جلوگیری از خام‌فروشی گیاهان دارویی با تلاش محققان ایرانی


جلوگیری از خام‌فروشی گیاهان دارویی با تلاش محققان ایرانی

گروهی از پژوهشگران دانشگاه صنعتی شریف موفق به استحصال، فرآوری و تبدیل گیاهان بومی ایران به محصولات کاربردی و پایه صنایع دارویی، غذایی و آرایشی بهداشتی بر پایه فناوری جدید اختصاصی شدند.

جلوگیری از خام‌فروشی گیاهان دارویی با تلاش محققان ایرانی

به گزارش گروه علم و آموزش ایران اکونومیست از دانشگاه صنعتی شریف، تنوع آب و هوایی، جغرافیایی و وسعت سرزمینی باعث شده تا ایران به یکی از کشورهای مورد توجه در زمینه کشت و پرورش گونه‌­های متعدد گیاهان دارویی و معطر تبدیل شود که البته تعداد قابل توجهی از گونه‌­ها بومی ایران هستند.

با وجود این، به دلیل بی‌توجهی به توسعه فناوری و سرمایه ­گذاری مناسب، این محصولات و صنایع تبدیل آن به فرآورده‌­های ارزشمند مانند مواد موثره گیاهی، اسانس‌­های مختلف و عصاره­‌ها به عنوان ملزومات صنعت داروسازی، غذایی و آرایش‌بهداشتی، مغفول­ باقیمانده است. در صورتی که گیاهان دارویی کشت شده در ایران به‌راحتی می‌تواند پاسخگوی صنایع کشور باشد، تقریبا همه­ صنایع نامبرده، نیاز خود را از خارج از کشور تأمین می‌کنند.

از یک طرف، گیاهان ارزشمند کشت شده درکشور به صورت خشک صادر می‌شوند و از سوی دیگر، مواد استحصال شده از همین گیاهان با قیمت چند برابری از اروپا، ترکیه، چین و هند بعضاً با کیفیت پایین مجددا وارد می‌شوند، اتفاقی مشابه با رویه فروش نفت خام. لذا، به نظر می‌رسد، توجه و سرمایه ­گذاری برای رشد و توسعه فناوری‌ها و صنایع تبدیلی، در زمینه فرآوری گیاهان دارویی از ضروریات کشور است.

در همین راستا، یکی از شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف، با همت و بهره‌مندی از پشتوانه علمی اعضای هیات علمی دانشگاه و محققان جوان و پرتلاش، ایده استحصال، فرآوری و تبدیل گیاهان بومی ایران به محصولات ارزشمند، کاربردی و پایه صنایع دارویی، غذایی و آرایشی بهداشتی را بر پایه فناوری کاملاً جدید اختصاصی، در چند سال گذشته با جدیت دنبال کرده است.

نتیجه این تلاش چندساله محصولات متعددی چون؛ عصاره‌ گیاهان بومی ایران، اسانس­‌های­ کاملا طبیعی و­ عاری­ از مواد شیمیایی ­و مواد مؤثره گیاهی­ مانند ژرانیول، منتول، لینانول و لیمونن و کاملا خالص است که در صنایع مختلف کاربرد دارند و اکنون از خارج کشور تأمین می‌­شوند.

جلوگیری از خام‌فروشی گیاهان دارویی با تلاش محققان ایرانی

میه میرصادقی مدیرعامل شرکت کناد در خصوص وجه تمایز این شرکت می‌گوید:­ استفاده از فناوری پیشرفته برای استخراج سبب تولید عصاره‌­ها و اسانس‌­های کاملا خالص در این شرکت شده که نمونه مشابه داخلی آنها وجود ندارد.

وی گفت: هدف نهایی شرکت بهره‌­مندی از توان بالای کشت گیاهان دارویی-معطر تولید داخل، تبدیل آن به ترکیبات فرآوری شده برای صنایع مختلف با کیفیت بالا و تکیه به دانش فنی و در نهایت وابستگی کمتر به تولیدات خارجی و خروج ارز است. اما در کنار اهمیت بازار داخل، با توجه به کیفیت بالای محصولات، شرکت ما اقدام به دریافت گواهی‌­های معتبر مربوط به ترکیبات طبیعی از مراکز معتبر جهانی کرده که نتیجه آن در آینده نزدیک صادرات محصولات این شرکت به بازارهای جهانی خواهد بود. این امر سبب می­‌شود ایران نیز به کشورهای تولید­کننده برخی فرآوره‌­های گیاهی بپیوندد که تاکنون میسر نبوده است.

میرصادقی خاطرنشان کرد: در کنار اهمیت ورود محصولات به بازارهای بزرگ داخلی و خارجی و با توجه به دغدغه­‌های محیط زیستی، شرکت کناد به‌عنوان هدف جانبی ورود محصولات خود به خانه‌­های ایرانیان را مد نظر قرار داده است.

وی افزود: با نگاهی به کسب و کارهای خانگی و کارگاه­‌های کوچک تولید کننده محصولات بهداشتی و شمع‌سازی، به نتیجه رسیدیم که به‌رغم استقبال ایرانیان از محصولات تولیدی آنها که به‌عنوان محصولات طبیعی و ارگانیک به دست مصرف کننده می‌­رسد، این اسانس­‌ها و عصاره­‌های مورد استفاده در محصولاتی از این قبیل کاملاً شیمیایی و مضر هستند و تنها به دلیل ارزان و در دسترس بودن استفاده می‌­شوند. در نتیجه شرکت کناد اقدام به عرضه محصولات خود به‌ویژه اسانس­‌هایی در سطح بهداشتی و شمع‌سازی (برای اولین بار در ایران) برای کسب و کارهای کوچک کرده است.

مدیرعامل شرکت کناد افزود: شرکت ما برای کاهش پسماندهای شرکت و بهره‌­مندی بیشتر از گیاهان معطر و دارویی، تولید انواع خوشبو کننده هوا با اسانس­‌های کاملاً طبیعی بدون هرگونه افزودنی شیمیایی مضر را در سبد محصولات خود برای عموم قرار داده است. این محصولات نه تنها با محصولات مشابه خارجی از نظر کیفیت قابل رقابت هستند بلکه برخلاف آنها که از مواد کاملا شیمیایی ساخته شده‌­اند، برخاسته از دل طبیعت و کاملا ارگانیک، سازگار با بدن انسان و محیط زیست بوده و در استفاده بلند مدت آسیبی وارد نمی‌­کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...