقل یک تا 2 متر فاصله بگیرید.

_ به چشم‌ها، دهان و بینی‌تان دست نزنید. با لمس چشم‌ها، دهان و بینی با دست‌های آلوده، ویروس به آنها منتقل شده، از طریق این نواحی به بدن شما وارد می‌شود و می‌تواند شما را بیمار کند.

_ مطمئن شوید که هم شما و هم اطرافیانتان بهداشت تنفسی را رعایت می‌کنید. بهداشت تنفسی به معنای پوشاندن دهان و بینی با آرنج خم شده یا دستمال کاغذی در هنگام عطسه و سرفه است. بلافاصله بعد از سرفه و عطسه، دستمال کاغذی خود را به طور صحیح دور بیاندازید.

_ اگر احساس بیماری می‌کنید در خانه بمانید و سعی کنید تا حد امکان در اجتماعات و جلسات و اماکن عمومی نروید.

_ اگر تب دارید، سرفه می‌کنید و به سختی نفس می‌کشید، سریعا به پزشک مراجعه کنید.

_ به توصیه‌های مسئولین بهداشت عمل کنید.

_ در صورت امکان از سفر به مناطقی که آلودگی آن بالا است خودداری کنید؛ به‌خصوص اگر سالمند هستید یا دیابت، ناراحتی قلبی یا کلیوی یا بیماری‌های زمینه‌ای مزمن دارید.

_ در صورت بیماری، در هنگام ماندن در منزل فاصله خود با دیگران را رعایت کنید.

_ اگر بیمار هستید و خارج از خانه کار ضروری دارید و برای تأمین موادغذایی نیاز است خرید بروید یا قرار است فرد دیگری اقلام مورد نیازتان را بیاورد، حتما ماسک بزنید تا دیگران را بیمار نکنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


در مسکو عدم واکنش سران شورای اروپا به حمله تروریستی در کروکوس را شرم آور خواندند