بگو مگوی وزیر لبنانی با مقامات آمریکایی درباره کمک نفتی ایران


بگو مگوی وزیر لبنانی با مقامات آمریکایی درباره کمک نفتی ایران

رکنا سیاسی: سفیر آمریکا در بیروت و میانجی آمریکایی در پرونده ترسیم مرزهای آبی بین لبنان و رژیم صهیونیستی درباره پیشنهاد کمک نفتی ایران به لبنان با وزیر انرژی این کشور به بگو مگو پرداختند.

به گزارش رکنا، روزنامه لبنانی "الاخبار" امروز (دوشنبه) در گزارشی درباره سفر کنونی "آموس هوکشتاین" میانجی آمریکایی در پرونده ترسیم مرزهای آبی بین لبنان و فلسطین اشغالی به بیروت نوشت: "آمریکایی ها در حالی به بازی و تعلل در پرونده واردات گاز و برق از مصر و اردن به لبنان ادامه می دهند که به تهدید تحریم لبنان در صورت پذیرش هرگونه کمکی از سوی ایران و یا انعقاد قراردادی با این کشور در زمینه سوخت برای تامین نیاز نیروگاههای برق لبنان بازگشته اند. در دیدارهای دیروز "آموس هوکشتاین" فرستاده آمریکا در بیروت مشخص بود که واشنگتن روی «نجیب میقاتی»، نخست وزیر لبنان، برای امتناع از پذیرش کمک ایران دل بسته است".

این روزنامه در اشاره به گفته های پیشین مقامات آمریکایی مبنی بر طرح واردات گاز و برق از مصر و اردن به لبنان و حمایت آمریکایی ها از آن افزود: پرونده گاز و برق یکی از موضوعات مهم نشستی بود که «ولید فیاض» وزیر انرژی (لبنان) و هوکشتاین در حضور "دوروتی شیا" سفیر آمریکا در بیروت برگزار کردند.

فیاض موضوع را مطرح کرد و توجه هوکشتاین را به این نکته جلب کرد که "مدت زیادی از این طرح (واردات گاز و برق از مصر و اردن) می گذرد و تاکنون هیچ راه حلی وجود ندارد و واضح است که این امر به گفته های آمریکا مربوط می شود؛ چه در مورد بانک جهانی و چه در مورد تصمیم وزارت خزانه داری. "

به نوشته این روزنامه، فیاض افزود: "لبنان دیگر نمی تواند این فشار را تحمل کند. پیشنهادهایی برای حمایت از لبنان وجود دارد، از جمله کمک ایران، که به افزایش ساعات تغذیه برق کمک می کند".

وی ادامه داد: من به عنوان وزیر انرژی لبنان با کمک ایران موافقم و تحت هیچ بهانه ای نمی توانم آن را رد کنم.

به نوشته الاخبار، اینجا بود که هوکشتاین سریع وسط صحبت فیاض پرید و گفت: تصمیم برای پذیرش این کمک توسط دولت لبنان صادر می شود نه وزارت نیروی این کشور. فیاض اینطوری جواب داد که "این درست، اما مکانیسم های پذیرش کمک گاهی اوقات اجازه تصمیم گیری موارد خاص را می دهد.

فیاض در کنایه به مقامات آمریکایی که در برخی موارد کمک های تسلیحاتی به ارتش لبنان می کنند، گفت: "می دانید که ارتش لبنان، به عنوان مثال، کمک های مالی و غیرنقدی را بدون رجوع به دولت و بدون تایید قبلی از دولت می پذیرد."

به نوشته الاخبار، در این لحظه بود که دورتی شیا سفیر آمریکا طبق عادت خود در مداخله بی ادبانه ای با نوعی تسمخر به فیاض گفت: آیا شما هم مثل ارتش لبنان هستید؟ که فیاض هم به او گفت: نه، من مانند ارتش نیستم، اما وضعیت دشوار شده است و کمک نفتی ایران پیش روی لبنان است و تا زمانی که بخشی از مشکل برق حل شود، نمی توانم آن را رد کنم. شرایطی که می بینیم سخت شده است و وعده های مکرر بدون نتیجه (واردات نفت و گاز از اردن و مصر) شنیده ایم."

فیاض سپس از هوکشتاین مستقیما سؤال کرد: "آیا پرونده گاز مصر و برق اردن واقعاً با پرونده تعیین مرزها مرتبط است؟ که نماینده آمریکا پاسخ منفی داد و گفت که این امر مرتبط با مذاکرات با بانک جهانی است و من با آنها صحبت کرده ام و بارخواهم گشت و امیدوارم که به سرعت به نتیجه برسیم".

هوکشتاین اما اذعان کرد که بانک جهانی "کار را دشوار می کند". او وعده خود را "برای همکاری با بانک جهانی به منظور تسهیل این کار" تکرار کرد، زیرا به گفته او "تأیید قراردادها مستلزم تأیید بانک جهانی است".

هوکشتاین در مورد کمک نفتی ایران نیز مدعی شد: "فکر نمی‌کنیم ایران در مورد اهدای سوخت جدی باشد. در هر صورت توصیه می‌کنم موضوع را به نخست‌وزیر (لبنان) واگذار کنیم تا تصمیم مقتضی را اتخاذ کند."

این ادعای مقام آمریکایی درحالی مطرح می شود که جمهوری اسلامی ایران پیش از این نیز با ارسال چندین کشتی نفت کش به لبنان به یاری مردم این کشور در سایه شرایط دشوار اقتصادی پرداخت.

دبیرکل حزب الله لبنان اخیر اعلام کرد: درباره نفت، مشکل از ما نیست، بلکه دولت لبنان مشکل اصلی است. من حاضرم که از ایران سوخت وارد کنم، به شرط اینکه دولت لبنان این مسئله را بپذیرد، اما هیچ کس در لبنان جرأت انجام این کار را ندارد، زیرا از تحریم های آمریکا علیه خانواده خود می‌ترسند. امروز ممکن است شرکت های روسی و ایرانی آماده همکاری با لبنان باشند، ولی این جرأت در دولت (لبنان) وجود ندارد.

«محمدصادق فضلی» دستیار وزیر امور خارجه و مدیرکل غرب آسیا و شمال آفریقای وزارت امور خارجه نیز دیروز (یک شنبه) در توئیتی نوشت: جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یکی از بزرگترین تولید و صادرکنندگان انرژی در منطقه، برای کمک به مردم لبنان، در کنار آنها ایستاده است.

وی با اعلام این‌که «تهران آمادگی دارد میزبان لبنانی‌ها برای گفت‌وگو در خصوص تامین سوخت مورد نیاز مردم این کشور باشد»، تصریح کرد: ما هرگز دوستان خود را در روزهای سخت تنها نخواهیم گذاشت.

منبع: ایرنا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استایل ناهماهنگ الناز شاکردوست در اکران فیلم «بی‌بدن»