سامانه «میر»؛ شاه‌کلید ایران و روسیه برای دور زدن تحریم‌ها


سامانه «میر»؛ شاه‌کلید ایران و روسیه برای دور زدن تحریم‌ها

روسیه فعال‌سازی سامانه نقل‌وانتقال بین‌المللی پولی به نام «میر» را مطرح کرده است؛ سامانه‌ای که می‌تواند در میان اعضای مختلف پیمان‌های اوراسیا، «شانگهای» و «بریکس» اتفاقات خوبی را رقم بزند، تجارت مابین کشورها را تسهیل و در عمل تحریم‌های آمریکا و...

سامانه «میر»؛ شاه‌کلید ایران و روسیه برای دور زدن تحریم‌ها

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ به دنبال افزایش تحریم‌های بین‌المللی علیه روسیه، کارت‌های نقدی و اعتباری که بانک‌های این کشور صادر کرده اند، در سایر کشور‌ها کار نمی‌کنند. با توجه به این موضوع سامانه پرداخت «میر» (MIR) روسیه در حال تبدیل شدن به سامانه اصلی پرداخت داخلی است و ایران و روسیه در حال رایزنی برای به رسمیت شناختن آن هستند.


با توجه به اینکه رهبر انقلاب اسلامی فرمودند دنیا در حال تغییر و نظم جدید در حال پیدایش است؛ دنیا در حال تولد بلوک جدید سیاسی و اقتصادی است، یعنی تغییرات جغرافیای اقتصادی در دنیا توأمان با تغییرات جغرافیای سیاسی و یکسری تغییرات بزرگ در منطقه اوراسیا در حال شکل گیری است. نمونه آن را می‌توان در اوکراین دید که در دیدار ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه با رهبر انقلاب اسلامی به این موضوع پرداخته شد که اگر روسیه پیش دستی نمی کرد، اتفاقات ناگوارتری از سوی همپیمانان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به وجود می آمد.


با توجه به تحریم ها علیه روسیه، بازرگانانی که در منطقه CIS و اوراسیا فعالیت می‌کنند معتقدند سیطره استعماری دلار و یورو تجارت با کشورهای منطقه آسیا را با سختی مواجه کرده است. تحریم های جمهوری اسلامی ایران و انواع تحریم هایی که در 40 سال گذشته تجربه کرده، یکی از مهمترین موضوعات در زمینه تحریم های مالی و پولی است.

رهبر انقلاب اسلامی در سخنرانی خود فرمودند «باید با شیب ملایم و به آرامی از دلار فاصله گرفت» و این نگرانی در دولت های غربی به ویژه آمریکا از رفتارهای دیپلماسی آنها و از سفرهای سران آنها به کشورهای منطقه مشهود است


با توجه به امکانات و نرم‌افزارهایی که زمینه نقل و انتقالات مالی به کار رفت در دوره تحریم‌ها با مشکلات زیادی مواجه بوده‌ایم، اما هم اکنون اتفاقات جدید منطقه و پیمان هایی که در آن عضو شدیم باعث شده است تقاضاهایی در حوزه کالاهای مصرفی از سوی کشورهای منطقه سی آی اس به ویژه روسیه و جمهوری های خودمختار این کشور و ارمنستان به ما داده شود که این فرایند نیازمند به ساختار متمرکز نقل و انتقال پولی و مالی مختص به خود است.


در حال حاضر سامانه نقل و انتقال بین‌المللی پولی «میر» مطرح شده که خاستگاه آن مسکوست و می‌تواند در میان اعضای مختلف پیمان‌های اوراسیا، شانگهای و بریکس اتفاقات خوبی رقم بزند، تجارت ما‌بین کشورها را تسهیل و در عمل تحریم‌های آمریکا و کشورهای غربی را بی اثر کند تا دیگر به سامانه مالی غرب نظیر سوئیفت نیاز نباشد.


رهبر انقلاب اسلامی در سخنرانی خود فرمودند «باید با شیب ملایم و به آرامی از دلار فاصله گرفت» و این نگرانی در دولت های غربی به ویژه آمریکا از رفتارهای دیپلماسی آنها و از سفرهای سران آنها به کشورهای منطقه مشهود است که طبق تحلیل های کارشناسان مختلف، سفرها را از موضع کاهش ضرایب اقتدار دیپلماسی و بین المللی این کشور تحلیل می کنند.


قطعاً در آینده ای نه چندان دور بلوک جدیدی که نام آن بلوک شرق سابق نیست، در مقابل بلوک غرب تشکیل می شود و تک قطبی بودن قدرت در دنیا را تغییر می‌دهد. در حال حاضر ظهور بازیگری مانند چین را در دنیا شاهدیم که از سال های بسیار دور این اتفاق رقم خورده و به یکی از بازیگران نظام بین‌الملل تبدیل شده است. شبکه های امپراطور رسانه‌ای غرب به حقایق نمی‌پردازند و در راستای منافع دیکته شده خود حرف می زنند تا واقعیت‌های میدانی را تحت الشعاع قرار دهند.


مهمترین رکن در تجارت به ویژه تجارت خارجی موضوعات مالی است؛ یعنی اگر این رکن متزلزل باشد خریدار و فروشنده، صادر کننده و وارد کننده امنیت اقتصادی را از دست خواهند داد. فاصله گرفتن از دلار به ایجاد استقلال اقتصادی در کشورهای منطقه منجر می‌شود. در برخی مواقع در زمینه تجارت به دلیل آشنا نبودن تجار با قوانین یکدیگر مراودات تجاری به مشکل بر می‌خورد.


در سالهای اخیر تجارت ایران با روسیه به دلیل قوانین داخلی این کشور مانند گمرک و قانون بانکی روسیه که آن زمان «میر بیزینس بانک» نام داشت، دچار فراز و فرودهای مختلفی شده است.


تحولات منطقه قفقاز و تحریم ها علیه روسیه موجب افزایش حجم تقاضای اقتصادی روسیه از بازار ایران شده است. یکی از ارکان تجارت در حوزه بین الملل سامانه مالی است که موجب تسهیل تجارت و افزایش سرعت مراودات تجاری خواهد شد و توافق اخیر ایران و روسیه در ایجاد سامانه مالی «میر» اتفاق بسیار مطلوبی است.

یکی از ارکان تجارت در حوزه بین الملل سامانه مالی است که موجب تسهیل تجارت و افزایش سرعت مراودات تجاری خواهد شد و توافق اخیر ایران و روسیه در ایجاد سامانه مالی «میر» اتفاق بسیار مطلوبی است


بخش تولید و بازرگانی در کشورمان به دلیل اثرات تحریم‌های مالی دلار ضربه بزرگی خورده است. وقتی مبادلات روبل و ریال بر مبنای سامانه مالی «میر» که بسترهای آن فراهم شده است انجام شود، دیگر به دور زدن تحریم ها نیاز نیست و می‌توانیم با کشورهای روسیه، ارمنستان و اعضای پیمان های شانگهای مراودات خود را داشته باشیم و این میخی است که بر تابوت دلار کوبیده می‌شود.


بعد از تولد رکن مالی جدید بین‌المللی به نام «سامانه میر» نظام های نوظهوری مانند جمهوری برای دنیا تعیین تکلیف خواهند کرد. با یکسری تحولات در پایان شهریور مواجه خواهیم بود و آن هم تأمین سوخت و غذا برای اروپاست. ایران از این به بعد خود را به عنوان قدرتی جدید به آنها معرفی می‌کند و آنها برای تأمین خواسته های خود مجبور هستند با ایران چانه زنی کنند و ایران آنها را می‌تواند سر میز مذاکرات مختلف بکشاند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ حسین رحیمی ریگی برگرد