روایتی از قدمت بقعه امامزاده داوود از زمان صفویان


روایتی از قدمت  بقعه امامزاده داوود  از زمان صفویان

امامزاده داوود در شمال غرب تهران و یکی از نوستالژیک‌ترین جاذبه‌های تاریخی و تفریحی برای بسیاری از تهرانی‌ها و ساکنان شهرهای حومه است؛ از مسیر زیبای این منطقه کوهستانی در شمال تهران گرفته تا حال و هوای عرفانی حرم، رستوران‌ها و جاذبه‌های تفریحی آن...

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ امامزاده داوود در شمال غرب تهران و یکی از نوستالژیک‌ترین جاذبه‌های تاریخی و تفریحی برای بسیاری از تهرانی‌ها و ساکنان شهرهای حومه است.

از مسیر زیبای این منطقه کوهستانی در شمال تهران گرفته تا حال و هوای عرفانی حرم، رستوران‌ها و جاذبه‌های تفریحی آن عاملی برای دلنشین و جذاب بودن آن است؛ بقعه امامزاده داوود در بخش "کن" از استان تهران و در منطقه‌ای کوهستانی و خوش‌آب‌وهوا واقع شده است.

همچنین بقعه متبرک امامزاده داوود به منظور حفظ و نگهداری سنگ قبر و دو درب ورودی به حرم این امامزاده که متعلق به زمان قاجاریه است، در سال 88 در فهرست آثار ملی به‌ همت مسئولان سازمان وقت میراث فرهنگی استان تهران به ثبت ملی رسید.

روایتی از قدمت "بقعه امامزاده داوود" از زمان صفویان

"شرف‌الدین داود الحسنی" که در این بقعه مبارکه مدفون هستند، با توجه به آنچه از ایشان در کتب و منابع تاریخی برمی‌آید از نوادگان حضرت امام حسن مجتبی (ع) هستند؛ مقبره ایشان مشهور به امامزاده داوود در بخش "کن" از شهر تهران قرار گرفته است؛ با اینکه اطلاع دقیقی از زمان تولد و وفات ایشان در دست نیست اما بسیاری زمان حیات امامزاده داوود را قرن پنجم هجری می‌دانند.

علت وفات امامزاده داوود نیز چندان مشخص نیست؛ بنا به باور بعضی افراد، حضرت داوود به‌ همراه بستگانش، از همسفران امام هشتم شیعیان، «حضرت رضا(ع)» به مقصد ایران بوده‌اند و در این سفر به‌ به شهادت می‌رسند.

روایتی از قدمت "بقعه امامزاده داوود" از زمان صفویان

بقعه امامزاده داوود در زمان صفویان و دوران حکومت شاه طهماسب بنا شده است و در دوران قاجار با روی‌کار آمدن فتحعلی‌شاه با تغییر و گسترش روبه‌رو شده است؛ علاقه طهماسب به امامزاده داود با وقف املاک او به مقبره این امامزاده مشخص است.

از دیدگاهی دیگر، این بقعه در زمان قاجار و به دستور همسر فتحعلی‌شاه بنا شده است و مرمت و گسترش آن را شاهزادگان قجری در زمان ناصرالدین‌شاه برعهده گرفته‌اند؛ از تغییراتی که به دوران ناصرالدین شاه نسبت می‌دهند، احیای مسیر فرحزاد به امامزاده است.

روایتی از قدمت "بقعه امامزاده داوود" از زمان صفویان

یکی از نشانه‌هایی که احتمال ساخت بقعه امامزاده را در زمان فتحعلی‌شاه تقویت می‌کند، هشت بیت شعری است که بر در اصلی ورودی حرم جا خوش کرده است. نام فتحعلی‌شاه در میان این اشعار دیده می‌شود و می‌توان با استناد به این هشت بیت، زمان ساخت آرامگاه امامزاده داود را به زمان قاجار نسبت داد البته از منظری دیگر، وجود این ابیات در ورودی، به دوران مرمت و گسترش بقعه در زمان قاجار مربوط می‌شود و به زمان ساخت آن در این دوره اشاره نمی‌کند.

جالب است بدانید که در گذشته‌ای نه‌چندان دور در زمان ناصرالدین‌شاه، عزیزالسلطنه دختر کوچک شاه از ساختمانی با شیروانی سبز رنگ در خاطرات خود برای توصیف امامزاده داوود نوشته است. در دوره قاجار بسیاری از تهرانی‌ها برای تفریح و زیارت به امامزاده داوود رفته و حتی شب را در دهکده‌های اطراف می‌گذراندند.

روایتی از قدمت "بقعه امامزاده داوود" از زمان صفویان

درون این آرامگاه، ضریحی شکیل اما ساده به سبک جعفری می‌بینید که 2.5 متر طول و 1.3 متر عرض دارد. این ضریح ساده با پارچه‌های رنگی مردم و گره‌های فراوان تزئین شده است و هر گره، حکایت از یک خواهش و آرزو دارد که هر زائر آن را طلب کرده است.

سرداب یکی دیگر از قسمت‌های بقعه امامزاده داوود است که در معماری قدیمی و سنتی این سازه واقع شده است. گفته می‌شود که پیکر حضرت داوود در این سردابه به خاک سپرده شده است.

از جاذبه‌های دیدنی اطراف این امامزاده می‌توان به آبشار امامزاده که در ورودی روستای کن جا خوش کرده است اشاره کرد که در میانه دره‌ای عمیق در جنوب امامزاده قرار دارد بنابراین در مسیر رسیدن، آبشار خوش‌ قدوقامتی را درون دره‌ای عمیق مشاهده خواهید کرد.

رودخانه سولقان نیز از دیگر جاذبه‌های این منطقه به طول 33 کیلومتر است که از ارتفاعات شمال شرقی امامزاده داوود در دره‌های این منطقه جاری می‌شود.

از دیگر جذابیت‌های سفر به امامزاده داوود، بازارگردی در بازارچه قدیمی آن است و این بازارچه نمی‌گذارد که دست خالی و بدون سوغات بقعه حضرت داوود را ترک کنید! این بازارچه با سقفی برزنتی در ضلع شمالی حرم قرار گرفته است که در آن می‌توانید انواع سوغاتی‌ها، لباس، مواد غذایی و خلاصه هر آنچه که یک زائر و مسافر به آن نیاز دارد را پیدا کنید.

روایتی از قدمت "بقعه امامزاده داوود" از زمان صفویان

جاده امامزاده داوود در بخش کن از آبشار "هریاس" آغاز شده و پس از گذشتن از روستای سولقان و سپری کردن مسافتی به طول 25 کیلومتر به امامزاده داوود می‌رسد.

اما مسیر دیگری که برای رسیدن به امامزاده داوود وجود دارد، مسیری است که از کنار دره فرحزاد گذشته و بعد از طی مسافتی به طول 15 کیلومتر به امامزاده داوود می‌رسد البته این مسیر، مسیر کوه‌پیمایی بوده و فاقد جاده آسفالته است.

همچنین می‌توانید در میدان آزادی، از وسایل نقلیه عمومی به مقصد امامزاده داوود استفاده کرد. در فلکه دوم شهران نیز ایستگاه تاکسی امامزاده داوود و اتوبوس برای این بقعه متبرک وجود دارد. برای استفاده از مترو امامزاده داوود نیز می‌توانید در ایستگاه میدان آزادی پیاده شوید و سپس از اتوبوس‌ها استفاده کنید.

روایتی از قدمت "بقعه امامزاده داوود" از زمان صفویان

اما آنچه که در این میان کام زائران و دوستداران این بقعه متبرک را به تلخی کشاند بارش 27 ملیمتری و ناگهانی در بامداد روز 6 مرداد ماه سال جاری بود که باعث جاری شدن حجم زیادی آب و گل و لای به سوی پایین دست شد. متأسفانه این سیلاب با ساختمان امامزاده برخورد کرد و بنای امامزاده داوود نیز در این حادثه دچار آسیب جدی شد.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان تهران در بازدید میدانی از محل حادثه سیل امامزاده داوود(ع) ضمن ابراز تسلیت و همدردی با خانواده جانباختگان گفت: اعلام دقیق خسارت به بنای تاریخی امامزاده داوود(ع) تا پایان آواربرداری و لایروبی امکان‌پذیر نیست. بعد از پایان لایروبی به‌ سرعت کار بررسی بخش‌های آسیب‌دیده از سیل توسط کارشناسان معاونت میراث‌ فرهنگی استان انجام می‌شود.

روایتی از قدمت "بقعه امامزاده داوود" از زمان صفویان

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی