کنعانی: احتمالاً شاهد دور جدیدی از مذاکرات باشیم


کنعانی: احتمالاً شاهد دور جدیدی از مذاکرات باشیم

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: این احتمال وجود دارد که در آینده نزدیک بتوانیم در خصوص تعیین زمان مزاکرات هم به توافق برسیم که این به اراده طرف مقابل هم بستگی دارد که واقعا برای دستیابی به توافق منطقی و معقول و پایدار اراده خود را نشان دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ما مساله حق آبه را مبتنی بر قرارداد‌های قبلی میان دو کشور ایران و افغانستان موضوع مهمی می‌دانیم و تاکید داریم التزام هیات سرپرستی به مفاد قرارداد‌ها یک محک و یک بستر آزمونی برای میزان تعهد مقامات این کشور به اجرای توافقات مشترک است.

به گزارش ایلنا، ناصر کنعانی در نشست خبری صبح امروز ضمن تسلیت آغاز ماه محرم و ایام سوگواری اباعبدالله (ع) و یاران باوفای ایشان خدمت ملت شریف ایران و آرزوی قبولی عزاداری‌ها گفت: لازم می‌دانم به خانواده قربانیان سیل اخیر تسلیت عرض کنم و برای درگذشتگان رحمت واسعه الهی و برای بازماندگان طلب صبر و شکیبایی از خداوند طلب داریم. از کشور‌ها و ملت‌هایی که با ملت ایران ابراز همدردی کردند و کمک‌های انسان‌دوستانه فرستادند سپاسگزارم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سوال که موضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص تحولات اخیر عراق و اشغال پارلمان این کشور توسط طرفداران آقای مقتدی صدر چیست، گفت: عراق کشور بزرگ و مهم همسایه ما است و به طور طبیعی تحولات جاری این کشور را با دقت و حساسیت دنبال می‌کنیم. ایران همواره بر ثبات و اهمیت استقرار امنیت در این کشور همسایه تاکید دارد و معتقد است امنیت عراق، امنیت ایران و منطقه است.

البته ما تحولات جاری را که به نظر می‌رسد ناشی از اختلافات سیاسی داخل است جزو امور داخلی این کشور تلقی می‌کنیم. احزاب و تشکل‌ها می‌توانند در چهارچوب قانون و سازوکار‌های قانونی و به روش‌های مسالمت‌آمیز از وضعیت جاری عبور کرده و با تشکیل دولت مردمی به توسعه و پیشرفت عراق کمک کنند. ایران همواره به انتخاب مردم عراق احترام می‌گذارد و معتقد است گفتگو بهترین راه حل برای حل موضوعات این کشور است. ملت عراق با بلوغ و تدبیر رهبران می‌توانند از این مرحله عبور کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که آخرین اقدامات در خصوص دریافت حق‌آبه ایران را بیان کنید، گفت: حق آبه موضوع بسیار مهمی است. آقای رئیس جمهور اخیرا تاکید مضاعفی بر ضرورت پیگیری این موضوع داشتند. در خصوص رود هیرمند این موضوع بسیار مهمی برای ما است. ما مساله حق آبه را مبتنی بر قرارداد‌های قبلی میان دو کشور موضوع مهمی می‌دانیم و تاکید داریم التزام هیات سرپرستی به مفاد قرارداد‌ها یک محک و یک بستر آزمونی برای میزان تعهد مقامات این کشور به اجرای توافقات مشترک است.

وی ادامه داد: ما در این ارتباط در وزارت امور خارجه در بخش سیاسی و حقوقی این موضوع را با جدیت دنبال می‌کنیم. وزیر امور خارجه پس از تاکید رئیس‌جمهور، گفت‌وگویی با سرپرست وزارت خارجه افغانستان داشتند و بر ضرورت حفظ حق‌آبه ایران تاکید کردند که با توجه به نزولات آسمانی اخیر انتظار می‌رود هیات حاکمه افغانستان موانع مصنوعی احتمالی در مسیر رودخانه را مرتفع کنند.

در این ارتباط ایران اعلام آمادگی کرده که چنانچه موانع فنی وجود دارد هیات فنی خود را به افغانستان اعزام کند. همچنین برای سفر وزیر نیروی کشورمان اعلام آمادگی کردیم تا زمینه اجرایی کردن توافق آبی میان دو کشور فراهم شود. ما هنوز شاهد تحقق انتظارات ایران نیستیم و میزان آبی که وارد ایران می‌شود بسیار تاچیز است.

کنعانی در پاسخ به این سوال که در پی ارائه پیش نویس جدید از سوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، خبری مبنی بر سفر قریب الوقوع مذاکره کننده ارشد ایران به وین منتشر شده است، آیا این خبر را تائید می‌کنید، گفت: لازم است تاکید کنم که ایران همواره مبدع بوده و با ابتکار عمل در مسیر مذاکره حضور داشته و روند مذاکره را برای رسیدن به توافق خوب و جامع که منافع اقتصادی ایران را تامین کند، مفید می‌داند.

در روز‌های گذشته به طور جدی پیام‌هایی تبادل شده است و آقای بوررل در این زمینه متنی را پیشنهاد داده و ایران این پیشنهاد‌ها را دریافت کرده و طرف ایرانی این متن را به دقت بررسی کرده و نقطه نظرات خود را ارائه کرده است.

وی افزود: در این مسیر شاهد تلاش‌های طرف‌های دیگر هم بودیم؛ در گفت‌وگوی تلفنی روسای جمهور ایران و فرانسه هم بخشی به همین موضوع معطوف بود. در تماس‌های مختلف تلفنی با وزیر امو خارجه کشورمان هم دیدگاه‌هایی مطرح شده است. ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران از هر ابتکاری که کمک کننده باشد قطعا استقبال می‌کنیم.

ما همواره مبدع و منطف بودیم. پس از تبادل پیام‌ها و بررسی‌های روی متون پیشنهادی این احتمال وجود دارد که در آینده نزدیک بتوانیم در خصوص تعیین زمان مزاکرات هم به توافق برسیم که این به اراده طرف مقابل هم بستگی دارد که واقعا برای دستیابی به توافق منطقی و معقول و پایدار اراده خود را نشان دهد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس